Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Casio VGS. kalkulator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette med PLUS og ikke-plus: Forskjellen er vanligvis ikke annet enn minne-størrelse.

Jo. På Casio CFX-serien er det stor forskjell. Mange store funksjoner er ikke tilstede på non-PLUS-utgavene. Jeg har dog ikke sett non-PLUS'er i salg i Norge enda.

Én i min klasse, og to i en av parallellklassene har eldre Casio CFX'er (dog er det PLUS'er alle sammen), og har fått beskjed om at de vil klare seg utmerket. Alle CFX'ene fra Casio er lik i bruk, så der blir det heller ikke noen problemer.

 

(Og så skal det sies at det også finnes folk som klarer seg med Texas-modeller selv om det undervises i Casio)

 

BTW, jeg ønsker å finne ut litt om ytelsen på diverse Casio- og Texas-modeller. Hadde noen hatt lyst til å teste sin med testene her, og poste dem på samme plass?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Tull? :dontgetit:

 

Men var læreren som sa det, var noen i klassen som hadde sånn svart og han sa den manglet noen ting som vi skulle bruke i timene...

En kamerat av meg har en sånn svart en, og vi går begge 2MX nå. Den fungerer finfint, og han har nå klart seg til nå. Det eneste jeg vet at den svarte ikke har, som er på de nyere (eller, er vel alle Plus-utgavene, ihvertfall) er "Solver" (under equation - EQUA). Det er en funksjon som kan regne ut ligninger med én ukjent. Det går visst an å gjøre det under "Run", men det er mer innviklet. Det er flere nyere funksjoner, men så vidt jeg vet er det ingen andre som brukes på VGS.

 

Du kan få bruk for Solver, og det kan være nyttig. Men du klarer deg nok uten det, og det er tvilsomt at du må kjøpe ny kalkulator pga det.

 

Edit: Sjekket nå, og på Sandsli VGS er det ihvertfall FX-9750 som står på listen. Så hvis du har 9850, er du innenfor den ihvertfall. Men som andre har sagt - sjekk boklisten din for sikkerhetsskyld.)

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
En i klassen min har brent seg bra på den. Han skulle være tøff og kjøpte Texas TI-84 plus i stede for TI-83 PLUS som vi ble anbefalt. TI-84 er faktisk så forskjellig at det oppsto flere problemer som læreren slet med på den.

 

Så til alle sammen vil jeg anbefale at dere kjøper den kalkulatoren som læreren deres bruker.

Jeg har vært tøff å kjøpt en Texas Instr. 84-plus istedet for Casio 9850 som ble anbefalt :w00t:

 

Angrer jeg? NEI

 

Vil jeg være et a4-menneske som følger læreren? NEI

Lenke til kommentar
En i klassen min har brent seg bra på den. Han skulle være tøff og kjøpte Texas TI-84 plus i stede for TI-83 PLUS som vi ble anbefalt. TI-84 er faktisk så forskjellig at det oppsto flere problemer som læreren slet med på den.

 

Så til alle sammen vil jeg anbefale at dere kjøper den kalkulatoren som læreren deres bruker.

Jeg har vært tøff å kjøpt en Texas Instr. 84-plus istedet for Casio 9850 som ble anbefalt :w00t:

 

Angrer jeg? NEI

 

Vil jeg være et a4-menneske som følger læreren? NEI

tøff er ordet

Lenke til kommentar
En i klassen min har brent seg bra på den. Han skulle være tøff og kjøpte Texas TI-84 plus i stede for TI-83 PLUS som vi ble anbefalt. TI-84 er faktisk så forskjellig at det oppsto flere problemer som læreren slet med på den.

 

Så til alle sammen vil jeg anbefale at dere kjøper den kalkulatoren som læreren deres bruker.

Jeg har vært tøff å kjøpt en Texas Instr. 84-plus istedet for Casio 9850 som ble anbefalt :w00t:

 

Angrer jeg? NEI

 

Vil jeg være et a4-menneske som følger læreren? NEI

Det lyser MANN av deg.

Lenke til kommentar
En i klassen min har brent seg bra på den. Han skulle være tøff og kjøpte Texas TI-84 plus i stede for TI-83 PLUS som vi ble anbefalt. TI-84 er faktisk så forskjellig at det oppsto flere problemer som læreren slet med på den.

 

Så til alle sammen vil jeg anbefale at dere kjøper den kalkulatoren som læreren deres bruker.

Jeg har vært tøff å kjøpt en Texas Instr. 84-plus istedet for Casio 9850 som ble anbefalt :w00t:

 

Angrer jeg? NEI

 

Vil jeg være et a4-menneske som følger læreren? NEI

Kan jeg få ta på deg?

Lenke til kommentar
En i klassen min har brent seg bra på den. Han skulle være tøff og kjøpte Texas TI-84 plus i stede for TI-83 PLUS som vi ble anbefalt. TI-84 er faktisk så forskjellig at det oppsto flere problemer som læreren slet med på den.

 

Så til alle sammen vil jeg anbefale at dere kjøper den kalkulatoren som læreren deres bruker.

Jeg har vært tøff å kjøpt en Texas Instr. 84-plus istedet for Casio 9850 som ble anbefalt :w00t:

 

Angrer jeg? NEI

 

Vil jeg være et a4-menneske som følger læreren? NEI

Du har en langt bedre kalkulator enn resten av klassen, men hva hjelper vel det når du ikke kan å bruke den riktig?

Lenke til kommentar
En i klassen min har brent seg bra på den. Han skulle være tøff og kjøpte Texas TI-84 plus i stede for TI-83 PLUS som vi ble anbefalt. TI-84 er faktisk så forskjellig at det oppsto flere problemer som læreren slet med på den.

 

Så til alle sammen vil jeg anbefale at dere kjøper den kalkulatoren som læreren deres bruker.

Jeg har vært tøff å kjøpt en Texas Instr. 84-plus istedet for Casio 9850 som ble anbefalt :w00t:

 

Angrer jeg? NEI

 

Vil jeg være et a4-menneske som følger læreren? NEI

Du har en langt bedre kalkulator enn resten av klassen, men hva hjelper vel det når du ikke kan å bruke den riktig?

Hvordan vet du det? Kan da greie å lese manualer . Grunnen til at jeg kjøpte denne var pga. bedre prgramering. Basic på kalkulatoren, og C compiler på dataen

Lenke til kommentar

Hvis dere bruker samme lærebok som oss, så står det fremgangsmåte både for Casio og Texas der. Men læreren gidder ikke hjelpe om du ikke har Casio, og det er jo stort sett enkleste måte å få oppklart noe. Manualene er jo tyngre en selve kalkulatoren - så jeg ville gjort som læreren sa. Men naturligvis, kos deg med Texas-en. Forresten, en av mattelærerene på skolen min hadde visst vært med på å utvikle noen greier til Texas-kalkulatorene, hun var visst til og med nevnt i en eller annen brukerveiledning til dem. Uten at jeg vet hva videre det har å si..

Lenke til kommentar

Liker å finne ut av ting selv og ikke spørre læreren jeg da. Står om både Casio og TI i denne læreboka og: Matematikk 1m

 

Så bra at du har en så flink lærer som har vært med på utvikle noe da.

 

Tilslutt:C prorgramering er gøy :w00t:

(Ikke at jeg kan alt verden da :p )

 

Glemte å ta med at det er en haug av spill som er utvikla til kalkulatoren

Endret av venn
Lenke til kommentar

 

Men ja vet at på vgs så grafer de en del og den funksjonene er nytting der, men  det er og denne som gjør de så jævla dyre. Ellers trenger man ikke stort annet en cos sin og tan pluss ln log og e. og det er standar funskjoner på de fleste kalkulatorer. Men som sagt på vgs krever de vel at den kan tegne grafer og derfor er de dyre. Jeg har ikke tegnet en graf etter vgs for det er totalt unødvendig.

 

Men sporer helt av det saken gjelder er at det rett og slett bare er piss å si at en kalkulator ikke kan kjøpes brukt. Jeg ser gjerne at en av de hjerne vaska drittungene kan forklare det?

Neisj. Kalkulatoren er en god venn. Innenfor statistikk har man god bruk for listefunksjonene for å prosessere store mengder data på rimelig tid. Graftegningen gjøres på betydelig kortere tid, svært komplekse uttrykk kan løses (f.eks innen for støkiometrisk kjemi) på kort tid, regresjoner kan gjøres uten at man trenger å benytte tidkrevende tilnærmingsmetoder, det er et godt verktøy for etterkontroll av f.eks. integraler og dervasjoner. Mange funksjoner (som f.eks. parametriske kurver) kan benyttes til å lage f.eks partikkelsimulatorer innenfor fysikken, kalkulatoren kan simulere en hel rekke andre bevegelser, og bør ses på som et hjelpemiddel, ikke en sovepute. Den er ikke ment å erstatte normalt godt arbeid, men som et supplement for den teknodidakte ungdom vi ser i skolen i dag.

 

Og ikke minst, hva faen skulle jeg gjort i de filologiske fagene? Fulgt med? Nei, takk og pris for at det finnes spill til min kjære TI83+ :)

 

Edit: ser dere omtaler Solver her. Solver er kanskje den mest geniale funksjonen på kalkulatoren IMO. Har ikke tall på hvor mange ganger den har spart meg for å begynne på noen drøye uttrykk i både fysikken og kjemien. Bare før hele likningen din, med så mange eller få variabler og konstanter du bare gidder, inn på solver, fyll inn det du vet, og la maskinen finne andre passende verdier for de gjenværende, innefor et intervall <-1E99, 1E99>. Genialt.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Og hva har det med saken å gjøre??

 

men for å svare:

 

de som ikke klarer følgende

 

 

3x^2 -10x -5  =     (3x-1)(x+5)=0    x= 1/3    x= -5

Du må jo ha doktorgrad, minst.

nei det er faktisk ganske enkelt

Jeg håper det, men fant ut at jeg må ha den kalkulatoren først, da jeg sitter og leser 2mx på fritiden.. ble litt vanskelig å løse det uten kalkulator fant jeg ut. :)

Lenke til kommentar

Forsovidt enig med bfisk

 

Men casio kalkulatorene regner ikke symbolsk. Det er desuten ikke lov p+å eksamen. Så det kan sløyfes. Desuten når du snakker om statistiske funksjoner er sikkert dette vel og bra. Men meste som du nevnte er ikke vgs pensum i det heletatt. Har eksamen i statistikk og aldri brukt noen slike funskjenoer på kalken. Har dog brukt på excell ved ekstreme datamengder. Men eksamen er tilpasset så dette unngås.

 

Sier ikke at kalkulatoren er overflødig. Den er et godt verktøy. Men det er en selv som må gjøre jobben. Den er viktig å ha på vgs, men er ikke nødvendig å kjøpe den beste av det beste. En proffesor jeg hadde i matte hadde bare en billig kalk til rundt 100kr.(han har jo matematica hvor det trengs). Men føler jeg sitter å argumenterer for at kalk er unødvendig. Det er den ikke! Prøver bare å fortelle at den ikke er så jævla sentral at en på 850 ikke holder. Men som sagt faglærer oppgir

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Pensum i VGS er som oftest ikke lagt opp rundt konkrete teknikker med spesifikke begrensninger. I vurderingsveiledningene heter det seg at det finnes tre trinn av måloppnåelse. Det første er reproduksjon, og skal honoreres med karakterene 0, 1 og 2. Det andre er grunnleggende forståelse, og skal honorers med karakterene 3 og 4. Karakterene 5 og 6 skal forbeholdes elever som kan anvende den vunne lærdommen, reflektere, vurdere og gjøre bruk av den i sammenhenger på flere plan.

 

Jeg vil si at for sistnevnte gruppe kan alle mine nevnte eksempler tas i bruk. Det er ikke alltid nok å kunne det enkleste. Dessuten er det heller ikke all læring som bør foregå direkte mot å klare en eksamen. Sensorer vil ofte kunne skille klinten fra hveten ved å se på hvilke besvarelser som inneholder resonnementer, vureringer, refleksjoner av andre hensyn rundt oppgaven, og spesielle iakttagelser. Mestring av dette kommer sjelden gjennom "smal" læring innenfor gitte minima.

Lenke til kommentar
Pensum i VGS er som oftest ikke lagt opp rundt konkrete teknikker med spesifikke begrensninger. I vurderingsveiledningene heter det seg at det finnes tre trinn av måloppnåelse. Det første er reproduksjon, og skal honoreres med karakterene 0, 1 og 2. Det andre er grunnleggende forståelse, og skal honorers med karakterene 3 og 4. Karakterene 5 og 6 skal forbeholdes elever som kan anvende den vunne lærdommen, reflektere, vurdere og gjøre bruk av den i sammenhenger på flere plan.

 

Jeg vil si at for sistnevnte gruppe kan alle mine nevnte eksempler tas i bruk. Det er ikke alltid nok å kunne det enkleste. Dessuten er det heller ikke all læring som bør foregå direkte mot å klare en eksamen. Sensorer vil ofte kunne skille klinten fra hveten ved å se på hvilke besvarelser som inneholder resonnementer, vureringer, refleksjoner av andre hensyn rundt oppgaven, og spesielle iakttagelser. Mestring av dette kommer sjelden gjennom "smal" læring innenfor gitte minima.

sannt det, men kalkulator vi lher gjøre alt mye neklere ved at man plotter inn alle tall og taster feks konfidens intervall og får svar.. Vel en skal jo gjøre det på enklest mulig måte så greit nok. Uansett er ikke statistikk pensumet så omfattende i vgs. Riktig som du sier, jobber man mot å klare en eksamen vil man ikke ha samme forståelse for matten. da eksamens sett ofte følger en viss mal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...