Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komplett koblingsskjema av bilstereo (oppdatert)


Jtand

Anbefalte innlegg

Her har jeg tegnet et komplett stereoanlegg i bil basert på doble komponentsett og subwoofer.

 

Grunnen til at jeg ikke har tegnet bak-høyttalere, er at disse ødelegger lydbildet, det er jo framme i bilen du sitter. Jeg har også valgt å bruke to forsterkere, her kunne man selvfølgelig klart seg med en 4-kanaler, og man kunne også bare hatt et subwoofer-element. Dette er opp til hver enkelt.

 

Håper den blir sticky, så den blir til hjelp for andre.

post-35025-1143414279_thumb.png

Endret av Jtand
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt ser helt fint ut her. Det du trenger er en simpel liten dings kalt kabelskjøt hvor du stapper inn en ledning som går til hver forsterker i ene enden og remoten fra spillern i andre. Klem til med tang og hoppsann.

 

Eller du kan ta en loddebolt, plasserer ledningene oppå spissen og la loddetinnet flyte fritt over derm kobber. Deretter bruker du isolasjonstape og en bit krympestrømpe.

 

Og så: Let there be rock! :thumbs:

Lenke til kommentar

Jepp, der var den ja.

Sikring på batteri for spillern har du glemt. Og for å være sikker kan en sikring på remotekabeln også være lurt. 200mA er mot normalt som referert til under.

Blir kobling i morra skjønner jeg, hehe ;)

 

Lukter sticky dette her ja :thumbup:

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Den sikringen på remote - den skal forhindre at spilleren blir overbelastet, eller mer riktig: sikringen skal forhindre at remote utgangen på spilleren blir overbelastet? Er ikke den utgangen sikret inne i spilleren? Hva skjer hvis den blir overbelastet? Kan signalet bli så svakt at forsterkerne ikke reagerer?

Lenke til kommentar
hvorfor trenger man egentlig strømkabel direkte fra batteri på spilleren? trenger vel ikke allverden til strøm den, hvertfall når den ikke skal bruke forsterkerdelen?

 

bare lurer altså. :)

Strømmen rett fra batteriet til spilleren skal sørge for at alle instillinger, klokke, etc. fremdeles er der når du skrur av tenninga.

Lenke til kommentar
Noen må jo kverulere: Hva med høyttalere bak? Kjipa greier med kun bassen bak, spesielt for dem som sitter der..

Har du sittet i en bil med skikkelig montert komponentsett foran og med riktig innstilt anlegg?

Det er faktisk fullt mulig å sitte i baksetet uten å bare høre dunka-dunka om ting er riktig gjort.

 

Men såklart, om en vil ha muligheten for "partypøsing" i helgene med full bil så er det jo bare å hive inn et komponentsett eller etpar gode coaxer. Disse kan så fades ut når godlyden skal nytes.

 

Men først og fremst bør en prioritere lyd foran.

Lenke til kommentar

Syns ikke den burde bli sticky enda, vil helst se at du skriver en ny tråd der du tar med alle disse rådene samt skriver litt om hvorfor de forskjellige tingene er der de er samt hvorfor du ikke har hattehøytalere, kanskje legge med et skjema der de også er med, DA vil jeg skrike sticky med full hals!

Godt jobbet

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hvis remot'en blir overbelastet så risikerer man at utgangstrinnet dør i spilleren.

Det er fordi at transistoren som forer remoteutgangen ofte er forriglet mot andre deler i spilleren.

 

Det man burde gjøre er å ha et rele på remoteutgangen. Et som trekker så lite strøm som mulig.

Så kobler man +12V via kontaktsettet på releet og kobler det på remoteinngangene på forsterkerene sine.

Sikring både på remoteutgang og på +12V inn på kontaksettet på releet er å foretrekke.

post-34227-1131850189_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
hvorfor trenger man egentlig strømkabel direkte fra batteri på spilleren? trenger vel ikke allverden til strøm den, hvertfall når den ikke skal bruke forsterkerdelen?

 

bare lurer altså. :)

Strømmen rett fra batteriet til spilleren skal sørge for at alle instillinger, klokke, etc. fremdeles er der når du skrur av tenninga.

4759658[/snapback]

 

Ellers så kan du koble utstyret rett på kjørebatteriet, så har du klokka der selv om tenninga er av. Det har pappaen min gjort med bilen sin. En ulempe er at hvis man har et kraftig anlegg kan pan få "party-style" på lysa (de lyser svakere hver gang bassen dunker). Dessuten får man ikke full effekt av forsterkeren, siden en del av strømmen går til å holde motoren i gang.

 

Gidder noen å legge ut et koblingsskjema som viser hvordan man kobler sammen motor-batteriet og stereo-batteriet?

 

Edit:

Her har jeg tegnet et komplett stereoanlegg i bil basert på doble komponentsett og subwoofer. Håper den blir sticky, så den blir til hjelp for andre.

 

Bra tegnng det der.

Blir lyden bedre om man nar mono-sub enn stereo-sub? Jeg tenkte å ha parvis med basselementer. Blir det dårligere lyd av det, eller blir det det samme? Skal jeg bare hive inn en subwhoofer med monolyd?

Endret av :P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...