Gå til innhold

Sjangertråden - Spørsmål og diskusjon


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

poster et slekts tre for metal,

dette er ikke noe jeg har laget.

 

dette ligner velding på det han fyren brukte i Metal: A Headbangers Journey.

 

ikke skyt meg om favoritt bandet er på feil plass!

 

Kilde: Wikipedia

post-62591-1182802905_thumb.jpg

Endret av -Jp-
Lenke til kommentar

Som sagt før i en eller annen tråd; hva faen gjør Cradle of Filth under ''Norwegian black metal''? Dessuten er Dimmu Borgir og Mayhem utrolig forskjellige fra hverandre, og enhver sjangerhore (inkludert meg) ville aldri ha plassert de i samme sjanger (hvis da ikke bare ''black metal'').

 

Lista er grei til basics, men fortsatt ufulstendig.

 

edit: når ble CoB thrash?

Endret av H-e-l-l-o
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vassendgutane, hvilken sjanger kommer det under?

Jeg har hørt at det er Bluegrass... Stemmer dette?

9178744[/snapback]

"In bluegrass, as in jazz, each instrument takes a turn playing the melody and improvising around it, while the others revert to backing; this is in contrast to old-time music, in which all instruments play the melody together or one instrument carries the lead throughout while the others provide accompaniment. Bluegrass is distinctively acoustic, rarely using electric instruments. In popular culture bluegrass has an image as a form of folk music. However, it was mostly developed by professional musicians."

 

Dette er Wikipedias definisjon av Bluegrass. Om man satser på at den er riktig så er Vassendgutane svært langt unna å være Bluegrass. Selv ville jeg ha karakterisert dem som et danseband, basert på å ha hørt én av låtene deres (Ungkar med dobbelseng) :)

Lenke til kommentar
Som sagt før i en eller annen tråd; hva faen gjør Cradle of Filth under ''Norwegian black metal''? Dessuten er Dimmu Borgir og Mayhem utrolig forskjellige fra hverandre, og enhver sjangerhore (inkludert meg) ville aldri ha plassert de i samme sjanger (hvis da ikke bare ''black metal'').

 

Lista er grei til basics, men fortsatt ufulstendig.

 

edit: når ble CoB thrash?

8944922[/snapback]

 

Enig med deg der.

 

CoB er og blir Death. Cradle er jo først og fremst ikke norsk, og for det andre har en totalt forskjellig sound enn f.eks. Burzum, Gorgoroth, Emperor etc..

Lenke til kommentar
CoB er og blir Death.

Kan være med på at CoB ikke er thrash, men det er i hvertfall ikke death. Hva i all verden med dem er det som er death egentlig?

 

De har overhode ikke feelingen. Vokalen høres ut som en tam hardcore punk vokalist. Og resten(trommene, synthene, gitariffene) er mer power metal på speed... :shrug:

Lenke til kommentar
Vassendgutane, hvilken sjanger kommer det under?

Jeg har hørt at det er Bluegrass... Stemmer dette?

9178744[/snapback]

"In bluegrass, as in jazz, each instrument takes a turn playing the melody and improvising around it, while the others revert to backing; this is in contrast to old-time music, in which all instruments play the melody together or one instrument carries the lead throughout while the others provide accompaniment. Bluegrass is distinctively acoustic, rarely using electric instruments. In popular culture bluegrass has an image as a form of folk music. However, it was mostly developed by professional musicians."

 

Dette er Wikipedias definisjon av Bluegrass. Om man satser på at den er riktig så er Vassendgutane svært langt unna å være Bluegrass. Selv ville jeg ha karakterisert dem som et danseband, basert på å ha hørt én av låtene deres (Ungkar med dobbelseng) :)

9179182[/snapback]

 

Tror nok du skal være forsiktig med å kalle Vassendgutane danseband.

Artistansvarlig på de fleste countryfestivalene her i Norge definerer Vassendgutane (og Åsmund Åmli Band) som "hei-hvor-det-går country"

Men det er ikke det samme som den treige, amerikanske countryn.

Lenke til kommentar
Seriøst? Er "hei-hvor-det-går country" en egen sjanger? Som sagt, det lille jeg har hørt har lignet mer på danseband-musikk enn på country, men jeg skjønner jo at begrepet danseband er litt belastet, og at det dermed er en sjanger man kanskje ikke har så lyst til å være i.

9180608[/snapback]

 

En liten gren av av countrysjangeren;)

 

Hører du på Ole Ivars så tror jeg du skjønner at det er noe forskjell på det.

Lenke til kommentar
Hører du på Ole Ivars så tror jeg du skjønner at det er noe forskjell på det.

9185002[/snapback]

Selvsagt er det forskjell på ulike danseband, det skulle da bare mangle. Jeg synes likevel at de er såpass like at de havner i samme sjanger. Nok engang må jeg presisere at jeg baserer dette på bare en låt, og akkurat den låta klassifiserer jeg som en danseband-låt.

 

Jeg tror du finner sjangre med band som er atskilling mer ulike i uttrykket enn Ole Ivars og Vassendgutane, der bandene fortsatt havner under samme sjangerparaply. Hva med f.eks. Immortal og Mayhem? Begge regnes som Black Metal, men det er etter min mening mye større forskjeller på disse to enn de to variantene av "bruksmusikk" som spilles av Ole Ivars og Vassendgutane. Dermed så blir ikke det at Vassendgutane er "noe forskjellige" fra Ole Ivars nødvendigvis et argument for at de ikke er i samme sjanger.

 

For meg høres det å opprette sjangeren "hei-hvor-det-går country" (har denne et internasjonalt/engelsk navn også, eller er sjangeren bare brukt i Norge?) ut som et billig forsøk på å distansere seg fra Vikingarna-røttene i musikken :)

 

Uansett, jeg snakker i grunnen om et tema jeg ikke har peiling på (Vassendgutane), så jeg skal holde meg utenfor fra nå av. Det blir uansett synsing på et svært svakt grunnlag!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...