Gå til innhold

Elektronisk musikk - En liten oppklaringstråd


Feh

Anbefalte innlegg

Etter å de siste månedene ha lest mange diskusjoner rundt elektronisk musikk, hva som er hva av de forskjellige sjangrene, så lager jeg en liten oppklaring. Jeg mener å huske at det har blitt lagd før, men den er antageligvis ganske udtatert, og jeg klarer ikke finne den.

 

Jeg prøver å legge inn litt historie og info om de mest utbredte sjangrene og deres undersjangre samt noen samples. (bare å prøve å ID sangene hvis noen vil, det blir ikke lett :p). Må bare nevne at alt som kommer under her er min subjektive oppfatning av forskjellige sjangre, og hvis noen veit bedre enn meg eller har noe å tilføye så tar jeg gjerne imot :). Historie om forskjellige sjangre er tatt fra f.eks wiki.

 

Jeg tar bare med de sjangrene jeg føler selv det er viktigst å få med, og som jeg har oppfattet at det er mest diskusjon rundt.

 

House

 

Ordet house stammer fra warehouse distriktet i Chicago hvor man kan si musikken oppstod. House stammer fra klassisk disco, new wave, synthpop, industrial og punk. Noe spesielt med house er at det var i starten homse-klubber som spillte denne type musikk :p House musikk var på en måte starten for produksjon av elektronisk musikk.

 

Artister: Freemasons, Stonebridge, (noe av) Mylo, Axwell (lager også electro), Eric Prydz, Roger Sanchez, Martin Solveig, Junior Jack, Shapeshifters,

 

House 1

House 2

 

Electro House

 

Electro house er noe som oppstod runndt det nye millennium. Electro er veldig likt house, bare at det er litt røffere og synthesizeren er som regel veldig flittig brukt (spesielt leads). Electro house har vært en ganske stor hype siden det kom, og de siste 2 årene har electro vært en av de mest populære sjangrene innenfor elektronisk musikk.

 

Artister: DJ Delicious, Fedde le Grand, Benjamin Bates, (noe av) Marco V, Steve Angello, Sebastian Ingrosso, Pryda (aka Eric Prydz). De tre sistnevnte har egentlig sin egen sjanger, swedish house, men mye av det de produserer kaster vi i electro-boksen :)

 

Electro

 

UK Hard House

 

UK Hard House stammer som navnet sier fra storbritannia. Den oppstod rundt tidlig 90-tallet og jeg må nevne Tony de Vit som både var en av de som startet å lage musikken, og som har laget noe av den beste innenfor sjangeren. R.I.P. Hard House ligner kanskje ikke på house i det hele tatt egentlig da den kjører mye fortere, høyere og ofte ligner mer på trance enn house.

 

En temmelig ny en (er dog litt usikker om den faktisk er hard house eller hard trance, ettersom mye av det som har kommet de siste par årene av hard house, ofte ligger veeeeldig nært hard trance)

 

Artister: Paul Maddox, Lisa Lashes, The Tidy Boys, Tony de Vit, Shaun M & Abandon, Amber D, Ali Wilson.

 

Hard House

 

 

 

Trance

 

Denne formen for elektronisk musikk startet rundt sendt 80/tidlig 90 tall og navnet Trance kommer av at musikken ble laget for at folk skulle få en litt utadæsjæl opplevelse :p En "altered state of mind" som det sies så bra på engelsk, en slags transe der man virkelig lever seg inn i musikken. Trance kjennes igjen på at det er veldig melodiøst, repetivt og ofte bygger seg opp mot et klimaks der alt tar av. Breakdowns er også et godt kjennetegn for trance, der musikken brytes ned for så å bygges opp igjen mot klimaks.

 

Artister: Ferry Corsten, Tiësto, Armin van Buuren, Ron van den Beuken, Martin Roth, Kuffdam & Plant, Kyau vs. Albert, Marco V, Ton TB, Phynn, Stoneface & Terminal, 4 Strings, BT, Above & Beyond, Adam White, Erneste vs. Bastian, Gabriel & Dresden.

 

Noen av mine favoritter nå om dagen:

 

Trance 1

Trance 2

 

Hard Trance

 

Når hard-trance oppstod klarer jeg ikke finne ut, men jeg antar at det oppstod tidlig/midt 90 tall. Forskjellen fra vanlig Trance er at det er speeda opp en 10-20 beats per minute (BPM) i forhold (vanlig trance ligger som regel rundt 130-140 bpm, hard-trance fra 140-155 bpm). Beaten og synthene er ofte litt mer aggressive, og ofte repeterer fortere enn trance.

 

Scot Project/Arome, Yoji Biomehanica, Dark by Design, (gamle) Cosmic Gate, Technikal, Steve Hill.

 

Hard Trance

 

Tech-Trance

 

Tech-trance vil jeg påstå er trance blandet med elementer fra techno. Kjennetegn på tech-trance er at den ofte går litt mer monotont fremover (slik som trance)i sangen enn trance. Sangene er ofte oppbygd med en bass/drumline som starter, og når breakdown kommer så kjører man en synth alene, og når sangen bygger seg opp slutter synthen og bassen og trommene tar over, men det er ingen uniform oppbygning av denne sjangeren, masse variasjon. Veldig repetivt og drivende er stikkord i tech-trance.

 

Må også nevne tech-trancen's mest geniale mann: Sander van Doorn. Hva den mannen er i stand til å lage er bare utrolig. Definitivt en av de beste i sin sjanger, og en av mine favoritter. Han kan også høres under aliaser som Sandler, Sam Sharp, Purple Haze og FilterFunk (dog har han ikke produsert kun tech-trance under de nevnte aliaser).

 

Artister: SvD, Marco V, Ron van den Beuken, Marcel Woods, Randy Katana, Jesselyn

 

Tech Trance

 

Techno

 

Techno oppstod geografisk omtrent på samme sted som house på midten av 80-tallet. Kan ofte sammenlignes med house (f.eks ligner minimal-techno ofte mye på electro-house) da den stammer omtrent fra de samme sjangrene. Techno er litt mer abstrakt enn house.

 

Artister: Jooris Voorn, Aleksander Kowalski, Cave, Cirez D (aka Eric Prydz), Sebastian Leger

 

 

Electronica

 

Heller ikke her har jeg stor peiling, så jeg nevner bare en del artister jeg vet produserer slik musikk, så vet man hva det dreier seg om:

The Chemical Brothers, The Prodigy, Aphex Twin, Goldfrapp, Fatboy Slim, Daft Punk, The Crystal Method, Moby, Leftfield, Massive Attack og våres egne Ugress og Røyksopp.

 

Hardstyle

 

Her lar vi samplene snakke for dem selv. Dette er RÅTT. (Og av en eller annen grunn, veldig dj friendly å mikse :p)

 

Artister: Neophyte, Tommyknocker, DJ Zany, DJ Duro, The Prophet, Catscan, DJ Pavo.

 

Hardstyle

 

(UK) Happy Hardcore

 

I mine øyne en av de morsomste sjangrene innen elektronisk musikk (hvertfall det som har blitt produsert i nyere tid). Her snakker vi enkle beats, enkle synths og ofte en utrolig cheesy kvinnelig-vokal (mannlig forekommer, men sjeldent). Vokalen kan ofte minne om smurfestemme :p I starten syns jeg dette var noe forferdelig dritt, for det som ble produsert av denne musikken fra midten av 90 tallet opp mot 2002-3 var utrooolig dårlig. Men nå de siste årene, fra 2004 til i dag har producerne av denne typen musikk virkelig tatt sjangeren til nye høyder.

 

Artister: Darren Styles, Scott Brown, Hixxy, Ham, Cube Hard, Gammer, Dougal, Whizzkid, Re-Con.

 

Samples av den bedre siden av UK HH:

 

Happy 2

Happy 3

Happy 4

Happy 5

 

Djs som både mikser og produserer happy hardcore både mikser og lager også ofte musikk som ligger veldig nært hardstyle.

 

Noe jeg liker spesielt godt ved denne sjangeren er at de nyere produksjonene ofte har noen helt nyyydelig vokaler og helt vanvittig feite synths. Bare hør på samplesene...

 

Euro Dance/Trance

 

Dance musikk er nok den mest utbredte og populære sjangeren blandt elektronisk musikk. Desverre. Kjennetegn på dance er at det er laget med ett formål: Å selge. Det høres derfor kommerst og fengende ut (for noen). Masse vokaler og enkel oppbygning. Korte, repetive synther og veldig kraftig og markert bass som dundrer avgårde. Veldig uplifting/positiv holdning i musikken.

 

Artister: Cascada, Pulsedriver, Milk Inc., Groove Coverage, Mario Lopez, Sylver, Ian van Dahl og ikke minst CRAZY FROG!! :D

 

Samples:

 

Euro 1

Euro 2

 

Og en liten konkurranse: Den som klarer å identifisere hvilke sanger (evt. også hvem som har remixa, hvis det ikke er originalen) skal faen meg få premie :p Vet ikke hva, men om noen klarer det skal jeg finne på noe kult. En del er ganske enkle for de som har litt extended peiling på EDM, men noen er virkelig vriene. (Et par av de har blitt released iløpet av de siste to-tre dagene, så lykke til :p)

 

NB!: Har bare slengt opp noen få samples nå. Flere og bedre kommer. Hvis noen mener samplesene er misledende (ikke høres ut som om de kommer fra sjangeren de er puttet under, så plz si ifra. 24 timer uten søvn og nettop kommet hjem fra eksamen så sansene er ikke helt i 100 :p)

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nice guide! Oversiktlig og fint..

 

Må bare si at denne er fin for alle emofjortisene som har så peiling at de sier at trance suger, når de bare har hørt sanger fra Hard Dance Mania albumene og den slags.. Ganske synd egentlig. Greit nok hvis man synes at f.eks trance eller house eller whatever suger, men da burde man i hvertfall hørt litt ordentlig musikk som representerer sjangeren bra..

Også er det den som går igjen; "trance ikke er musikk fordi det ikke er laget med ordentlige instrumenter".. Ja.. :ermm: Tror ikke jeg skal kommentere den en gang, blir bare irritert.

Lenke til kommentar
Bra tråd og bra initiativ, Feh. Men er du klar over at du mangler goa/psy-sjangeren? Det er en stor sjanger, selv om den har mistet mye av sjarmen sin de siste årene. Keep up the good work.  :)

7447481[/snapback]

 

:ohmy: Der har du rett :D Fikses iløpet av kvelden :)

 

Klar over at artister nevnt rundt omkring har laget mye i andre sjangre.. Men skal slenge opp fler på tech jeg ;)

 

Skal jeg om jeg får prøvd meg på noe techno snart å. Eneste technoen jeg har er Schranz :devil:

Lenke til kommentar

Veldig bra guide. Og faktisk så er jo ikke techno såå ille. Mye som kan minne om electro house. Cirez D er faktisk techno ,John Dahlback beveger seg i grenselandet mellom house og techno, men han startet vel med techno? ,Sebastien Leger og The Hacker må jo også nevnes. :)

Lenke til kommentar

Fin oversikt der :)

 

dog elektronika er vell egentlig ingenting som heter hehe.

men de artistene du har puttet der er ikke akkuratt de letteste å definere.

fatboy slim er jo big beat men der er ikke mange big beat artister der ute :p

 

aphex twin er dog IDM (intellingent dance music) en sjanger som fortener egen overskrift :p der er mye bra :) aphex autechre, squarepusher, (amon tobin)

og siden du skriver om LOL sjangern happy hardcore :p så er det vell vertd å nevne spy goa jungel dnb som er ganske "store" sjangre om en kan kalle en sjanger stor.

 

tenkte å lage noen techno samples men mp3cuttern hadde so pass dårlig brukergrensesnitt at jeg hold på å knørve skjermen ! so ej ga opp :p

Lenke til kommentar
Herlig initiativ Feh  :thumbup:

 

 

Veldig bra guide over elektronisk musikk. :thumbup:

Men jeg mener faktisk du kunne byttet ut (Euro) Dance med Euro Trance. Det passer bedre når du nevner grupper som Ian van Dahl, Sylver og Milc Inc. under :ermm:

7449175[/snapback]

 

Der bommer du meget grovt.. Det er og blir Euro Dance

7452863[/snapback]

 

Ian van Dahl er Epic-Trance som ligger under Euro Trance. ;)

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Virkelig fin guide :w00t: Hva som er hva har jeg liksom aldri hatt klart.

 

 

Electronica

 

Heller ikke her har jeg stor peiling, så jeg nevner bare en del artister jeg vet produserer slik musikk, så vet man hva det dreier seg om:

The Chemical Brothers, The Prodigy, Aphex Twin, Fatboy Slim, Daft Punk, The Crystal Method, Moby og Røyksopp.

 

:wow: Her har du jammen meg listet opp nesten alle favorittene mine!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...