Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tykkjer heller ikkje dei er fullstendig upassende i ein prog-tråd, eg trur ikkje det finnes ein betre samletråd får så varierte band uansett, og ein masse prog kan minne litt om alle.

Jeg fant ikke en aktiv alternativ-rock tråd, så da følte jeg denne passet best. Prog går jo under så mangt. Skal forøvrig sjekke ut Paatos.

 

Jonke@

PT liker å eksprimentere mye og da er det selvsagt at ikke alt er liker bra, men ser man bort i fra "OTSOL", "Metanoia" og "Voyage 34" så mener jeg de resterene albumene er helt fantastiske. Noen sanger tar dog litt lenger tid å like enn andre.

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar
Jeg heier! Får du forresten kjøpt E.s.p. på konsertene deres? Skulle så gjerne hatt den på mp3.

 

Ja, de selger den på konsertene. Men en kompis av meg sendte en melding på facebook, betalte til et kontonr og fikk EP-en i posten :) Bare ta kontakt med dem på myspace eller facebook, så får du alltids kjøpt den.

Lenke til kommentar
PT liker å eksprimentere mye og da er det selvsagt at ikke alt er liker bra, men ser man bort i fra "OTSOL", "Metanoia" og "Voyage 34" så mener jeg de resterene albumene er helt fantastiske. Noen sanger tar dog litt lenger tid å like enn andre.

Metanoia er eg med på, det er ikkje så veldig spanande, men On The Sunday Of Life og Voyage 34 derimot er jo knallbra.

 

Frå On The Sunday Of Life kan eg nevne låter som Radioactive Toy, The Nostalgia Factory, Nine Cats (som riktig nok finnes i ein akkustisk og etter ming meining betre versjon på Insignificance). Voyage 34 er eit vakker album, mange som har lista opp Phase II i toppen av lista over PT-låter.

Lenke til kommentar
Frå On The Sunday Of Life kan eg nevne låter som Radioactive Toy, The Nostalgia Factory, Nine Cats (som riktig nok finnes i ein akkustisk og etter ming meining betre versjon på Insignificance). Voyage 34 er eit vakker album, mange som har lista opp Phase II i toppen av lista over PT-låter.

Radioactive Toy og Nine Cats er knallbra sanger. Linton Samuel Dawson er også kul, men resten har jeg ikke så mye til overs for. Når det gjelder Voyage 34, så har den noen kule sekvenser, men all in all blir det for langdryg og gjenntakene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ser litt ironi i svaret ditt der, så jeg velger å utdype.

 

Om du mente progen "gikk forover" på 70-tallet, så mente jeg at den fortsatt gjør det og. Prog rock er ikke det samme som det var på 70-tallet, men det er fortsatt progressivt.

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar

Ordet progressivt er ganske vagt egentleg. Det er ikkje tvil om at lyden til prog rock er noko ein kan definere med diverse band, men ordet kjem jo frå å gå framover, heile tida være i endring. I så måte er det ein veldig positiv sjanger sidan den bygger på det å kome med noko nytt. Samtidig er det lett å finne eit band som minnar om eit kjent progband og kalle det progressiv musikk.

 

Er det progressivt om eit band kopierer eit anna?

Lenke til kommentar
Jøss, ekstremt kul musikk! Skikkelig retro 70-tallsprog. Minnet mye om svenske Anglagård.

Det er et norsk band, fra Hønefoss faktisk, så du skal vel ikke se bort fra at de mer enn bare kjenner til hverandre :) Et annet progband fra samme miljø er White Willow, og det finnes et interessant sideprosjekt, The Opium Cartel, som ikke er "skikkelig prog" men et samarbeidsprosjekt med medlemmer fra White Willow, Wobbler, Änglagård, No-Man, Jaga Jazzist og flere.

 

OSI (særlig "Blood" fra 2009)

Nytt fra OSI? Spennende :)

Lenke til kommentar
har noen tenkt over hva prog betyr?

å gå forover

det gjorde king crimson og van der graaf og genesis

på 70 tallet

 

hvva er prog idag??

 

Den progressive musikken i dag har beholdt de samme idealene og filosofiene som 70-talls progen. Det handler om å sprenge grenser og bryte med de etablerte rammene i rocken, og det gjøres like mye i dag. Det er lenge siden et album har sprenget alle etablerte rammer slik som "In The Court of The Crimson King" gjorde i 1969, men det er fortsatt progressive band i dag som gjør noe av det samme. Ta f.eks. Porcupine Trees "The Incident", som er et sant progressivt album på alle måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...