Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har aldri vore noko god på å rangere album, så opp mot resten blir det vanskeleg å vurdere.

Som album synest eg The Incident er veldig bra. Det er eit konseptalbum, noko dei og har klart godt i mine øyre.

 

Eit band vil heile tida utvikle seg, så at det er forskjellig frå tidlegare album er ikkje så merkeleg. Låtene er solide og det går ein raud tråd gjennom heile greia. The Incident er litt meir heavy enn det dei fleste er vant til frå tidlegare album. Lydbilete synest eg minnar meir om album frå den tidlegare perioden til bandet, som Up The Downstair og Signify, men meir metal enn tidlegare. Det er nok ikkje like publikumsvennleg som In Absentia og Deadwing, men det plagar ikkje meg stort.

Lenke til kommentar

Middelmådig tekstforfatter? Nå får du gi deg. Bare fordi han ikke kan stå side om side med Roger Waters (hvem kan det) så er han jo langt over middels.

 

Lyrisk sett er jo The Incident ypperlig. Og hans tidlige surrealistiske tekster er geniale. Hele On The Sunday of Life er like moro å lese.

Lenke til kommentar

Delvis uenig i at Steven Wilson er vår tids Roger Waters :p

 

Anyhow er In Absentia og Lightbulb Sun de beste!

 

Bra du er delvis enig da! haha

 

Roger Waters er ein god tekstforfattar og ein middelmådig komponist, Steven Wilson er ein middelmådig tekstforfattar og ein god komponist. Blir ikkje heilt rett.

[/quom

 

Men det blir ikke helt feil heller?

Lenke til kommentar

Jeg liker The Incident svært godt. Har faktisk begynt å høre på det igjen etter en liten pause. Det fester seg svært godt. Jeg liker den litt nostalgiske, varme atmosfæren albumet har. Litt slik som musikkvideoen til "Time Flies". Uansett er det et meget godt album! Skal høre på det nå merker jeg.

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal gi plata en ny sjangs. Skal prøve etter beste evne å nullstille meg.

 

Eg har personlig aldri likt The Incident særlig godt. Kjøpte det på release, hørte gjennom det 4 ganger, la det i hylla.

Følte at albummet ikke hadde den gode gamle prog - heavy - myk - deilig balansen, hehe.

 

Men omtrent 2 uker før Porcupine spilte i Bergen i år tok eg det fram igjen.

Ble anbefalt å høre Time Flies, Bonnie The Cat.

Etter at jeg hadde hørt gjennom hver av de engang var det jo bare ferdig med den saken. Må.. Høre.. Gjennom.. Alt.

 

Hørte gjennom albummet en gang til og ble glad for kor bra det egentlig e.

Liker ikkje helt refrenget på Blind House eller Drawing The Line,

men det er bagateller iforhold til kor deilig hele albummet klinger sammen.

Lenke til kommentar

Har funnet frem 'In Absentia' flere ganger, men det har enda ikke festet seg. Ikke følt noen trang til å sjekke ut mer Porcupine Tree etter det. Ikke like kjipt og forglemmelig som Dream Theater, men de prøver absolutt.

 

 

Noen som har hørt om det norske bandet Gazpacho? De har blitt nevnt flere ganger i tråden, men her er en påminnelse:

http://www.youtube.com/watch?v=I9jIC3gMWDg

 

Anbefaler å sjekke ut albumet 'Night'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...