Gå til innhold

Sjangertråden - Spørsmål og diskusjon


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Akkurat hva som menes med f.eks. "post-rock" vet ikke jeg, da rocken vel lever i beste velgående?

Har ikke samme oppbygging som rock, men gitar/bass/tromme er viktige elementer sammen med strykere og horn. Heller gjerne over til det progressive. Post-rocken som hadde sitt utløp fra Canada er i bunn og grunn svært annerledes enn 'rock'.

Lenke til kommentar

Men hva da med "post-punk", "post-metal", "post-black metal" og "post-thrash metal"? Har de de samme kjennetegnene som "post-rock", at de også heller over mot det progressive? Jeg vet ikke om de nevnte er småbegreper på linje med f.eks. "troll metal" og "polka metal", men jeg har i hvert fall sett de nevnte begrepene brukt, uten å forstå hva som ligger i dem.

Lenke til kommentar
Njarrgh.

 

Aldri skjønt vitsen med at hvert nye band skal få en ny sjangerbeskrivelse.

 

Det finnes jo massevis av band som spiller Dark Metal. Agalloch f.eks. passer akkurat til sjangeren Dark Metal. Det er en egen sjanger på det høyeste.

 

Kan være enig i at sjangeroppdeling kan være noe tull, når band får tildelingen, Avant-Garde Atmospheric Black Metal :roll:

Lenke til kommentar

Jeg quoter bio'en fra myspace'en til bandet mitt:

 

Since we play a lot of different metal-styles at once, we do not call our genre "symphonic-apocalyptic-thrash-speed-hyper-core-doom-gloomy-avantgarde-experimental-general-industrial-progressive-black-death-pop metal", but simply "metal".

 

Hvorfor enkelte har så en innmari trang for å sette band inn i sjangre? Det skjønner hverken jeg eller de to andre i bandet mitt.

Lenke til kommentar

"Dark metal" er etter min oppfatning en ganske meningsløs sjanger uten noen klare grenser. Da synes jeg faktisk at "avant-garde atmospheric black metal" sier mer om musikken enn "dark metal" gjør.

 

Agathodaimon har flere steder blitt kategorisert som "dark metal", blant annet av Nuclear Blast. Sathonys, som jobber for NB, sa at han gikk med på å la bandet passere under merkelappen "dark metal" fordi de hadde opptil flere ballader fordelt på hele diskografien. Hadde de ikke hatt ballader, hadde det vært mer aktuelt å kalle musikken for "black metal". En ballade kan altså få et band til å skifte fra å være "black metal" til å bli "dark metal".

 

Når merkelappen "dark metal" omfatter Agalloch i den ene enden, og Agathodaimon i den andre, klarer jeg ikke helt å se hva slags band 'sjangeren' avgrenser seg til. Da vil jeg si at man kan få et bedre inntrykk av musikken ved å bruke andre begreper. Det trenger ikke bli mer misvisende om man slenger på et adjektiv foran et sjangerbegrep (f.eks. "atmospheric black metal"). Og det adjektivet skaper ikke noen ny sjanger i seg selv.

 

Jeg mener for øvrig at begreper som "troll metal", "battle metal" og "humppa metal" også er helt poengløse. Trenger jeg gå mer inn på hvorfor?

Lenke til kommentar
Altså som i når du f.eks leter etter musikk på PC-en? Hvis så, hva har du navn for mann :p Husker vel hvordan de forskjellige banda høres ut.

 

Hvis jeg sitter på bussen med iPode og har lyst til å høre på Black Metal, så er det greit at jeg kan trykke på Black Metal og få opp Darkthrone o.lk og ikke Metallica. Derfor liker jeg god sjanger-tagging :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...