Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komplett koblingsskjema av bilstereo (oppdatert)


Jtand

Anbefalte innlegg

Dessuten får man ikke full effekt av forsterkeren, siden en del av strømmen går til å holde motoren i gang.

Hvis det er snakk om en batteridrevet bil så skal jeg være enig i dette, men det som er realiteten er at det er bensinen som holder motoren i gang!

Batteriet blir ladet av motoren når denne går!

 

Trodde alle visste dette, jeg...

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig en gass-blanding av luft og bensin når vi først er inne på det ;)

Bra tegnng det der.

Blir lyden bedre om man nar mono-sub enn stereo-sub? Jeg tenkte å ha parvis med basselementer. Blir det dårligere lyd av det, eller blir det det samme? Skal jeg bare hive inn en subwhoofer med monolyd?

Stereo får du når du har to sub'er som spiller på hver sin side av deg slik at du får høyre og venstre kanal, litt vanskelig i en bil :hmm:

Mono er når bare en sub spiller...

Endret av icer
Lenke til kommentar
Egentlig en gass-blanding av luft og bensin når vi først er inne på det ;)
Bra tegnng det der.

Blir lyden bedre om man nar mono-sub enn stereo-sub? Jeg tenkte å ha parvis med basselementer. Blir det dårligere lyd av det, eller blir det det samme? Skal jeg bare hive inn en subwhoofer med monolyd?

Stereo får du når du har to sub'er som spiller på hver sin side av deg slik at du får høyre og venstre kanal, litt vanskelig i en bil :hmm:

Mono er når bare en sub spiller...

5401953[/snapback]

 

 

Ingen vits med stereo subwoofere. Øret vårt klarer ikke å oppfatte hvor lyden kommer fra når det er så lav frekvens.

Lenke til kommentar
Gidder noen å legge ut et koblingsskjema som viser hvordan man kobler sammen motor-batteriet og stereo-batteriet?

Ja dette er noe jeg å lurer på hvordan man gjør! Koblingsskjema savnes...

 

De fleste jeg har fått bilstereotips hos sier at sub er best i mono....

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Normalt sett kobler man de i parallell. Men man må ha en boks som sørger for at motor og bilens øvrige elektriske anlegg kun trekker strøm fra motorbatteriet.

Det kalles for en isolator.

Den sørger for at strøm kun går til batteriet i bagasjerommet, og ikke kan gå andre veien.

 

Under kjøring vil begge batteriene lades.

Ved slike løsninger er det greit å ha en høyeffektsdynamo istedenfor bilens originale dynamo.

Det gjelder og hvis man har forsterkere som yter mye, da strømtrekket er stort.

 

En vanlig originaldynamo kan ligge på ca 50-60 Ampere i ladestrøm. Med mindre bilen har Aircondition e.l.

Lenke til kommentar
Ingen vits med eget batteri for anlegget. Skift ut det gamle batteriet, med et kraftigere.

5405621[/snapback]

 

Har Optima Redtop batteri i bilen min nå, har bare 60A dynamo men jeg har tenkt og bytte til 90A.

 

Men hvis man skal ha et virkelig STORT anlegg med f.eks fire 5000W subber og dobbelt antall monoblokker så burde man jo kjøre med flere batterier... Derfor er det greit og vite hvordan man kobler opp disse... just to know,you know?

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Man parallellkobler de. Men passer på at man har en isolator imellom.

 

Kort fortalt kan man koble minus på batteriet i bagasjerommet til chassis (husk like tykk kabel til minus som på pluss til forsterkeren) og kobler pluss fra batteriet i motorrommet til plussen på batteriet i bagasjerommet.

 

Isolatoren er helt essensiell fordi den hindrer at batteriet i bagasjerommet leverer strøm til annet enn forsterkerene.

Uten isolator mellom batteriene så vil begge batteriene bli tappet av bilens elektriske utstyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser kjempebra ut!

greit og ha å følge hvis man ikke veit hva man skal gjøre, men kan skrive på hva alt er for folk som ikke vet :)

 

Jeg lurer forresten på om det er noen som veit om noe test/anbefalingsside for diverse bilstereo saker.

Slik som det er på anbefalinger på hw.no f.eks. bare med bilstereo saker.

 

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar
Jeg lurer forresten på om det er noen som veit om noe test/anbefalingsside for diverse bilstereo saker.

Slik som det er på anbefalinger på hw.no f.eks. bare med bilstereo saker.

 

Mvh.

Erik

5452504[/snapback]

 

I norge fins det vell ingen seriøse som tester bilstereo.

 

Det fins endel bra tyske blad med test av bilstereo, men tror ikke de selges i norge. Om det fins noe på internet vet jeg ikke.

 

Bestillte selv akuratt et 2 års abenoment på Car Audio and Electronics

 

Hvor bra bladet er vet jeg ingenting om. Tenkte jeg fikk ta sjangsen på det.

 

Prisen på et 2 års abenoment er 52.95$ (351 Kr)

 

For et år er prisen 39.95$ (265 kr)

 

Eneste som var litt skuffendes var det at du må vente 8 - 12 uker før du får første nummer :sleep:

Endret av Poolish
Lenke til kommentar
Hvis remot'en blir overbelastet så risikerer man at utgangstrinnet dør i spilleren.

Det er fordi at transistoren som forer remoteutgangen ofte er forriglet mot andre deler i spilleren.

 

Det man burde gjøre er å ha et rele på remoteutgangen. Et som trekker så lite strøm som mulig.

Så kobler man +12V via kontaktsettet på releet og kobler det på remoteinngangene på forsterkerene sine.

Sikring både på remoteutgang og på +12V inn på kontaksettet på releet er å foretrekke.

5145965[/snapback]

 

Her er en som har rette programvaren. :D

Sånn liker vi det. Ikke tegnet i Adobe E/L. Kjekt hvis det er simulator på det òg.

Hvilket program bruker du? OrCad, multisim??

Lenke til kommentar

Brukte Microsoft Visio.

Bruker det på jobben til å lage enkle flytskjemaer og enlinjeskjemaer.

 

Hadde Autosketch før, men siden de fleste brukte Visio på jobben måtte vi "standardisere".

 

Mulig det er simulator på de programmene. Er ikke akkurat avansert bruker. Hadde Autocad på skola midt på 90-tallet, men da var det ikke så avansert. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...