Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komplett koblingsskjema av bilstereo (oppdatert)


Jtand

Anbefalte innlegg

går helt fint det. så lenge du ikke kommer under ohmen som forsterkeren tåler.

2 subbber på 2 ohm blir som en subb på en ohm.

 

eller parrallel kobler,, :p hvis man ikke vil komble i serie ,, koblingskjema under,,

 

Forklarer seg selv, rød= positiv + ... svart er negativ.

post-112614-1230426956_thumb.jpg

 

Er det noen som faktisk har testet denne "seriekoblingen" i skjemaet til Nokia_dell?

For meg virker det riv ruskende galt.

Stemmer det. Den er riv ruskende gal. :) Kopler du slik kortslutter du utgangen på forsterkeren.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Dumt spørsmål: (til tross for at ingen spørsmål er dumme..)

i stedet for å koble minus fra en forsterker til karosseriet, kan man koble den til minus på batteriet?

Eller har jeg misforstått alt? Og i så fall om det går; Hva vil forskjellen være?

Så lenge det er en bil med negativ jord så er minus på batteriet allerede koplet til karosseriet. Så det er egentlig ett fett om du kobler til karosseri/chassis eller rett på batteriet. Men de fleste kobler til karosseri/chassis for å slippe å strekke egen kabel til minus.

 

Dog bør du sjekke at det faktisk går en god kabel fra batteri til chassis.

Lenke til kommentar

Dumt spørsmål: (til tross for at ingen spørsmål er dumme..)

i stedet for å koble minus fra en forsterker til karosseriet, kan man koble den til minus på batteriet?

Eller har jeg misforstått alt? Og i så fall om det går; Hva vil forskjellen være?

Så lenge det er en bil med negativ jord så er minus på batteriet allerede koplet til karosseriet. Så det er egentlig ett fett om du kobler til karosseri/chassis eller rett på batteriet. Men de fleste kobler til karosseri/chassis for å slippe å strekke egen kabel til minus.

 

Dog bør du sjekke at det faktisk går en god kabel fra batteri til chassis.

 

Ah, ok, tusen takk!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hi trenger litt hjelp med anlegge, (første gang jeg "mekker" på bil anlegg)

 

jeg har koblet bilrecivern til batteri med sikring på 15, men den viser bare klokke O_o jeg får ut cd-en og men ellers får jeg ikke starte den:/????

 

det jeg tror er at jeg må gjøre noe med den kabel som skal til forsterkeren men hva ?:D ???

Lenke til kommentar

hi trenger litt hjelp med anlegge, (første gang jeg "mekker" på bil anlegg)

 

jeg har koblet bilrecivern til batteri med sikring på 15, men den viser bare klokke O_o jeg får ut cd-en og men ellers får jeg ikke starte den:/????

 

det jeg tror er at jeg må gjøre noe med den kabel som skal til forsterkeren men hva ?:D ???

Høres ut som du har glemt å koble til ACC-kabelen. Den skal kobles til tenninga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hi trenger litt hjelp med anlegge, (første gang jeg "mekker" på bil anlegg)

 

jeg har koblet bilrecivern til batteri med sikring på 15, men den viser bare klokke O_o jeg får ut cd-en og men ellers får jeg ikke starte den:/????

 

det jeg tror er at jeg må gjøre noe med den kabel som skal til forsterkeren men hva ?:D ???

Høres ut som du har glemt å koble til ACC-kabelen. Den skal kobles til tenninga.

 

ok:) hva er ACC? og hviket farge har den ? og hva skal jeg koble den til siden jeg skal bruke den hjemme nå imens? siden det anlegge skal vare i båten men nå bruker jeg den bare hjemme :))

Lenke til kommentar

ACC er accessory. Med det menes en spenning som kun er på når tenninga er på. Slik at anlegget stopper å spille når du skrur av tenninga og ikke fortsetter slik at batteriet tappes.

 

Det er bare å finne en ledning som har spenning kun når tenninga er på og koble seg inn på den. Noen kobler den inn på lyset.

 

Hva slags farge den har på spilleren din vet jeg nok ikke.

Lenke til kommentar

ACC er accessory. Med det menes en spenning som kun er på når tenninga er på. Slik at anlegget stopper å spille når du skrur av tenninga og ikke fortsetter slik at batteriet tappes.

 

Det er bare å finne en ledning som har spenning kun når tenninga er på og koble seg inn på den. Noen kobler den inn på lyset.

 

Hva slags farge den har på spilleren din vet jeg nok ikke.

Tror du jeg kan bare koble den til bil battarien (12volt) ? v tenkte jo å bruke det hjemme, her er det ikke jeg kan koble meg til :)

 

1000 takk for svarene!!:)

Lenke til kommentar

ACC-ledningen kan fint kobles rett til 12V.

"Back in the days" da jeg hadde anlegg i Granadaen min :thumbup: så koblet jeg det slik for å kunne spille musikk selv om nøkkelen var ute av tenninga.

Men da var det dumt å glemme å slå av spilleren når man parkerte for kvelden og kom ut neste morgen og oppdage at batteriet var flatt. ;)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_10487

 

Hvis bilspilleren din følger ISO-standarden så har den to slike plugger som du ser på bildet på den linken.

Den ene er for høyttalerene og den andre for strøm osv.

Pinne 7 er for 12V Car Ignition, og det er den som styrer spilleren av/på.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg fikk et greit tips når jeg stusset på hvilken side jeg skulle legge signalkabler på og hvilken jeg skulle legge strømkablene på som jeg tenkte å dele med dere :D

 

En tommelfingerregel for å trekke signalkablene på riktig side, den siden med færrest strømledninger, er å åpne panseret og se hvilken side sikringsboksen ligger på. Den siden går det somregel mest kabler på fra før, så der trekker du strømmen, og signalkablene på andre siden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...