Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komplett koblingsskjema av bilstereo (oppdatert)


Jtand

Anbefalte innlegg

Skal koble opp nytt frontsett i bilen min nå; også skal jeg (bare forløpig) bruke kablene som er koblet fra spilleren til de gamle høytalerne nå. Men frontsettet har jo ett par høytalere (13 cm), delefiltere og to diskantere. Skal det kobles slik:

 

Spilleren <---> hovedhøytalere <---> delefilter <---> diskantere

 

??

 

(PS, <---> = kabel :p )

 

Har du ikke bruksanvisningen på frontsettet? Jeg ville tro det var slik:

 

komponentsettkobling.JPG

 

 

Nei sto ikke på bruksanvisningen på esken. Litt skuffende av Alpine ;)

Men jeg fant ut av det. Kompis av meg sa at man bare trengte delefilter

om man skulle bruke forsterker, men jeg skal bare bruke spilleren så lenge

å da trengte jeg visst bare å koble spilleren -> hovedhøytaler -> diskanthøytalern...

Prøvde dette og det funket, hørtes bra ut. Men noen som veit noe om det er no bedre

å bare bruke delefilterne med en gang? Blir det noe forskjell i lyden/mellomtone/diskant?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei folkes lure på en ting, har 8mm kabel og 60A sikringer til forsterkerne bak er det for mye? hva skjer om de er for stor?

 

er det bra å bridge 2 forsterkere?

 

big deal om jeg ikke har den jevla sikringa på remoten?

 

 

Punkt 1. Sikringer brukes for å forhindre at lederen blir overbelastet. Om du setter i en større sikring vil en større strømmenge gå igjennom ledningen uten at sikringen går. Hvis ledern da ligger med en belastning mer enn den tåler over tid vil den gå varm og ting kan ta fyr.

Lenke til kommentar
Skal koble opp nytt frontsett i bilen min nå; også skal jeg (bare forløpig) bruke kablene som er koblet fra spilleren til de gamle høytalerne nå. Men frontsettet har jo ett par høytalere (13 cm), delefiltere og to diskantere. Skal det kobles slik:

 

Spilleren <---> hovedhøytalere <---> delefilter <---> diskantere

 

??

 

(PS, <---> = kabel :p )

 

Har du ikke bruksanvisningen på frontsettet? Jeg ville tro det var slik:

 

komponentsettkobling.JPG

 

 

Nei sto ikke på bruksanvisningen på esken. Litt skuffende av Alpine ;)

Men jeg fant ut av det. Kompis av meg sa at man bare trengte delefilter

om man skulle bruke forsterker, men jeg skal bare bruke spilleren så lenge

å da trengte jeg visst bare å koble spilleren -> hovedhøytaler -> diskanthøytalern...

Prøvde dette og det funket, hørtes bra ut. Men noen som veit noe om det er no bedre

å bare bruke delefilterne med en gang? Blir det noe forskjell i lyden/mellomtone/diskant?

Delefilteret er med i esken for en grunn :)

Dette står på undersiden av esken, gjorde hvertfall det hos meg. Delefilter skal kobles mellom spiller og midbass/diskant. Hvilke elementer har du? Hvis du ser på dette bildet ser du hvordan du skal koble. Fra delefiltere er det to utganger; Woofer og Tweeter. Disse kobles på hver side av elementet. Kan ikke skjønne at du får lyd i diskanten på den måten du har koblet nå.. Fra spilleren skal du koble på Woofer, ikke begge.

 

Kanskje fint å legge med bildet..

http://www.sonicelectronix.com/pictures_ne...ture_id=106932#

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar
Delefilteret er med i esken for en grunn :)

Dette står på undersiden av esken, gjorde hvertfall det hos meg. Delefilter skal kobles mellom spiller og midbass/diskant. Hvilke elementer har du? Hvis du ser på dette bildet ser du hvordan du skal koble. Fra delefiltere er det to utganger; Woofer og Tweeter. Disse kobles på hver side av elementet.

 

Jeg har dette frontsettet (element?): Alpine G type

Jeg fant ut av dette. Det skulle jo seff være som tidligere postet her;

spiller -> delefilter -> hovedhøytaler og diskant-høytaler. This made sense...

Det blir nå forløpig drevet av min Pioneer-spiller ;) Forsterker skaffes snart...

 

Kan ikke skjønne at du får lyd i diskanten på den måten du har koblet nå.. Fra spilleren skal du koble på Woofer, ikke begge.

 

Mener du lydmessig, eller mener du iforhold til koblinga?

Det var 2x +og- på wooferen skjønner du, så jeg lurer

fortsatt på hva jeg skal med to par - trenger bare ett.

Lenke til kommentar

Mener i forhold til koblingen. Fant ikke helt ut av hvordan det skulle kobles på de elementene der, faktisk aldri sett en G-serie fra Alpine før. Men som du så på det jeg linket til, er det også 2x + og -, dette fordi du først koblet diskanten (tweeteren) til midbassen, og videre derfra til delefilteret.

Lenke til kommentar
Mener i forhold til koblingen. Fant ikke helt ut av hvordan det skulle kobles på de elementene der, faktisk aldri sett en G-serie fra Alpine før. Men som du så på det jeg linket til, er det også 2x + og -, dette fordi du først koblet diskanten (tweeteren) til midbassen, og videre derfra til delefilteret.

 

Skjønner. Nei jeg tror dette frontsettet er ganske nytt. Bra iforhold til pris (1500,-)

 

Men nå skjønner jeg ikke hva du mener. Det står jo tydelig på delefilterets inganger;

1. Input, 2. Woofer, 3. Tweeter... Så jeg koblet jo enkelt og greit til spiller på + - "INPUT",

hovedhøytaleren på + - "WOOFER" og tilslutt diskanten på + - "TWEETER". Det er riktig det? :)

Lenke til kommentar
Ja det er riktig :) Ble litt dårlig forklart.

 

Hehe xD

 

Skal nå koble i enda en forsterker som skal kjøre komponentsettet foran og høytalere bak.

Dette er en forholdsvis bra 4-kanalsforsterker. Må jo dra nye strømledninger og jording, osv.

 

Drar det veldig mye strøm med to forsterkere? (monoblokk + 4-kanals')

 

Trenger jeg en strømkondensator til dette??

Lenke til kommentar

Anbefaler at du da drar bakover noen grove kabler og setter på en fordelingsblokk. Da trenger du bare dra et sett med kabler bak.

 

Altså, jeg vil anbefale komdensator om du har problemer med ujevn strøm fra batteriet (batteriet er gammelt etc). Har ikke kondensator i bilen min, og det fungerer helt fint. Men skal bygge nytt om litt med litt dyrere deler, og da kommer jeg nok til å sette på en kondensator for sikkerhetsskyld. kjipt å grille en dyr forsterker :) Selvom dette er en ganske ny bil (2006) så tar jeg ikke sjansen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hentet forsterkeren min :)

 

Jeg tror jeg bare skal trekke et sett kabler til faktisk,

siden jeg fikk masse kabler med på kjøpet. Fikk dette:

 

-Lang kraftig strømkabel (med sikring og ende)

-Remote kabel

-Signalkabel (?), et sånt blått par med lange ledninger.

-En ganske kort jordingskabel (må kanskje kjøpe ny)

 

Kan noen vennligst si meg om jeg trenger noe mer??

Jeg har allerede en monoblokk koblet til spilleren.

Mener bestemt noen sa jeg må ha en sånn Y-greie?

Hva annet er det jeg trenger. Skal koble opp selv.

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar
Nå har jeg hentet forsterkeren min :)

 

Jeg tror jeg bare skal trekke et sett kabler til faktisk,

siden jeg fikk masse kabler med på kjøpet. Fikk dette:

 

-En ganske kort jordingskabel (må kanskje kjøpe ny)

 

For å svare på den:

 

Du kan jorde sullamitten i bagasjerommet om setter på en kabelsko på kabelen og finner et hull du kan sette en bolt i.

Lenke til kommentar
Nå har jeg hentet forsterkeren min :)

 

Jeg tror jeg bare skal trekke et sett kabler til faktisk,

siden jeg fikk masse kabler med på kjøpet. Fikk dette:

 

-En ganske kort jordingskabel (må kanskje kjøpe ny)

 

For å svare på den:

 

Du kan jorde sullamitten i bagasjerommet om setter på en kabelsko på kabelen og finner et hull du kan sette en bolt i.

 

Er sånn "sko" på jordingskabelen allerede (sånn rund greie man kan bolte gjennom). Trur det skal gå akkurat :)

Lenke til kommentar

Den kan jordes overalt der den er i kontakt med bilens karroseri. Pass på å pusse ned litt evnt maling eller smuss før du bolter den fast :)

 

Ang kobling inn mot spilleren: Hvor mange utganger på spilleren har du? har du bare en utgang, må du vel ha en splitt. Send en mail til gutta på Installbay (www.installbay.no) og hør angående dette :)

Lenke til kommentar
Den kan jordes overalt der den er i kontakt med bilens karroseri. Pass på å pusse ned litt evnt maling eller smuss før du bolter den fast :)

 

Ang kobling inn mot spilleren: Hvor mange utganger på spilleren har du? har du bare en utgang, må du vel ha en splitt. Send en mail til gutta på Installbay (www.installbay.no) og hør angående dette :)

 

Det skal jeg passe å få gjort...

Veit allerede cirka hvor jeg skal

bolte den fast - under sponplaten

i bagasjerommet, ved reservedekk :)

 

Koblingskabler til utgangene fiksa jeg igår. Hadde bare en utgang (hvit og rød),

og jeg trenger 6 utganger siden 4 skal gå til alpine-forsterkeren og 2 til monoblokka.

Derfor kjøpte jeg 4 Y-overganger, og det skal funke bra ifølge karen på BilXtra som

hjalp meg, bare at jeg ikke får brukt fader, osv. på spilleren min. Men det går bra,

skal bare stille inn gain og slikt perfekt på forsterkeren. Disse Y-greiene jeg

kjøpte skulle være veldig bra, merket var Cube og de kosta egentlig 179,-

kr. pr. stykk, men jeg fikk alle fire for bare 150 kroner :tease:

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar

Nå er jeg nesten ferdig med oppkoblinga, jeg har fått lyd i alle høytalerne mine :)

Har bare et siste problem; remote-kabel nr. 2 må kobles i tenninga/spilleren/e.l.

Jeg ser at den ene remote-kabelen som allerede sitter i er i en inngang på spilleren...

Det går ikke an å koble de sammen sånn at begge går inn i denne inngangen??

Andre enkle steder å koble den i? Den skal jo bare gi på/av-signal til forsterker?

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar

Jeg har etpar spørsmål ang oppkobling som jeg håer dere kan hjelpe meg å få klarhet i :-)

 

Jeg bruker somregel å trekke opp Jordingskabel i samme kvadrat som positiv fra batteriet og inn på forsterkere(ne) på rustne gammle biler.

Jeg har fått endel komentarer på at jeg gjør det og enkelte har gått så langt som å si at jeg får dårligere strømføring av å gjøre det(!!!)

Noen som forstår seg på dette?

 

I min forrgie bil hadde jeg satt et ekstra batteri i bagasjerommet som var parralelkoblet til startbatteriet, dette batteriet ble brukt til samme formål som en kondensator.

Men også her fikk jeg høre ting jeg har vanskelig for å forstå.

 

Utsagn #1

Man må ha delingsrele mellom batteriene, om ikke kommer batteriene til å tappe værandre ned (!!??)

Jeg skjønner det at det kan bli litt forbruk i kabelen som går i mellom batteriene, og at det er ujevn selvutlading av batteriene.

men jeg ser ikke at dette skal kunne tappe batteriet på kort tid.

Det er mange gode grunner til å ha et delingsrele, men dette ser jeg på som er tåpelig utsagn.

 

Utsagn 2:

Et batteri kan ikke gjøre samme jobb som en kondensator.

Nei ikke fult så bra, men den gjør vell noe??

 

Er det noen som har informasjon til meg som gjør at jeg forandre mitt syn på sakene? :-)

Lenke til kommentar

Det at du får tyn for like stor jordingskabel som positiv skjønner jeg ikke helt. Etter mitt syn burde man ha like stor positiv som negativ kabel, hva skulle være farlig med det? Og var det noe poeng at det var i rustne gamle biler? :)

 

Dealen med en kondensator er jo at den skal utjevne strømmen fra batteri til forsterkere, så forsterkeren får like mye strøm hele tiden og ikke ujevn strøm som du kan få med dårlig batteri e.l. Et ekstra batteri bak ser jeg på som enda mer strøm til anlegget hvis du har kravstore elementer. Det er jo en grunn til at visse biler med store elementer og forsterkere har to-fire batterier bak, med batterilader. De trenger mye krutt og klarer ikke det med ett batteri ;)

 

Vet ikke helt om det var svar på spørsmålene dine men.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...