Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi diskuterte vel Genesis bare et par sider tilbake, og de aller, aller fleste her sier seg nok enig i at Nursery Cryme, Foxtrot og Selling England by the Pound er de absolutt beste albumene. Begynn med et av de albumene, og hvis du vil ha mer så sjekk ut The Lamb Lies Down on Broadway, og deretter Trespass og A Trick of the Tail.

 

Etter det er det ikke så mye mer som er verdt å høre.

Lenke til kommentar

Fått ganske så dilla på Genesis selv i det siste, og fant alt frem til ...And Then There Were Three i vinylsamlinga til fattern :w00t:

Sier som alle andre her at Selling England by the Pound er den beste plata, men både de to før og den etter er tidløse klassikere. Man får det forøvrig ikke bedre enn

. Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar

Det som skjedde med DT etter at Moore forlot dem var simpelthen at de mistet den kreative fornyende kraften i bandet.

 

Det er tullprat. Du har tydeligvis ikke hørt album som Scenes From A Memory eller Six Degrees etc. Det er i høyeste grad fornyelser i forhold til hva de ga ut tidligere.

 

Jeg sier ikke at alt DT har gjort uten Moore er elendig. Det er bare ikke veldig originalt. Det de gjorde med de to konseptalbumene som du nevner, var allerede gjort av Fates Warning ("A pleasant shade of gray", 1997). Men når sant skal sies så var vel I&W også en slags etterligning av "Parallels" fra året før.

 

På 2000-tallet begynte de å kopiere Metallica (eller sånn høres det ut).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Genesis er dritbra, jeg startet med albumet Trespass - Gjorde topp intrykk på meg.

Alt av Genesis før Peter Gabriel dro sin kos er jeg stor fan av, på andreplass kommer Gabriel selv.

 

Selv om han er kjent for art rock/pop med Sledgehammer og Steam lagde han MYE bra prog esque i starten (Car, Scratch, Melt, Security)

 

Etter dette går det mye i King Crimson, Camel, Velvet Underground, Pink Floyd, Yes m.fler.

Og i det siste litt...host...Midnight Oil.

Endret av Bender Rodriguez
Lenke til kommentar

Njaa jeg vet ikke helt, syns Collins sin stemme er bedre enn Gabriel's på gabriel-låtene live. Selv om Collins liksom er "the evil one" som ville gjøre dem om til pop band :p Seconds Out er en bra plate fordi Collins synger på Gabriels sanger.

 

Gabriel må mere opp i fistel enn collins, som har en mere naturlig lys stemme.

 

Men å krangle om hvem som er best er like kjedelig som "Fish vs Hogarth" sammenligninger egentlig :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...