Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle jeg forlenget lista mi ytterligere så hadde alle de du nevner der vært med. :p

Da konkluderer jeg med at du har ekstremt god smak! :)

 

CypheroN:

Jeg hørte faktisk Vitamin C for første gang forleden dag. Veldig kul låt! Og hva King Crimson angår, er det snadder. Liker spesielt godt Red-skiva.

Lenke til kommentar

Pure Reason Revolution (The Black Third)

 

The Dark Third* - Veldig bra album for så vidt! :)

 

Makhshava, vil anbefale deg Genesis om du liker 70-talls progen. Albumene Foxtrot, Nursery Crime, Selling England by the Pound of The Lamb Lies Down ow Broadway er essensielle om du vil sette deg inn i prog mener jeg.

 

Har ikke hørt så mye av Can selv Cyph, men albumet Tago Mago fra 1971 var virkelig bra synes jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hører gjennom skiva nå. Høres bra ut foreløpig, selv om de to rolige midt på er litt langdryge. Herr Chapel er iallefall en sykt, sykt dyktig sanger, låtrkriver og multiintrumentalist! Tror skiva kryper høyt opp på lista over beste i 2010.

 

Edit:

Må forresten få anbefale noe som klart er en av årets desidert beste progskiver. Haken med skiva Aquarius. Fantastisk skive!

Klarer ikke sette dem i noen bås selv, men ProgArchives skriver dette:

 

Musically HAKEN is many-faceted: sometimes song-oriented, sometimes avant-garde, often heavy, and always Prog. A twisted meeting of RUSH, The TANGENT, KANSAS,and hints of Italian symph, the six-piece is sure to please a very wide spectrum of prog listener.

Hør og bli frelst:

http://www.youtube.com/watch?v=juQUUGylu1Y

Endret av Joakim Skurk
Lenke til kommentar

Sitter og hører på Haken - Aquarius nå. Liker deler meget godt. God vokalist, desverre trekker growling ned selv om det er lite av det.

 

Anbefaler også plata som for øyeblikket ligger på andreplass hos progarchives nemlig Anathema - We're Here Because We're Here. Synes det er litt rart at bandet er hos progarchives da det ikke er prog, men mer atmosfærisk rock. Nevertheless er plata fantastisk.

Lenke til kommentar

Ikke helt fått taket på We're Here Because We're Here enna jeg, men har ikke gitt den så alt for mange sjanser heller.

 

På progfronten i år synes jeg Pain of Salvations Road Salt One er den beste hittil, men har egentlig ikke hørt så mye prog anno 2010, så den kan lett fratas tronen.

 

Gleder meg veeldig til nye Oceansize albumet da :new_woot:

Lenke til kommentar

Hva jeg synes om We're Here Because We're Here er vel ganske tydelig? :p

 

Synes nye Demians har vært litt skuffende så langt, men kanskje den vokser seg stor med tiden. Skal sies at jeg hadde enorme forventninger ettersom debuten virkelig traff meg.

 

Gleder meg også stort til nytt album fra Oceansize. Frames var herlig!

 

Har hørt ganske mye på Phideaux i det siste. Number 7 spilles nå, nydelig! :D

Lenke til kommentar

Hva er folks tanker rundt Pineapple Thief's "Someone Here is Missing"? For min del var det en liten skuffelse. Ingen låter som stikker seg ut. Jeg ender alltid med å sette på VoaD eller AtU i stedet.

 

qweac: Har forhåndsbestilt Oceansize-skiva. Gleder meg værre! :D De to foregående skivene har jo vært helt knall!

Phideaux er forresten fantastisk. Number Seven er sterk, selv om den ikke overgår Doomsday Afternoon.

Endret av Joakim Skurk
Lenke til kommentar

Har ikke helt fått taket på Pineapple Thief. Synes musikken blir litt, i mangel av et bedre ord, "kjedelig". Har dog bare den forrige studioplata og de to EPene som ble sluppet rett etter. Someone Here is Missing har jeg kjøpt, men ikke lyttet til enda. Får gjøre det snarest.

 

Ellers synes jeg Road Salt One fra Pain of Salvation er en god plate. Synes den har fått mye dårlig kritikk av prog folket. Spesielt sangen "Sisters" er jo fantastisk. Mye bedre skive enn den forferdelige (i mine ører) Scarsick.

Lenke til kommentar

Someone Here Is Missing er et bra album, men synes det er litt ujevnt. Åpningssporet er for eksempel milevis bak den fantastiske slutten i "So We Row". Synes Variatons On A Dream er deres sterkeste album.

 

Helt enig angående Phideaux, Joakim. :)

 

Road Salt One er årets skuffelse for min del. Selv om Sisters er fantastisk...

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Someone Here Is Missing er et bra album, men synes det er litt ujevnt. Åpningssporet er for eksempel milevis bak den fantastiske slutten i "So We Row". Synes Variatons On A Dream er deres sterkeste album.

 

Helt enig angående Phideaux, Joakim. :)

 

Road Salt One er årets skuffelse for min del. Selv om Sisters er fantastisk...

 

Jeg hadde nok ingen store forventninger til Road Salt One fordi Scarsick ikke falt i smak. Derfor ble jeg vel positivt overrasket.

 

Fant forøvrig mye Pineapple Thief på spotify så skal kjøre gjennom Variations on a Dream nu.

 

EDIT: Som selvsagt ikke var der. Får prøve Little Man i stedet.

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Jeg er også av de som faktisk liker Road Salt Part One. Liker dog best de låtene på skiva som er minst eksprimentelle. Ville heller hatt en mer progga skive, men man får ta til takke med hva man får. De er tydeligvis over den delen as PoS.

 

Little Man er forresten også en fantastisk skive. Eneste jeg mangler av skivene dems. Synd originalutgivelsene av de eldste er så vanskelige å få tak i. Så sant man ikke har latterlig mye penger, da. Little Man går fort for 5-600kr på eBay osv. :(

Endret av Joakim Skurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...