Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Opeth er ikke norsk, men kommer fra våre gode naboer, svenskene :)

 

Problemet med definisjonen av progressiv musikk er at den gamle musikken ikke slutter å være progressiv selv om den har blitt kopiert i hjel. Og om noen kopierer den samme stilen, som ble beskrevet som prog (og bare det) må vel den nye musikken kunne kalles det samme, i hvert fall hvis begrepet skal kunne benyttes som sjangre flest. Dermed står man egentlig igjen med flere definisjoner. Nye sjangre har kommet til for å beskrive ulike varianter av "ny" prog, som neo-prog og new prog/post-prog, og som både er selvmotsigende og smør på flesk, men slik er det med levende kulturelle begreper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å nyansere litt, er det verdt å påpeke at prog ikke egentlig bryter så veldig med det etablerte. Den beskrivelsen passer bedre på for eksempel avant-garde og frijazz. Prog er mer måteholden, og jeg tenker på det mer som å ta ett, eller et par, skritt videre, i motsetning til å teleportere seg til en helt annen verden.

Lenke til kommentar

Etterkvart som ein når eit visst punkt vert det vanskelegare og vanskelegare å gjere noko nyskapande. Når eg orienterar meg i musikkjungelen skil eg mellom prog-rock og progressiv musikk som to typar musikk som ikkje er samanfallande til ei kvar tid, men like på mange område. Sjølv om Wobbler kanskje ikkje er det mest banebrytande innan musikk, så har dei lagt elementa frå den gamle prog-rocken til grunn. For meg er progressive band heller band som Ulver, Opeth, Meshuggah.

 

Eit band er banebrytande med sin musikk, men endrar seg ikkje over tid. Er dette progressivt?

Eit band startar med generisk musikk frå sin sjanger, men går over til noko nytt i løpet av eit par plater. Er dette progressivt?

Dette er spørsmål det ikkje finst fasitsvar på, men eg trur det er viktig å tenkje over for seg sjølv for å ha ei formeining om kva forventningar du kan, skal og bør ha til musikken.

Lenke til kommentar

Fekk ein bestilling frå Burning Shed her om dagen.

 

1 x blackfield - blackfield (KSCOPE Super Jewel Case CD)

1 x Blackfield - Blackfield II (KSCOPE, Super Jewel Case CD)

1 x porcupine tree - fear of a blank planet (dvda)

1 x porcupine tree - in absentia (dvd-a surround sound)

1 x Steven Wilson - Signed lithograph- limited edition (Print)

 

Mangler Deadwing i DVD-A.

 

Ellers er det håp om at FoaBP Live DVD (kanskje BD og) kjem i løpet av første halvår 2010.

Lenke til kommentar

Dere vet at Tim Bowness (No-Man) har en gjesteopptreden på OSIs "Blood," right? Rart å høre han synge metall med den stemmen! Tyngste sporet på plata endog (veldig Awake-ish).

 

Kjøpte forresten den nyeste plata til PT, som var bra, men jeg synes ikke den levde helt opp til de to foregående utgivelsene deres eller Blackfield II (I har jeg ikke hørt).

 

No-man har gode sanger, men det er noe slitsomt med stemmen til Bowness over tid.

 

Ellers ser jeg sinnsykt frem til den nye plata av Fates Warning (håper bare at de får Frank Aresti med denne gangen).

Lenke til kommentar
Pain of Salvation skal delta i Melodi Grand Prix:

http://folket.se/kulturnoje/1.508215

 

Vad tycks?

Jag tycker du bør lese hele saken.

Daniel Gildenlöw, sångare och gitarrist i Eskilstunabandet Pain of Salvation, fick med en låt till Melodifestivalen nästa år. Road Salt heter hans bidrag.

og ikke minst:

"Det skulle kännas bekvämt att framföra den själv"

 

Men for å svare på det du spurte om: meh

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...