Gå til innhold

Sjangertråden - Spørsmål og diskusjon


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

jeg har to spørsmål. Hva gjør band om Opeth til Progressiv Metal? Og hva er forskjellen på Death Metal og Black Metal?

9333636[/snapback]

 

Jeg tror Death/black har mye med vokal å gjøre. Black har noe mer growl i de fleste tilfeller(ikke alltid), death har også mer melodi(spesielt med gitar) gående gjennom låtene en black(ikke alltid). Black kan ha tyngre trommer(ikke alltid).

9345331[/snapback]

Såvidt jeg vet er Black Metal en del mer dystrer og mindre klart lydbilde en death, og veldig ofte med "satanistisk" budskap i seg. Death metal derimodt kan ofte være et mye klarere lydbilde, også er sangene om død, vold, voldtekt o.l, derav navnet Death Metal..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir Opeth omtalt som Death Metal i ny ne? Kanskje jeg ikke har peiling med jeg hører lite Death i Opeth. Er ikke Opeth mer Progressive Doom eller noe i den duren?

9506724[/snapback]

 

Opeth har sine røtter i Death Metal. Og har ikke særskilt mye med Doom å gjøre.

Tar man en låt som The Funeral Portrait fra Blackwater Park bør man høre at de har Death Metal`n i seg. Og det er ikke å benekte at Mikaels death growling hjelper på. Men jeg har ingen problemer med at folk kaller Ghost Reveries Progressiv Metall eller Progressiv Ekstrem Metall. Det har jo igrunn ikke så mye å si hva man kaller.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir Opeth omtalt som Death Metal i ny ne? Kanskje jeg ikke har peiling med jeg hører lite Death i Opeth. Er ikke Opeth mer Progressive Doom eller noe i den duren?

9506724[/snapback]

 

Opeth har sine røtter i Death Metal. Og har ikke særskilt mye med Doom å gjøre.

Tar man en låt som The Funeral Portrait fra Blackwater Park bør man høre at de har Death Metal`n i seg. Og det er ikke å benekte at Mikaels death growling hjelper på. Men jeg har ingen problemer med at folk kaller Ghost Reveries Progressiv Metall eller Progressiv Ekstrem Metall. Det har jo igrunn ikke så mye å si hva man kaller.

9506864[/snapback]

 

Sant så sant når det gjelder growlinga. Men synest Opeth er for sakte til at det kan kalles Death. Minner mer om Doom. Mulig jeg er helt ut på jorde nå.

 

''The genre is often identified by fast, highly distorted and downtuned guitars, combined with guitar playing techniques such as palm muting and tremolo picking. The percussion is usually fast and dynamic. Blast beats, double bass and exceedingly fast drum patterns are frequently used to add to the ferocity of the genre'' - Om death metal, tatt fra wikipedia.

 

Lite tremolo og palm muting, blast beats og double bass i Opeth.

 

'' Doom metal is heavier and slower than other metal genres. Lyrics play a very important role in this genre, and are traditionally rife with pessimism, evoking an atmosphere of darkness, despair and misery.''

 

og

 

''Guitars, bass guitars and drums are the most common instruments used to play Doom Metal. Heavy, down-tuned guitar riffing is considered an important feature within almost all of its sub-genres. Some doom metal uses keyboards occasionally. Traditional doom metal bands tend to prefer clean vocals...''

 

''lyrics by doom metal bands mostly present a pessimistic view of the world and life, but the approach depends and varies from one band to another. Usually, lyrical themes deal with despair, loss, depression, death, paranoia, anger, melancholy and various other negative aspects.'' - Om Doom, også fra wikipedia.

 

Står fortsatt for at Opeth er mer Doom enn Death. ;)

Lenke til kommentar

Du er jo ikke på jordet akkurat, for Opeth har jo mye av det samme i seg som mange Doom band. Men jeg kommer for øyeblikket ikke på noe av Opeth som kan kalles Doom Metal, hverken låter eller riff. Og sant nok er ikke Opeth ett band som kjører høyt tempo, men hovedsakelig er det mid-tempo. Og forresten trenger ikke Death Metal å være kjapt selv om det er noe som kjennetegner majoriteten av Death Metal band. Opeth er nå uansett Opeth, og kan ikke så lett bås-settes. Jeg mener isåfall at de har mye mer med Death enn Doom å gjøre.

Lenke til kommentar
Er det noe spesielt navn for Techno/Trance sanger med kvinnelig vokalist i seg?

Trodde alltid dette var Trance, men har lastet ned et par hundre Trance sanger nå, og de fleste inneholder ingen tegn av vokalist i det hele tatt.

 

EDIT: Vocal Trance?

9520584[/snapback]

 

For det første; Techno og trance er to HELT forskjellige sjangre. Trance-musikk med vocal kalles vocal-trance ja, selv om det du kanskje sikter til (?) er euro-house, euro-dance eller handz up.

Lenke til kommentar
*snip*

9507937[/snapback]

Dobbel-bass er det masse av i Opeth, og palm-muting er det endel av også. De bruker bare E-standard tuning, og som Caress_the_Pale sier, trenger ikke death metal å være kjapt. Men som også sagt, er det vanskelig å bås-sette Opeth. Knallbra er det i alle fall!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
*snip*

9507937[/snapback]

Dobbel-bass er det masse av i Opeth, og palm-muting er det endel av også. De bruker bare E-standard tuning, og som Caress_the_Pale sier, trenger ikke death metal å være kjapt. Men som også sagt, er det vanskelig å bås-sette Opeth. Knallbra er det i alle fall!

9555359[/snapback]

 

Opeth bruker ikke kun E-standard tuning.

Lenke til kommentar
Selv liker jeg alt fra Metal til Death Metal :)

Misliker veldig techno og rap og denslags..

9614785[/snapback]

 

Så du liker så mye: |---|

Og misliker så mye: |-----------------|

?

:)

9615090[/snapback]

 

Ja noe sånt :p

Eller jeg liker ikke all slagt metal, men det meste ;)

Er ikke så gla i Metal core og black metal, men liker det mye mer en hip-hop og sånt...

Lenke til kommentar
Selv liker jeg alt fra Metal til Death Metal :)

Misliker veldig techno og rap og denslags..

9614785[/snapback]

 

Så du liker så mye: |---|

Og misliker så mye: |-----------------|

?

:)

9615090[/snapback]

 

Ja noe sånt :p

Eller jeg liker ikke all slagt metal, men det meste ;)

Er ikke så gla i Metal core og black metal, men liker det mye mer en hip-hop og sånt...

9620109[/snapback]

Det kommer vel an på hvilket band det er, og ikke sjanger. Som feks jeg kan si at jeg ikke liker mesteparten av hip-hop, men ting som Kanye West, Paperboys hører jeg endel på. Samme med metal, er veldig mye av det jeg kan like, men fremdeles noe jeg ikke liker. Gi sjangeren en sjangse, det er så uendelig mye mer en Akon, 50 cent og Jay-Z der.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...