Gå til innhold

Sjangertråden - Spørsmål og diskusjon


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Hadde alle sangene til SUICIDE COMMANDO i ca. 5-10 minutter så sletta jeg dem. Hvorfor jeg hadde dem? Jo fordi at navnet minna om et Black/Gothic Metal band navn. Selv sangtitltene minna om Black Metal sangtitler, men altså. Når jeg begynte å høre på dem så hørtes det straks ut som alt annet enn Black Metal. Jævla møl tenkte jeg og sletta dem. Så kom jeg til å tenke på: Hvilken sjanger hører egentlig SUICIDE COMMANDO under? SUICIDE COMMANDO Betyr vel Selvmords Kommando på Norsk?

 

Uannsett. Hvilken sjanger hører SUICIDE COMMANDO under?

 

Håper på svar.

 

Hilsen. wil.

 

PS: Jeg kommer uannsett ALDRI til å høre på dem igjen.

Lenke til kommentar
Hei. Hadde alle sangene til SUICIDE COMMANDO i ca. 5-10 minutter så sletta jeg dem. Hvorfor jeg hadde dem? Jo fordi at navnet minna om et Black/Gothic Metal band navn. Selv sangtitltene minna om Black Metal sangtitler, men altså. Når jeg begynte å høre på dem så hørtes det straks ut som alt annet enn Black Metal. Jævla møl tenkte jeg og sletta dem. Så kom jeg til å tenke på: Hvilken sjanger hører egentlig SUICIDE COMMANDO under? SUICIDE COMMANDO Betyr vel Selvmords Kommando på Norsk?

 

Uannsett. Hvilken sjanger hører SUICIDE COMMANDO under?

 

Håper på svar.

 

Hilsen. wil.

 

PS: Jeg kommer uannsett ALDRI til å høre på dem igjen.

8845976[/snapback]

 

Suicide Commando har vel alt i fra Rock, Industrial Techno, Electronica og noe Gothic i repertoaret sitt

 

"Bind, Torture, Kill" er kanskje noe for deg;)

Lenke til kommentar
Og ikke for å være skikkelig sjangerhore, men

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rock_genres

 

Coldplay er ikkje rock, ferdig arbeid! I den lista som vert vist til finn ein såkalla rockesjangrar som 'bubblegum pop', 'sunshine pop' og 'boogaloo', strikken er tøyd langt og sjølv om du kan vise til ei lang liste så vil ikkje det seie at den er god og korrekt. Halvparten av sjangrane på lista var jo metal og hardrock..

 

rock består oftest av vokal, gitar, bass og trommer, noe Coldplay kan skilte med. Bare fordi du ikke syns bandet er "hardt" nok til å være rock så trenger det ikke å bety at det ikke er rock.

Kva er det som definerar rock? Er alt med vokal, gitar, bass og trommer rock? Er rock slapt, laga for mainstream-publikumet, meint til å vere ein koseleg sjanger? Nei, rock er ein sjanger som seier 'faen ta deg' og er stolt over det.

 

Det er haldningar som Dykkar som drep rocken. Dersom rocken er på dødens rand er det frå innsida den vert drepen, av banda og fansen som omfamnar det som ikkje er rock. Så du er kanskje ikkje ei sjangerhore, men då må du vere ei vanleg hore for du sel rocken billeg...

Lenke til kommentar
Og ikke for å være skikkelig sjangerhore, men

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rock_genres

 

Coldplay er ikkje rock, ferdig arbeid! I den lista som vert vist til finn ein såkalla rockesjangrar som 'bubblegum pop', 'sunshine pop' og 'boogaloo', strikken er tøyd langt og sjølv om du kan vise til ei lang liste så vil ikkje det seie at den er god og korrekt. Halvparten av sjangrane på lista var jo metal og hardrock..

 

rock består oftest av vokal, gitar, bass og trommer, noe Coldplay kan skilte med. Bare fordi du ikke syns bandet er "hardt" nok til å være rock så trenger det ikke å bety at det ikke er rock.

Kva er det som definerar rock? Er alt med vokal, gitar, bass og trommer rock? Er rock slapt, laga for mainstream-publikumet, meint til å vere ein koseleg sjanger? Nei, rock er ein sjanger som seier 'faen ta deg' og er stolt over det.

 

Det er haldningar som Dykkar som drep rocken. Dersom rocken er på dødens rand er det frå innsida den vert drepen, av banda og fansen som omfamnar det som ikkje er rock. Så du er kanskje ikkje ei sjangerhore, men då må du vere ei vanleg hore for du sel rocken billeg...

8849755[/snapback]

 

Ta av deg rockeparykken for noen sekunder sånn at du kan høre, vær så snill.

 

Uansett hva du mener så har det seg sånn at musikken og reglene for sjangrene er i konstant endring. Fra Chuck Berry og The Beatles til Chili Peppers f.eks. Alle tre regnes som rock men låter da svært forskjellige, og dette har naturligvis noe med tidsbegrepet. Attituden har vel også forandra seg, men som alt annet innen musikken, hvorfor skal dette holdes ved like?

 

Selv om jeg er enig i at Coldplay låter gørrkjipt og at jeg syns det er synd at rocken er slik den er i dag, med alle disse indie-rockbanda som har det samme lydbildet med 2 gitarer, en stum bass og usynlige trommer. Det skal jeg være enig i deg med. Likevel så vet jeg av å ha lest rockens historie at ting endrer seg med årene. Puddelrocken ble jo en svært begrenset periode, som ble drept av Nirvana. Kanskje vi kan få et nytt Nirvana som slakter all den grusomme indie-rocken vi har i dag.

Lenke til kommentar

Dersom reglane endrar seg, vil det seie at nokon endrar reglane for kva som er rock. Dei som endrar reglane er lyttarane, og dersom alle skal gå og tenkje som deg at 'det er rock og det er kjipt, men me kan ikkje gjere noko med det' vil det aldri endreseg.

 

Chuck Berry og (post-65) Beatles braut med tradisjonar som var i deira tid, mykje det same gjorde tidleg RHCP med funkrocken sin. Sjølv om dei eingong var rock, vil ikkje det seie at den nye plata er rock. Skapinga av indie som ein sjanger er prov på endringar, tåpelege endringar, i sjangerbiletet, men det vil ikkje dermed seie at me skal akseptere det. Dersom ingen heldt fast på definisjonane, vert dei garantert viska ut.

 

Stå på barrikadane!

Lenke til kommentar

Suicide Commando er aggrotech (også kjent som terrorEBM og hellektro).

 

Sjekk heller ut Psyclon Nine, i og med at Suicide Commando ikke falt i smak (selv syns jeg SC er knallbra). De opererer i samme sjanger, men har også en god del black metal-preg, spesielt sangen Scar Of The Deceiver er ren black metal.

Endret av Lodvgs1
Lenke til kommentar
Jeg tror at sjangere har mye med stil og gjøre og.

 

F.eks. Hadde Gorgoroth blitt sett på som like sterk Black Metal hvis de ikke hadde kledd seg slik: Gorgoroth13.JPG men slik: missTPink.jpg?

 

Hva tror dere?

8867403[/snapback]

 

Ja de hadde vært like mye True Norwegian Black Metal for det. Sangene deres er så onde at jeg sliter me då soven om kvelda :p

Lenke til kommentar
Jeg tror at sjangere har mye med stil og gjøre og.

 

F.eks. Hadde Gorgoroth blitt sett på som like sterk Black Metal hvis de ikke hadde kledd seg slik: Gorgoroth13.JPG men slik: missTPink.jpg?

 

Hva tror dere?

8867403[/snapback]

 

Jeg tror jeg hadde tatt Gorgoroth mye mer seriøst hvis de så ut som fyren på bilde nummer to kontra fyren på bilde nummer en ;)

Endret av Lodvgs1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...