Gå til innhold

Sjangertråden - Spørsmål og diskusjon


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så mange som ikke forstår forskjellgen på sjangere man bruker til å sette musikken innen en kategori og sjangere man bruker for å beskrive musikkstilen. Og jeg er veldig lei av metall huer som sier de hører på Progressive metal, hvis dem for eksempel hører på Racmaninath eller Deathfeel eller Opeth eller liknende. Det er Balck Metal og Death metal alt sammen, også har vi trash metal og vanlig metal/heavy.

Lenke til kommentar

Jeg omtaler som regel ikke Opeth som kun death metal hvis jeg skal fortelle en "uinnvidd" om musikken, det er greit å bruke betegnelser som sier noe mer om hva man kan forvente seg. Når det er sagt kaller jeg ikke Opeth for progressiv metal, men heller noe sånt som "progrockinspirert death metal". Jeg føler det blir litt feil å bruke betegnelsen progressiv metal, da jeg forbinder denne sjangeren mer med band som Dream Theather, Symphony X, o.l, og syns det er litt fjernere fra det Opeth driver med.

Lenke til kommentar

Ekstrem progressiv metal sier jeg.

 

Selv om de er veldig inspirerte av death metal så føler jeg at riffinga deres er et stykke i fra det death metal er. (Selv om en finner noe av det her og der.) De spiller prog metal, en ekstrem variant av det. De blander inn mange sjangere i en pakke, de har mye 70s prog i seg, men du finner også spor av mye annet. Alt dette snekrer de sammen til sin egen greie. De er progressive både fordi de har innflytelse fra progressiv musikk, og fordi de er progressive i at de er nyskapende. (Riktignok ikke like progressive som 70s prog bandene..)

 

Forøvrig blir jeg nesten mer irriterte over at det eneste bandene som mange kaller progressiv metall er de som høres kliss likt ut som Dream Theater. Hva faen er progressivt ved å ape etter et annet band?

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Forøvrig blir jeg nesten mer irriterte over at det eneste bandene som mange kaller progressiv metall er de som høres kliss likt ut som Dream Theater. Hva faen er progressivt ved å ape etter et annet band?

9338302[/snapback]

Progressiv rock er et begrep med to meninger:

 

1. Musikk som progresserer

2. Musikk progressert fra andre sjangre

 

Selv går jeg kun for nr. 1, ettersom jeg ikke er glad i sjangernavn som kommer av holdninger i stedet for musikkstil.

 

Alternative; hva slags musikk er det? Annerledes musikk? Ahaa...

Indie? Uavhengig altså? Ja, da tror jeg at jeg skjønner hva de høres ut som.

Blabla.

Lenke til kommentar
Forøvrig blir jeg nesten mer irriterte over at det eneste bandene som mange kaller progressiv metall er de som høres kliss likt ut som Dream Theater. Hva faen er progressivt ved å ape etter et annet band?

9338302[/snapback]

 

Enig i det. Men en hel del folk ser ut til å forbinde uttrykket "Progressiv metall" med nettopp disse bandene, og derfor har det blitt et uttrykk jeg styrer unna, selv om jeg kan være med på at selve ordenes betydning gjør at det favner om mye mer enn bare disse bandene.

Lenke til kommentar
Ekstrem progressiv metal sier jeg.

 

Selv om de er veldig inspirerte av death metal så føler jeg at riffinga deres er et stykke i fra det death metal er. (Selv om en finner noe av det her og der.) De spiller prog metal, en ekstrem variant av det. De blander inn mange sjangere i en pakke, de har mye 70s prog i seg, men du finner også spor av mye annet. Alt dette snekrer de sammen til sin egen greie. De er progressive både fordi de har innflytelse fra progressiv musikk, og fordi de er progressive i at de er nyskapende. (Riktignok ikke like progressive som 70s prog bandene..)

 

Forøvrig blir jeg nesten mer irriterte over at det eneste bandene som mange kaller progressiv metall er de som høres kliss likt ut som Dream Theater. Hva faen er progressivt ved å ape etter et annet band?

9338302[/snapback]

 

In Flames er progressivt(prog. death metal), de høres ikke ut som dream theatre :p.

Er enig i at progressivt er et teit utrykk egentlig, for de fleste ideer i musikk er brukt, alt bygger på biter/alt som er laget før

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
jeg har to spørsmål. Hva gjør band om Opeth til Progressiv Metal? Og hva er forskjellen på Death Metal og Black Metal?

9333636[/snapback]

 

Jeg tror Death/black har mye med vokal å gjøre. Black har noe mer growl i de fleste tilfeller(ikke altid), death har også mer melodi(spesielt med gitar) gående gjennom låtene en black(ikke altid). Black kan ha tyngre trommer(ikke altid).

Lenke til kommentar

Hva kalles slik musikk som ofte skaper en eventyrlig stemning i f.eks. eventyr/RPG-spill? Eksempel på slik musikk er fra 2:47 - 3:28 i denne filmen: link

 

Har hørt at sjangeren kalles "Spillmusikk", men det er jo mye forskjellig spillmusikk som er helt forskjellige fra hverandre. Hva kalles akkurat denne sjangeren, hvis den kalles noe spesielt?

Endret av elbeem
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Power:

Ståkukvokal som ligg høgt i lydbildet

Galloperande trommer

Melodiøse, pentatonske gitarer (gag, blæ)

Tekster om alt som er harry. :cool:

Som H4ngm4N sier: Hør på dem :)

Alltid det beste. =)

4729393[/snapback]

 

LOL, genialt :D Selv om jeg egentlig liker power metal ;D

 

Men lurer. Hva er egentlig forskjellen på Melodic Trance og Progressive Trance?

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Hvilke sjanger er dette innen jazz, og hvor kan jeg finne mer av det?

Sang eller LIVE, sinnssykt!

 

Er på en desperat og emosjonell jakt etter mer fet jazzmusikk, så noen som kan anbefale noe, så ville jeg bli meget glad :thumbup: Bare sånn før jeg avslutter denne posten, er ikke på jakt etter jazzmusikk fra 40/50-tallet og nedover.

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...