Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Casio VGS. kalkulator


Anbefalte innlegg

Jeg har en nyere modell enn deg... Har man begynt å kjøpe kalkulatorer brukt?!

Var ei (småfin) jente i klassen som spurte om jeg visste om noen som trengte kalkulator... så var jeg så teit at jeg sa ja, har mere lyst på helt ny :cry:

Hva er poenget med å kjøpe en ny når du får en som fungerer like bra mye billigere?

Vet du at det er Videregående Skole vi snakker om?

 

Forresten har 3x^2 -10x -5 løsningene 3.77 og -0.44.

Ja gikk litt fort, klusset med fortegnene. ser og at akkurat det eksemplet blir litt for stygt, men er alikevel ikke umulig eller vanskelig. Men prinsippet er at man utrykker ligningen som to paranteser og det inne i hver parantes skal bli null.

 

 

X^2 - 1=0

 

(x+1)(x-1)= 0

 

x= +-1

 

Nei er nok ikke vgs dette men adskillig lettere en abc formelen, men med forbehold om at stykket ikke er veldig vanskelige tall. Har hatt matte eksamen hvor kalkulator ikke har vært tillatt og matte fagene nå er kalkulator kun en backup.

 

Men ja vet at på vgs så grafer de en del og den funksjonene er nytting der, men det er og denne som gjør de så jævla dyre. Ellers trenger man ikke stort annet en cos sin og tan pluss ln log og e. og det er standar funskjoner på de fleste kalkulatorer. Men som sagt på vgs krever de vel at den kan tegne grafer og derfor er de dyre. Jeg har ikke tegnet en graf etter vgs for det er totalt unødvendig.

 

Men sporer helt av det saken gjelder er at det rett og slett bare er piss å si at en kalkulator ikke kan kjøpes brukt. Jeg ser gjerne at en av de hjerne vaska drittungene kan forklare det?

Jeg vil ikke kverrulere, men han trenger og må ha en kalkulator på videregående. En slik kalkulator vi snakker om her kan faktisk gjøre utrolig mye.

 

Og vil heller ikke at du lærer folk masse jåss som er totalt bak mål.

 

Man MÅ (spesielt hvis man går 2mx/2fy/3m/3fy) ha kalkulator på alle prøvene og eksamene.. Så når du sier til fyren at kalkulatoren vanligvis blir brukt som et leketøy må jeg rette deg, for det er totalt feil.

 

Og hvordan 1/3 (som er 0.33) kan bli 5 er veldig rart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke kverrulere, men han trenger og må ha en kalkulator på videregående. En slik kalkulator vi snakker om her kan faktisk gjøre utrolig mye.

Helt enig man trenger en kalkulator. selvfølgelig er ikke det jeg sier. Men man trenger ikke det dyreste av det beste. Skolen informerer om hva man trenger. Jeg har selv den casioen som er linket til øverst og har aldri møtt på en begrensning, eller jeg har faktisk dårligere den uten farger. Eneste er at den ikke regner symbolsk men det er og ikke særlig nødvendig, men er grei funskjson.

 

Og vil heller ikke at du lærer folk masse jåss som er totalt bak mål.

Du dro inn som eksempel: hvaordan løse annengradslign uten kalk, da dro jeg frem det. Ja jeg slurva med en fortegnsfeil!

Og den metoden i motsetning til abc formelen og kalkulator gir matematisk forståelse i motsetning til å pugge en formel eller slavisk taste inn. Men ja jeg vet det ikke er pensum på vgs, men var heller ikke derfor jeg dro det inn.

 

Man MÅ (spesielt hvis man går 2mx/2fy/3m/3fy) ha kalkulator på alle prøvene og eksamene.. Så når du sier til fyren at kalkulatoren vanligvis blir brukt som et leketøy må jeg rette deg, for det er totalt feil.

 

Sier ikke leketøy, er en letvin funkjson å kunne grafe finne topp punkter osv via det, elelr som kontroll. Selv om jeg aldri har sagt leketøy, vil jeg si at når man begynner snakke om design etc blir jeg irritert. Jeg er 100% sikker på at casion i første post dekker alle behov en vil møte på i vgs!

 

 

Og hvordan 1/3 (som er 0.33) kan bli 5 er veldig rart.

 

Annen grads ligninger har alltid to løsninger den ene var 1/3(som ikke er 0.33 derfor skal det altid skrives som en brøk). I dette eksempelet(som jeg klarte å klusse til med et fortegn var 5 den ene og 1/3 den andre løsningen

Lenke til kommentar
Og jeg synes fargene på skjermen ødelegger kontrastene (den uten fargeskjer ble solgt til full pris, 1300 spenn, mens jeg fikk den med fargeskjerm for 900 spenn (originalt 1600,-)).

Ehhm, jeg har Casio CFX-9850GC PLUS med 64 KB minne, og den koster ikke mye 1600,- Den kostet HELT ny 899,- her i Oslo overalt. Den uten fargeskjerm og med bare 32 KB minne kostet 799,-

 

http://www.mgoshop.de/shop/contorium/detai...fx9850gbpwe.jpg

Det er riktig at alle bokhandlere selger den til ~900 spenn, men dette er kun en service-tjeneste som de nesten ikke tjener penger på.

Ser man etter samme kalkulatoren om 2-3 måneder vil den koste ~1600 kr.

(jeg har også CFX-9850GC PLUS helt ny)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Og jeg synes fargene på skjermen ødelegger kontrastene (den uten fargeskjer ble solgt til full pris, 1300 spenn, mens jeg fikk den med fargeskjerm for 900 spenn (originalt 1600,-)).

Ehhm, jeg har Casio CFX-9850GC PLUS med 64 KB minne, og den koster ikke mye 1600,- Den kostet HELT ny 899,- her i Oslo overalt. Den uten fargeskjerm og med bare 32 KB minne kostet 799,-

 

[iG]http://www.mgoshp.de/shop/contorium/detail/co_cfx9850gbpwe.jpg[/img]

Samme som jeg har!

Betalte 870,- for et år siden.

Lenke til kommentar

At du betaler for din egen utdannelse er hverken riktig eller galt. En gang må det uansett være stopp. Foreldre kan ikke betale alt her i verden for deg. Du må desverre bli voksen en gang du også, JoachimR (selv om du sikkert får suge deg fast på pappas bankbok som en blodigle). Jeg ville uansett ha følt meg tvers igjennom dum hvis jeg skulle leve av pappas penger resten av livet, og aldri klare meg selv.

 

Det er OK at foreldrene betaler for bøker og kalkulatorer på VGS, men etter det bør man betale selv. Poenget mitt var uansett at bøker og utstyr er dyrt samme hvem som betaler, enten det er du eller pappa.

Lenke til kommentar

Pappa sponser ikke russetiden, imidlertid har han lovet utdannelsene våre betalt fullt ut - slik han selv fikk det da han var "ung". Synes det er en grei ordning at foreldre betaler for sine barn jeg. I Tyskland ville jeg hatt krav på penger fra paps til jeg var 28 - hvis ikke kunne jeg gått rettens vei for å kreve det. Riktignok, i Tyskland ville pappa kunne stevnet meg om jeg ikke var med på å betale utgifter til eventuell hjemmehjelp eller sykehjemsplass.

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke å se ned på de som kjøper brukt, men det var bare en ny ting for meg å kjøpe brukt... Bøker ja, kalkulator... Aldri før..

Dette vil nok komme som et stort sjokk på deg men (hold deg fast): Det meste i denne verden kan kjøpes brukt!! :wow:

Tygg på den du!

Lenke til kommentar

JoachimR: Ditt syn på penger er bekymringsverdig.

 

Ang. Kalkulatoren så holder den sikkert. Har ikke sett boklisten men den kalken som er nevnt der (eller av lærer) er som regel best og satse på av erfaring.

 

En i klassen min har brent seg bra på den. Han skulle være tøff og kjøpte Texas TI-84 plus i stede for TI-83 PLUS som vi ble anbefalt. TI-84 er faktisk så forskjellig at det oppsto flere problemer som læreren slet med på den.

 

Så til alle sammen vil jeg anbefale at dere kjøper den kalkulatoren som læreren deres bruker.

 

Dette med PLUS og ikke-plus: Forskjellen er vanligvis ikke annet enn minne-størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...