Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Jeg bruker den samme disken, ingen problemer, som jeg kan huske i allefall. Bare husk at du har forskjellige instillinger i bios som du kan prøve. sata2 tror jeg har valget mellom ide mode og sata mode osv.. Og for sata1 er vel biosen default med raid på, så det kan også være noe å titte på.

 

 

Torkelma.

Bruker du default timingsene på minnet ditt selv på 500 mhz?

Altså, du har ikke slakka på timingsene?

 

 

 

 

Og. 2t er bedre enn 1t, på samme måte som jo høyere timings gir mere fart. :whistle:

 

:tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker den samme disken, ingen problemer, som jeg kan huske i allefall. Bare husk at du har forskjellige instillinger i bios som du kan prøve. sata2 tror jeg har valget mellom ide mode og sata mode osv.. Og for sata1 er vel biosen default med raid på, så det kan også være noe å titte på.

 

 

Torkelma.

Bruker du default timingsene på minnet ditt selv på 500 mhz?

Altså, du har ikke slakka på timingsene?

 

 

 

 

Og. 2t er bedre enn 1t, på samme måte som jo høyere timings gir mere fart. :whistle:

 

:tease:

5316915[/snapback]

 

Jeg kjører 500 mhz 2.5-4-4-7-1T. Leker ikke ram vet du :)

 

Når det gjelder 1t kontrak 2t, så synes jeg huske at jeg lære for lenge siden på ingeniørskolen at "Command Rate" er forsinkelsen fra "Chip Select" er satt inn og til den tiden kommandoer kan sendes til minnet.

 

Typiske verdier for Command Rate er 1T (ett klokkeslag) eller 2T (to klokkeslag).

Jo færre klokkeslag, jo raksere ram.

 

Jeg får over 1 gig mer i sekundet i lesehastighet med 1T i forhold til 2T.

 

Så beklager, men jeg tror du har misforstått noe.

 

Legger med et bilde av timingen og ytelse.

post-41179-1135109512_thumb.jpg

post-41179-1135109781_thumb.jpg

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
Jeg bruker den samme disken, ingen problemer, som jeg kan huske i allefall. Bare husk at du har forskjellige instillinger i bios som du kan prøve. sata2 tror jeg har valget mellom ide mode og sata mode osv.. Og for sata1 er vel biosen default med raid på, så det kan også være noe å titte på.

 

 

Torkelma.

Bruker du default timingsene på minnet ditt selv på 500 mhz?

Altså, du har ikke slakka på timingsene?

 

 

 

 

Og. 2t er bedre enn 1t, på samme måte som jo høyere timings gir mere fart. :whistle:

 

:tease:

5316915[/snapback]

 

Jeg kjører 500 mhz 2.5-4-4-7-1T. Leker ikke ram vet du :)

 

Når det gjelder 1t kontrak 2t, så synes jeg huske at jeg lære for lenge siden på ingeniørskolen at "Command Rate" er forsinkelsen fra "Chip Select" er satt inn og til den tiden kommandoer kan sendes til minnet.

 

Typiske verdier for Command Rate er 1T (ett klokkeslag) eller 2T (to klokkeslag).

Jo færre klokkeslag, jo raksere ram.

 

Jeg får over 1 gig mer i sekundet i lesehastighet med 1T i forhold til 2T.

 

Så beklager, men jeg tror du har misforstått noe.

 

Legger med et bilde av timingen og ytelse.

5316944[/snapback]

 

 

Det var nok desverre ironi ;)

 

Men takk for infoen, nå vet jeg også hvorfor 1t er bedre, og ikke bare at det er bedre.

 

Imponerende ram forresten :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg bruker den samme disken, ingen problemer, som jeg kan huske i allefall. Bare husk at du har forskjellige instillinger i bios som du kan prøve. sata2 tror jeg har valget mellom ide mode og sata mode osv.. Og for sata1 er vel biosen default med raid på, så det kan også være noe å titte på.

 

 

Torkelma.

Bruker du default timingsene på minnet ditt selv på 500 mhz?

Altså, du har ikke slakka på timingsene?

 

 

 

 

Og. 2t er bedre enn 1t, på samme måte som jo høyere timings gir mere fart. :whistle:

 

:tease:

5316915[/snapback]

 

Jeg kjører 500 mhz 2.5-4-4-7-1T. Leker ikke ram vet du :)

 

Når det gjelder 1t kontrak 2t, så synes jeg huske at jeg lære for lenge siden på ingeniørskolen at "Command Rate" er forsinkelsen fra "Chip Select" er satt inn og til den tiden kommandoer kan sendes til minnet.

 

Typiske verdier for Command Rate er 1T (ett klokkeslag) eller 2T (to klokkeslag).

Jo færre klokkeslag, jo raksere ram.

 

Jeg får over 1 gig mer i sekundet i lesehastighet med 1T i forhold til 2T.

 

Så beklager, men jeg tror du har misforstått noe.

 

Legger med et bilde av timingen og ytelse.

5316944[/snapback]

 

 

Det var nok desverre ironi ;)

 

Men takk for infoen, nå vet jeg også hvorfor 1t er bedre, og ikke bare at det er bedre.

 

Imponerende ram forresten :thumbup:

5317141[/snapback]

 

Beklager at jeg ikke tok ironien :)

Lenke til kommentar
(samye83)

Når du starter opp systemet vil det stå raid i biosen, skru den til non raid, eller vil du trenge sata driver. Jeg slet skikkelig med det, men fant det ut tilslutt, hehe.

 

Har testet med både raid og non raid, uten hell, på begge diskene.

Saken er den at jeg kun skal bruke 1 av disse diskene, men jeg la frem at jeg har prøvd med to, siden jeg har to stk liggende.

Jeg har også prøvd disse diskene på ett Nforce4 kort, samt på SIl3112 og 3114, uten at disse har detektert diskene. Jeg trodde da at disse problemene kom av at dette ikke er "SATA2" kontrollere.

Det høres heller ikke ut som de spinner opp i det hele tatt.

 

(meeg)

Jeg har 200GB utgaven, og det fungerer smertefritt her. Fant disken ved første oppstart uten bruk av diskett.

Har du skrudd av SATA RAID i bios?

SATA RAID er både prøvd både av og på. Har også prøvd på SATA2 kontrolleren, her finnes ikke denne muligheten, men diskene blir fremdeles ikke detektert.

 

(Vetlite)

Er det jumpere på denne disken? Står den/de rett?

Husk at kontaktene på hovedkortet er av de billigste,sjekk dette opp.

Det finnes jumpere på disken ja, men ifølge bruksanvisningen skal ikke disse brukes når disken skal brukes som "SATA2". Kun for å tvinge den til SATA hvis kontrolleren ikke støtter "SATA2" og den ikke klarer å sette ned til dette selv.

Hvilke kontakter tenker du på?

 

(torkelma)

Prøv en om gangen. Først kun på sata II kontakten.

Hvis du finner den der, så er det ikke disken.

Det er bios vi snakker om ikke sant?

Har hele veien kun prøvd en disk av gangen, og da først en og en på SATAII kontrolleren (siden dette er SATAII disker).

Disken(e) blir heller ikke funnet her. (da hadde problemet vært løst :) )

Det er detekt i BIOS jeg snakker om ja.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått AGP-driverne til å funke. Hvis man pakker ut installasjonsfila finner man en readme.txt fil som faktisk var til help. Dessuten måtte jeg, i likhet med LAN-driverene, installere driverene manuelt.

 

1. Avinstaller skjermkortdrivere, typisk Catalyst/Omega for ATI-folk og tilsvarende for nVidia.

2. Finn "System devices" kategorien i "Device Manager". Der bør det stå en av følgende oppføringer: "ALi M1541 PCI to AGP Controller", "ULi PCI to AGP Controller" eller "PCI standard PCI-to-PCI bridge".

(sistnevnte var oppført fire ganger hos meg)

Høyreklikk og avinstaller alle sammen. Restart

3. Installer AGP-driverene, restart

4. Installer skjermkortdriverene (jeg måtte også installere lydkortet på nytt, hade vel noe med at jeg avinstalerte alle PCi-to-PCI Controllerene)

 

For å sjekke om det er i orden så: START -> RUN -> dxdiag

Sjekk på VIDEO-fanen og er "AGP Texture Acceleration" huket av skal driverene fungere.

 

Fant dette ut sent igår kveld så jeg har ikke sjekka om ytelsen ble vesentlig forbedret.

Lenke til kommentar

Kan gi tilbakemelding til alle dere som ga meg gode svar her om at maskinen min nå er oppe og går med Samsung 250GB SATA2. Tok en telefon til mpx (som jeg kjøpte Asrock 939DUAL-SATAII hos, og spurte hva det kunne være). Etter diverse spørsmål om jeg hadde prøvd alt (og det hadde jeg :p )

spurte han hvor jeg hadde kjøpt disken, ettersom det var en importør som hadde fått inn ett stort parti av ødelagte disker. Det viste seg at jeg hadde handlet av disse. Denne informasjonen fikk jeg IKKE hos den andre leverandøren. Så tommel opp for mpx :)

 

Kan også legge til at AGP kortet mitt fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Har nettopp motatt mitt ASRock kort nå. Sitter og funderer på om jeg skal bytte kjølepasta på NB og SB, er det lurt? Vanskelig å ta av kjøler, og om det er noen stor risiko for å ødelegge noen av kjernene ved påsetting av kjølerne igjen? Noen som har prøvd dette, som kan si noe om det?

Lenke til kommentar

Fy søren, Asrock blir bare mer og mer latterlig i mine øyne. Nå har jeg kjøpt meg Asrock 939A8X-M, og det suger like mye i kombo med Geforce 6800XT kortet mitt som 939 dual sata II. Fullstendig tullete å lage en serie med kort med slike problemer. Jeg har nå lagt inn alle AGP drivere jeg kan få tak i, prøvd å installere og avinstallere i alle mulige rekkefølger. Tror rett og slett at Asrock m/ULI + Geforce 6800 (XT) = no go.

 

 

Så, tips til alle som trenger et socket 939 AGP hovedkort, OG har et Geforce 6800, STYR LANGT UNNA ASROCK m/ULI chipset. Det kommer jeg til å gjøre for all fremtid.

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip-rant>

Så, tips til alle som trenger et socket 939 AGP hovedkort, STYR LANGT UNNA ASROCK. Det kommer jeg til å gjøre for all fremtid.

5319687[/snapback]

:hmm:

Det kan jo faktisk være slik at AsRock med Uli-chipset ikke er kompatibelt med akkurat det skjermkortet, men utifra det å konkludere med at AsRock ikke kan lage HK med fungerende AGP-port er vel å trekke det litt langt..

Har selv ett Asrock HK som fungerer fortreffelig med 6600GT (Leadtek)...rigktignok med nForce3 250 i S754.

Lenke til kommentar

Så det skal ikke være noe problem å legge på ny kjølepasta? Tenkte jeg skulle legge på et tynt lag med AS5, både CPU, GPU, NB, SB. Men er det slik at kjølerne på chipset sitter litt dårlig fast, og at det kan bli enda verre når den har blitt demontert en gang? Er helt blank på dette kortet, og feltet generelt, for den saks skyld, så om noen vet noe, så hadde jo det vært fint, da :ermm:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Knutroe, jeg har skiftet pasta på Norside, Sørsiden var ok så jeg gjorde ikke noe. Null Problem.

 

Jeg sliter mye med at GK svikter og VPU Recover sl¨r inn.

Lurer på om ikke det er den nye ULi AGP V3.0 driver som gjør at jeg har problemer. Skal prøve med den gamle 2.30 fra Asrocksine sider.

 

Staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...