Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Tenkte eg skulle ramse opp en del band jeg hører på innenfor det progressive. Det varierer fra type rolige Wibutee til Meshuggah.

 

Dream Theater (overrated, men bra hvis du liker fokus på teknikk)

Tool I mine øyne har de en perfekt balanse mellom litt tungt, eksperimental og melodisk)

Porcupine Tree Nymoderne musikk med en typisk 60-80 type Eksperimental lyd, men awesome)

Opeth Melodisk Death Prog på sitt beste, hvis du liker mørk growl, halvgrov clean vokal og fantastisk gitarspill )

 

Mars Volta Galskapens Prog. Balanse mellom latino rytmer og noe litt mer grunge punk opplegg, men i sin hel het blir det bare fantastisk, hvis du kan kontrollere kaos, hehe)

 

Symphony X Type Dream Theater prog, men mer power / orchestra type metall )

 

Meshuggah (oversettelse = galskap) Experimental, Matte, Death. Liker du sanger med trykk og styrke framfor blastbeats, så er dette noe for deg)

 

Coheed and Cambria Type post-punk grunge opplegg, men litt mer gjennomtenkt og fantastisk lyd. Vokalist er ganske high-pitched, men det gjør det bare bedre, synes jeg. De siste albummene kan høres særdeles Pop-rocket ut, men de har flere prog sanger enn ellers)

Deftones kan gå under sjanger her, men jeg velger å si nei. Verdt et hør.

 

Extol Stilen er en blanding av Black Metal, Hardcore, Melodisk og Prog. Utrolig spesielt, anbefaler albummene Undecieved (hvis du liker black), Synergy og Blueprint (hvis du liker det litt mer melodisk og prog.

 

Mastodon er type nymoderne stonerrock, med fantastisk lydkvalitet og fantastisk prog.

 

Mudvayne ikke alt, men noe er delvis prog. Bandet går innenfor type slipknot sjanger, bare mykere og slapbass.

 

Rush fantastisk super trio fra Kanada, need I say more?

 

King Crimson en av grunnleggerne til Experimental, ganske typisk 60 talls rock bare veldig experimentalt. In The Court of the Crimson King anbefales sterkt.

 

Yes går i samme hjørne som King Crimson, bare mer melodisk og litt mer acid vil eg tro. Close To The Edge anbefales.

 

Mew svensk type alt-pop rock som blir ganske psykadelisk og prog, men på et rolig nivå iforhold til tybe DT. Fantastisk musikk.

 

Dave Brubeck quartet skal ikkje nevne jazz, siden det er helt helt mattematisk og runkesjanger, men albummet Time out er ganske magisk.

 

Next Life er ganske electro teknisk, ikke særlig prog, men ganske spesielt og nyskapende.

 

Wibutee jazz blandet med electro. Er særdeles fantastisk. hvis du ikke tror på meg Wibutee - Two with Nature. Go masturbate!

 

Infected Mushrooms er ganske bra faktisk. Selvom det er techno er det også ganske psykadelisk og nyskapende, med flere variasjoner. Heavyweight er vært et lytt.

 

Animals As Leaders er igrunnen soloalbum til en gitarist, men albummet lyser med kraft, stil og melodi. Anbefales til alle og enhver som kaller seg en prog metal elsker. Thoroughly At Home. Hele albummet er instrumentalt forresten.

 

Jaga Jazzist er et electro jazz band det også, men i mye større grad enn Wibutee. De har sånn ca hvilket som helst instrument med i bandet. Musikken er utrolig chill eller utrolig fengende. Instrumentalt.

 

Periphery er på lignende nivå som Animals As Leaders. Litt nymoderne Prog Metal innenfor Metalcore type stilen, men fortsatt hardt og prog. Det samme går for

Textures som er ett av mine favoritt band for tiden. Nyskapende gode harde rytmer med odd-time og win. De har en fantastisk flow.

 

Karnivool går mer eller mindre under samme grein som Periphery og Textures, bare at Karnivool er en del mer rolig og melodisk. Er relativt like som Tool i måten sangene deres er bygget opp.

 

Trepalium er et type heavy metal band som parodierer Jazz like mye som de drar det med i sangene. En fantastisk tung vri.

 

Hacride er et band jeg nettopp har kommet inn i. Type Death Prog Metal.

Sikth er det akkurat det samme, type death prog med litt humor.

 

Gojira er fantastisk hvis du elsker Death Metal. Dette er Death i særklasse med litt melodisk like under overflaten og masse Odd-time changes. Jeg er helt hooked.

 

 

Linker en video for å vise vidunderet

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=afE6jbrFS4w

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"skal ikkje nevne jazz, siden det er helt helt mattematisk og runkesjanger"

 

Spør du meg, så er jazz (eller god jazz) den sjangeren som virkelig unngår dette.

 

Har du forresten hørt om band som Fates Warning og OSI? Eller Cynic (som er jazz)?

Endret av stud27
Lenke til kommentar

"skal ikkje nevne jazz, siden det er helt helt mattematisk og runkesjanger"

 

Spør du meg, så er jazz (eller god jazz) den sjangeren som virkelig unngår dette.

Når eg sier at jazz e et runkesjanger mener eg det positivt. Det e et sjanger som er verdt å runke til siden instrumentene leker med tidsskifte og matten i de forskjellige delene.

 

[

 

Har du forresten hørt om band som Fates Warning og OSI? Eller Cynic (som er jazz)?

 

Har hørt om dem, men aldri likt de noe særlig. Cynic e bra, men eg har aldri sotte meg ned og hørt skikkelig på dem.

Fates Warning synes jeg var litt for Power / Glam'ish. Og OSI har eg bare ikkje helt sansen for.

 

Eg e langt ifra en stor fan av "eventyr"prog..

Lenke til kommentar

Når eg sier at jazz e et runkesjanger mener eg det positivt. Det e et sjanger som er verdt å runke til siden instrumentene leker med tidsskifte og matten i de forskjellige delene.

 

Nå er jeg litt usikker på hva du mener med "tidsskifte" og "matten" vedrørende jazz, ihvertfall mattematikk-delen. Med "tidsskifte" så antar jeg at du mener taktskifte, noe som er langt mer utbredt i progrock enn den jazzen som jeg utøver (swing/bossanova/cool jazz).

 

Jazz er et meget vidt begrep/sjanger, og underartene i jazz kan være ekstremt forskjellige. Eneste felles er vel at forekommer en god del improvisasjon.

Lenke til kommentar

Når eg sier at jazz e et runkesjanger mener eg det positivt. Det e et sjanger som er verdt å runke til siden instrumentene leker med tidsskifte og matten i de forskjellige delene.

 

Nå er jeg litt usikker på hva du mener med "tidsskifte" og "matten" vedrørende jazz, ihvertfall mattematikk-delen. Med "tidsskifte" så antar jeg at du mener taktskifte, noe som er langt mer utbredt i progrock enn den jazzen som jeg utøver (swing/bossanova/cool jazz).

 

Jazz er et meget vidt begrep/sjanger, og underartene i jazz kan være ekstremt forskjellige. Eneste felles er vel at forekommer en god del improvisasjon.

 

 

Ment odd-time changes, så ja. Takt skifte blir vel mer på plass.

Er ikke storhører innenfor jazz, liker det jeg har hørt så langt, men det er for meg mer en langt eldre versjon av dagens prog. Matte delen er bare de vanskelige taktene sangene varierer i. Er ikke nødvendigvis i all jazz. Men i alle sangene jeg har hørt har de alltid spilt i en eller annen sær takt. Type 7/4, 9/8 etc. Som da er matte, men imp delen er jo det fete. Når de holder syke "soloer" som fortsatt leker seg innenfor taktene som ikke er 4/4

Lenke til kommentar

Fates Warning synes jeg var litt for Power / Glam'ish.

 

Så har jeg også hørt det.

 

Mente ikke i den typiske blond-hårede og sminkede Twisted Sister type tilen.

Bare synes: http://www.youtube.com/watch?v=Xzq06pwOKfk ser ganske "love me / devour me / touch my dingdong" typisk ut, noe som ødelegger egentlig en del for meg.

Musikken er grei nok, men ikke noe jeg kunne hørt på i lengden siden den har altfor mye type thrash-power greier. Greit nok, med det progressive, men det er slitsomt. Har ikke hørt alt av de heller. Men det jeg har hørt er ikke noe jeg er særlig glad i høre på i en musikalsk sammenheng. Det funker som radiomusikk.

Lenke til kommentar
Mente ikke i den typiske blond-hårede og sminkede Twisted Sister type tilen.

Bare synes: <snip snip ser ganske "love me / devour me / touch my dingdong" typisk ut, noe som ødelegger egentlig en del for meg.

Musikken er grei nok, men ikke noe jeg kunne hørt på i lengden siden den har altfor mye type thrash-power greier. Greit nok, med det progressive, men det er slitsomt. Har ikke hørt alt av de heller. Men det jeg har hørt er ikke noe jeg er særlig glad i høre på i en musikalsk sammenheng. Det funker som radiomusikk.

 

Du er ikkje bare ute på viddene, du er på feil vidde :hmm:

Lenke til kommentar
Mente ikke i den typiske blond-hårede og sminkede Twisted Sister type tilen.

Bare synes: <snip snip ser ganske "love me / devour me / touch my dingdong" typisk ut, noe som ødelegger egentlig en del for meg.

Musikken er grei nok, men ikke noe jeg kunne hørt på i lengden siden den har altfor mye type thrash-power greier. Greit nok, med det progressive, men det er slitsomt. Har ikke hørt alt av de heller. Men det jeg har hørt er ikke noe jeg er særlig glad i høre på i en musikalsk sammenheng. Det funker som radiomusikk.

 

Du er ikkje bare ute på viddene, du er på feil vidde :hmm:

 

Skjønner ikke helt hva som er på viddene med en helt egen mening angående et band basert på videoen deres...

Men joda, hvis du er ufornøyd med at jeg suger til å forklare hvorfor jeg ikke liker Fates Warning. Greit nok. Prøvde å forklare det best mulig, men er ikke altfor lett.

De er nok prog, men ikke min smak. Samme gjelder Wintersun.

Lenke til kommentar

Synes egentlig alt for mye prog. metal blir for klisjefylt og komersiellt jeg. Og ikke minst generisk. Delvis grunnen til at jeg har sluttet å høre så mye på sjangeren. Synd at såpass mange dyktige musikere vi finner i prog. metal band ender opp med å lage ganske så klisjefylt musikk. Finnes så klart flere hederlige unntak, men spesielt mye ny prog. metal faller meg ikke inn å høre på.

Lenke til kommentar

Mine anbefalinger innen progressiv musikk:

 

Phideaux - Doomsday Afternoon

I grenseland mellom prog-rock og art rock. Kjennetegnes av vakre melodier, som kommer igjen flere ganger i løpet av albumet. På dette albumet er det for øvrig en historie som fortelles, og synges av én mann, og flere kvinner.

 

Eksempel:

 

Camel - Mirage

I min oppfatning et svært undervurdert album fra et band som etter alle forutsetninger kunne blitt klassifisert blant de store bandene fra første bølge av prog. Lange instrumentale seksjoner med spennende gitarsoloer og rytmer. Produksjonen røper ingenting om at dette er spilt inn så tidlig som i 1974.

 

Eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=SwtAIKP58o4

 

Coroner - Mental Vortex

Progressiv thrash metal på sitt beste. En rå, men god blend av progressive rytmer og thrash-riffing. Inneholder også et interessant cover av I Want You (She's So Heavy), av The Beatles.

 

Eksempel:

 

Exivious - Exivious

Kanskje mer jazz-metal enn prog metal, men absolutt verdt å høre på hvis man liker uvanlige rytmer, og høyt ferdighetsnivå. De klarer også å komponere gode melodier.

 

Eksempel:

 

Fromuz - Overlook

Uzbekistansk prog-rock/metal (From Uz..). Interessante synthmelodier, samt metal-inspirerte rytmer, med innslag av lengre gitarsoloer, ofte med lange noter. Kan være en smule vanskelig å finne (Har selv kun funnet det som download-album), men for den altetende progfanen, vil det være verdt strevet.

 

Demians - Building an Empire

Fransk prog-rock, som blant annet er rost opp i skyene av Steven Wilson (Av Porcupine Tree). Et album som bare blir bedre og bedre jo mer man hører på det

 

Eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=4f2IrGRKTBk

 

Kan komme med flere forslag om ønskelig.

Lenke til kommentar

Camel - Mirage

I min oppfatning et svært undervurdert album fra et band som etter alle forutsetninger kunne blitt klassifisert blant de store bandene fra første bølge av prog. Lange instrumentale seksjoner med spennende gitarsoloer og rytmer. Produksjonen røper ingenting om at dette er spilt inn så tidlig som i 1974.

Camel er svært undervurdert etter min mening.

 

For de som har lyst til å utvide horisonten innen prog så kan jeg anbefale denne nettradioen: http://www.deliciousagony.com/

Her spilles alt fra det særeste innen jazz-prog via "tradisjonell" prog til prog-metall og alt som kan relateres til prog.

Lenke til kommentar

 

Fromuz - Overlook

Uzbekistansk prog-rock/metal (From Uz..). Interessante synthmelodier, samt metal-inspirerte rytmer, med innslag av lengre gitarsoloer, ofte med lange noter. Kan være en smule vanskelig å finne (Har selv kun funnet det som download-album), men for den altetende progfanen, vil det være verdt strevet.

 

Høyrde dette albumet for ei god stund sidan, delvis ut av interesse for denne typen musikk og delvis fordi dei er frå eit morosamt land. Det viste seg å vere noko av det verste eg har høyrd, men oh well.

 

Liker ellers det eg har høyrd av dine anbefalingar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...