Gå til innhold

Kompiss mistet lappen ikveld.


Gef

Anbefalte innlegg

Ta oppkjøring på ny måtte han gjort uansett.

Nope. Hvis man er ikke har prøvetid kan man hente ut sertifikatet igjen når man er ferdig med "karantenen".

 

Han kunne gjort det værre og kjørt 168km/t midt på lyse dagen i stor trafikk. Han sa til meg at det nesten ikke var biler på veien, så det var nok mest fare for ham selv.

 

Nå koster slike ene-ulykker også noen kroner. Det skal likevel ut redningsmannskaper- og kjøretøy, man skal ha sykehusbehandling, kanskje trygd, osv osv. Dette er ting det offentlige betaler, og jeg f.eks. gidder ikke å betale for slik dårskap. Nei, at kompisen din mister lappen er vel fortjent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta oppkjøring på ny måtte han gjort uansett.

Nope. Hvis man er ikke har prøvetid kan man hente ut sertifikatet igjen når man er ferdig med "karantenen".

 

Han kunne gjort det værre og kjørt 168km/t midt på lyse dagen i stor trafikk. Han sa til meg at det nesten ikke var biler på veien, så det var nok mest fare for ham selv.

 

Nå koster slike ene-ulykker også noen kroner. Det skal likevel ut redningsmannskaper- og kjøretøy, man skal ha sykehusbehandling, kanskje trygd, osv osv. Dette er ting det offentlige betaler, og jeg f.eks. gidder ikke å betale for slik dårskap. Nei, at kompisen din mister lappen er vel fortjent.

Er ikkje prøvetida på 2 år? Ein som vart tatt i 141 i 80-sona måtte det, han er over 20.

Lenke til kommentar

Shit happens. Alle kjenner til konsekvensene, og på den trafikkerte motorveien mellom Stavanger og Sandnes er det relativt ofte kontroll vil jeg tro. Han får bare bite i det sure eplet og komme seg videre i livet. Et stalltips er vel å holde seg sånn nogenlunde i skinnet. Mye er gjort hvis man klarer å begrense seg litt og slipper unna med et forenklet forelegg. Det er jo ikke noe særlig å sitte der uten lappen i flere år fremover og i tillegg ha en fengselsstraff hengende over seg.

Lenke til kommentar
Shit happens. Alle kjenner til konsekvensene, og på den trafikkerte motorveien mellom Stavanger og Sandnes er det relativt ofte kontroll vil jeg tro. Han får bare bite i det sure eplet og komme seg videre i livet. Et stalltips er vel å holde seg sånn nogenlunde i skinnet. Mye er gjort hvis man klarer å begrense seg litt og slipper unna med et forenklet forelegg. Det er jo ikke noe særlig å sitte der uten lappen i flere år fremover og i tillegg ha en fengselsstraff hengende over seg.

Jepp, han tygger eplet nå om dagene.

 

Om kveldene er motorveien ikke voldsomt traffikert, men det er litt bil ute å ruller. Nå vet ikke jeg hvor ofte de har kontroller der, men møter vel på en eller to pr. måned kanskje. Det er sikkert mer.

 

Han forteller meg at han holdt på å akselerere i volvo 850'en til foreldrene, så rett etter han ble skutt med laseren var han oppe i 200km/t. Selv skjønner jeg ikke hva han skulle kjøre så fort etter...

 

Økonomisk kan det kanskje bli for han. Det går ein del peng ut på bil i løpet av 2 år ;)

 

hehe, ivertfall med den råkjøringa hans :p

 

 

Politimannen som tok ham satt gjemt godt i noen busker med videokamera og alt. Da han hadde tatt kompissen min med laser kalte han opp noen politibiler som stod klare til å kjøre utpå motorveien for å ta ham. Kompissen min prøvde å være hyggelig med politiet, men de ble visst bare sure. Han sa til den ene politimannen at han hadde en kul bil, da klikka konstabelen helt! :ohmy:

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Om kveldene er motorveien ikke voldsomt traffikert, men det er litt bil ute å ruller. Nå vet ikke jeg hvor ofte de har kontroller der, men møter vel på en eller to pr. måned kanskje. Det er sikkert mer.

Nei, det er langt fra sikkert at kompisen din sin kjøring var særlig farlig. Jeg mener: folk freser av sted på autobahn hver dag i godt over 200 km/t og det går stort sett bra. På kontinetet er hastigheter på nivå med det kompisen din presterte helt vanlig, og relativt ufarlig så sant alle vet hvordan de skal forholde seg ved motorveikjøring. Har lagt ved en videosnutt med noen ferieminner fra en tur til tyskland i sommer, her går det i godt over 200 km/t uten at det representerer noen stor fare. Ikke lenge etter at dette var filmet ble jeg forbikjørt av en Mercedes SL 600 som må ha holdt nærmere 250. Ikke noe problem.

 

http://www.angelfire.com/ult/driving/index.html

 

 

Men reglene i Norge er jævlig strenge når det kommer til det å bryte fartsgrensen. Voldskriminalitet og mange andre forbrytelser straffes merkelig nok ikke særlig hardt, men kjører du over fartsgrensa blir du rævpult her i moderlandet. Mye bedre å rase fra seg der man kan gjøre det lovlig og heller holde seg litt i skinnet her hjemme. En oval helg med høyhastighets-kjøring på kontinentet koster jo ikke stort mer enn et forenklet forelegg i Norge heller. De fleste har vel brutt fartsgrensen, inkludert meg selv (mange ganger), men jeg kjører ikke så %&"#% fort at jeg mister lappen i årevis og må spikre paller dersom onkel skyter meg med laseren.

Alle kjenner til de voldsomme straffene ved råkjøring, og da er det ikke særlig smart å trykke fjøla i bånn på E39 selv om det kan være fristende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vedkommende hørt noe..?

 

Selv om man har hatt lappen i mer enn 2 år (prøvetiden), så kan man bli "dømt" til å ta full førerprøve på nytt. Det vurderes utifra hendelsen.

 

En annen ting er at det ikke er noe sjakktrekk å legge ut i det vide på Internet om hvor fort han faktisk har kjørt. Det finnes en del eksempler hvor politiet tråler diverse forum etter informasjon.. :)

 

Men når man fyker avgårde i 42km/h mer enn førerkortbeslaggrensa etter å hatt lappen i en måned, så er det kanskje like greit at man blir tatt.. Uansett om det er biler der eller ikke, så går det utover andre dersom han skulle klare å krasje. Dog, den motorveien er jo relativt pen å kjøre på, men uansett.

Lenke til kommentar

kjører du i 127 i 70 sone får du 14 dager som pallesnekkrer og 8000 i bot og minimum 1 år utten lappen. det er mye som spiller inn. ikke noe som heter maksgrense på bøter, men de ser på hva du tjener og tar bot ut i fra det. du skal jo klare å betale bota også. dette er jo vell og merke bøter som er over den 36 km/t grensa som trer inn fra 70 km/t, utåver det så er det mye som kan gjøre at det blir dyrere.

 

miste lappen nå blir dyrt etter de nye reglene som kom fra 1.mars. du kan være heldig men du må nok ta opp det meste.

Lenke til kommentar

Damn dette er skremende må nok selv roan litt ned før det smeller. Har ikke lyst å miste lappen og heller gå i fengsel. :cry: Men derfor tar jeg oftere riksveien mellom Stavanger og Sandnes (liker heller å cruise) mens det frister å bånne litt på motorveien men aldri mere enn 35 km/t over fartsgrensen. ;)

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...