Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har blitt innkalt til panserbataljonen januar 2008! men siden det er et halvt år med venting etter skoleslutt vurderer jeg å søke meg inn til 2.bataljonen som har innrykk i august.. noen som kan fortelle meg noe om hvordan det er i panser og 2.bat? litt usikker på hva jeg bør velge!

Lenke til kommentar
I morgen åpner www.utvalgt.no :)

8727394[/snapback]

Hm. Nå ble jeg nysgjerrig, spennende å se hva det er for noe.

8727403[/snapback]

 

Det er en nettportal for vernepliktige i ditt kontigent som skal inn samtidig som deg. Hvis f.eks jeg logger meg inn på utvalgt.no kommer jeg kun til å se de som er inne med meg nå i Garden,2.Bn,Panser osv... + de som har dimmitert.

 

Det er et forum der, og litt informasjon om stedet du skal på og andre ting du kanskje burde vite. Så er det også et spill der hvor du setter sammen en AG, og velger hvilket kammomønster Forsvaret i Norge bruker og sånne ting. Greit tilholdssted for spente rekrutter.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Ringte og hørte med vernepliktsverket igår, og det ser ut til at jeg skal inn til førstegangstjeneste i Januar '08, luftforsvaret. Havner nok på Madla til å begynne med, men hvor kan jeg forvente å bli sendt etterpå? Har man noen anledning til å være med på å bestemme dette selv? Har lite lyst til å tjenestegjøre i det kalde nord ser dere  :blush: (selv om jeg helt sikkert havner der uansett forsvarsgren  :thumbdown: )

8597434[/snapback]

I Luft er det gode muligheter for å få tjenestegjøre i sør. Er mange som havner på Akershus (Oslo), Rygge, Kjevik, Stavanger og Ørland. Du får ikke velge tjenestested med mindre du har god grunn for det, men du får sette opp tre tjenestestillinger på en liste, og du er nærmest garantert å få en av dem.

Lenke til kommentar

Hei!

For et par uker siden fikk jeg varsel om planlagt innkallelse til panserbataljonen i januar 2008, frem til januar 2009. Før dette brevet hadde jeg planen klar på hva jeg skulle gjøre etter videregående... men neida!

Og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få utsettelse... Planen var nemlig å ta fag som privatist førstkommende høst, slik at jeg har mulighet til å starte på studiet jeg ønsker, høsten 2008...

Tror dere jeg kan få utsettelse på bakgrunn av at jeg er privatist? Studielederen på vgs kunne visst legge ved noe i søknaden min, men jeg vet helt om sjansene blir noe større av den grunn.. :hmm:

Lenke til kommentar
Hei!

For et par uker siden fikk jeg varsel om planlagt innkallelse til panserbataljonen i januar 2008, frem til januar 2009. Før dette brevet hadde jeg planen klar på hva jeg skulle gjøre etter videregående... men neida!

Og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få utsettelse... Planen var nemlig å ta fag som privatist førstkommende høst, slik at jeg har mulighet til å starte på studiet jeg ønsker, høsten 2008...

Tror dere jeg kan få utsettelse på bakgrunn av at jeg er privatist? Studielederen på vgs kunne visst legge ved noe i søknaden min, men jeg vet helt om sjansene blir noe større av den grunn..  :hmm:

8745597[/snapback]

 

du kan vel ta privatist eksamener under førstegangstjeneste ved noen steder, jeg vurderte det for å slippe å gå påbygning..

Lenke til kommentar
Hei!

For et par uker siden fikk jeg varsel om planlagt innkallelse til panserbataljonen i januar 2008, frem til januar 2009. Før dette brevet hadde jeg planen klar på hva jeg skulle gjøre etter videregående... men neida!

Og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få utsettelse... Planen var nemlig å ta fag som privatist førstkommende høst, slik at jeg har mulighet til å starte på studiet jeg ønsker, høsten 2008...

Tror dere jeg kan få utsettelse på bakgrunn av at jeg er privatist? Studielederen på vgs kunne visst legge ved noe i søknaden min, men jeg vet helt om sjansene blir noe større av den grunn..  :hmm:

8745597[/snapback]

 

du kan vel ta privatist eksamener under førstegangstjeneste ved noen steder, jeg vurderte det for å slippe å gå påbygning..

8748177[/snapback]

Nei du får ikke fritak, du kan ta privatist eksamener i forsvaret. Da betaler de en stor del av hva det koster for oppmelding, å har som regel bøker. Du får også fri fra tjenesten til en lesedag og den aktuelle eksamensdagen, noe som er deilig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...