Gå til innhold

D-Link DGL-4300: Kraftig og stabil


Anbefalte innlegg

Huff, hvorfor måtte dere skrive Stabil i overskrifta, ser jo ut som dere har fått betaling fra D-link for å skrive det, nettopp fordi dette merket har ord på seg for ustabilitet og det vil de sikkert gjerne gjøre noe med. Meget uheldig ordvalg når det gjelder dette merket. Og hvor lenge ble den testa?

Vi har hatt den inne til test i litt over en måned. Vi har testet mange andre D-Link produkter tidligere, blant annet DI-624+ og DI-624, vi har ikke gitt dem anbefalt.

 

Vi er fullstendig klare over at det har vært problemer med flere av D-Links produkter, men om du ser rundt på nettet så er det langt færre problemer med DGL-4300 enn DI624 (og +).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, er på utsikt etter trådløse routere også så jeg denne fine testen :) Da jeg er rimelig ny på trådløs nett, lurer jeg på en ting.

 

1. Greier denne her og dekker 3 etasjer? (vil vel si rimelig stort hus) Bare nok til en 2 Mbit linje da vi deler sjeldent over nettverket, så vi trenger ikke veldig høy hastighet

 

2. Usb pinner eller pci-kort. Hva er best? Eller er det noen som helst forskjell? (Bortsett fra tilkoblingen da :p) Vil helst ha USB-pinne, noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Hei, er på utsikt etter trådløse routere også så jeg denne fine testen :) Da jeg er rimelig ny på trådløs nett, lurer jeg på en ting.

 

1. Greier denne her og dekker 3 etasjer? (vil vel si rimelig stort hus) Bare nok til en 2 Mbit linje da vi deler sjeldent over nettverket, så vi trenger ikke veldig høy hastighet

 

2. Usb pinner eller pci-kort. Hva er best? Eller er det noen som helst forskjell? (Bortsett fra tilkoblingen da :p) Vil helst ha USB-pinne, noen anbefalinger?

Det er veldig vanskelig å si direkte at det går fint. 3 etasjer er ganske mye, spesielt hvis det er mange kvm pr etasje og det er kraftig isolasjon mellom etasjene og rommene. Det letteste er bare å prøve ut om det fungerer. Siden DGL-4300 har støtte for WDS vil du kunne sette opp en eller to forsterkere om det blir i minste laget. Det er nemlig bare utstyr med MIMO (Belkin Pre-N, Linksys WRT54GX og DI-634M) som har bedre rekkevidde enn DGL-4300 ut i fra mine egne tester.

 

Det skal da også nevnes at det er hovedsaklig hastigheten på bestemte avstander som er bedre med MIMO-utstyret, og det er ikke alltid at rekkevidden er bedre.

 

USB eller PCI er opp til deg egentlig. USB er litt lettere å plassere, men har som oftest ikke mulighet til kraftigere antenne, i tillegg er det begrenset hvor kraftig sendestyrke du kan ha med USB på grunn av hvor mye strøm som kan sendes over USB-bussen.

 

PCI-kortene vil som oftest ha en antenne som stikker ut bak maskinen, den vil da naturlig nok bli mer hindret enn USB-kortet. Men PCI er ofte billigere, og har muligheten til kraftigere antenner.

Lenke til kommentar
nmedaas: Hvor lenge hadde du den i hus da, fra januar til? Fikk du den bare reparert eller fikk du en ny på reklamasjonen?

Fekk den i hus i januar (hw rev. B2), klagde, og fekk ny (hw rev. H1) 22. februar. Den nye er også svært ustabil, og eg har sendt inn klage, og reknar med eg får ny, eller pengane igjen.

 

Opplever at den slår inn/ut med tre-fire sekundars mellomrom, og driv på sånn nokre timar før den enten koplar heilt ut, eller fungerar fint i nokre timar..

 

Opplever også at Centrinobaserte maskiner ikkje klarar å koble seg til det trådlause nettet, mens både macintosher og wintel-maskiner med andre nettverkskort klarar det fint..

sjekk hva jeg skrev om et tilsvarende problem tidligere. jeg er ganske sikker på at det vil løse ditt problem også. :)

Lenke til kommentar

Ok, bludern, bra periode det. Selv har jeg ikke så verst erfaring med d-link, en ble brukt på et 4-ukers kurs her i vår, den funka fint men veldig variabel signalstyrke selv for de som satt nærmest routern (2-3 meter).

Så noen her likte Phillips, min varte 2 uker før den måtte byttes. Ikke helt bra det heller nei :)

Lenke til kommentar

endel av de tidligere dlink routerene hadde problemer med særdeles dårlige strømforsyninger. Fører ofte til spontane reboots av routeren eller heng som krever reboot. Har selv en 614+ som led av dette, klagde til dlink, og fikk tilsendt en ny en i posten 4 dager senere. Etter det har den fungert som en champ :thumbup:

Lenke til kommentar

Er veldig mange av Dlink sitt utstyr som kolliderer med annet trådløst elektronisk utstyr. F. eks mobiler, trådløse telefoner osv osv. Jeg har vært borti disse problemene flere ganger med 900AP, DI624+ og DI614.

 

Jeg har pleid å skifte kanal f. eks til kanal 12 og det har virket knirkefritt i alle mine tilfeller. Alle disse kjører vel default på kanal 6 tror jeg.

Lenke til kommentar

Har kommet ny Firmware i dag med en rekke forbedringer. :thumbup:

 

 

- Added UPNP support.

- Added WCN ActiveX suppport.

- Added Wake-on-LAN ALG.

- Fixed RTSP ALG with RealPlayer and QuickTime.

- Fixed DSL-300T incompatibility.

- Fixed H.323 ALG problem.

- SPI is enabled by default.

- Adaptive Radio and Dynamic Turbo enhancement.

- Improved NAT performance especially for large number of entries.

- Enhanced Wi-Fi WPA2 pre-certification.

- Enhanced Live Status Page.

- Dynamic Turbo mode is the default.

 

 

Last Ned Her

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Virker lovende denne ruteren men etter å ha vært borti D-Link og konvertert til DrayTek :w00t: som er den beste routeren jeg har vært borti hva angår stabilitet.

 

Aller helst skulle jeg ville hatt et routermodem med støtte for ADSL/SDSL ADSL2 og G-bit sw

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Det er ikke ofte vi kommer over produkter som både er enkle i bruk, og samtidig stabile og avanserte. D-Link DGL-4300 er nettopp et slikt sjeldent produkt.

Les mer

Noen som har erfaring med D-Link DGL-4300 og prioritert trafikk til IP-telefoni? (f.eks. Telio) :roll:

Ikke noe problem det, må ikke være spill, den kan prioritere alt, men vær ops på at det kun gjelder upload. er egentlig lite vits å prioritere download siden alle linjer nå har nok med det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er denne ruteren stabil, eller er den ikke stabil? Bestilte den i går, så jeg håper den er god! :ohmy:

 

EDIT: Så vidt jeg skjønte så trengte man ikke å restarte ruteren etter hver gang etter firmware oppdatering. Kanskje en idè å endre litt i artikkelen? Mulig det er litt seint nå da :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...