Gå til innhold

Spill med best stemning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

System Shock 2

 

Det ble utgitt rundt ´99, og er bygget rundt motoren til Thief: The dark project. Historien her er noe av det samme som i SS1, selv om de to er helt urelaterte. Du starter fire år før spillet begynner, hvor du velger deg en karriære innenfor militæret. Du kan velge mellom tre 'grener'; army (Arnold-type som lar våpenene snakke for seg), navy (kan hacke assorterte data-greier, reparere og modifisere våpen) og OSA (cyber-"magiker", for å bruke et litt teit ord). De tre påfølgende årene tilbringer du på tre forskjellige oppdrag, av ni mulige. Hvert oppdrag ender opp med å gjøre deg flinkere i elementære ting, som f.eks. å modifisere våpen (skyter raskere, kan holde mer ammo), forskning (finne svakheter i fiendene, finne ut hvordan enkelte eksotiske våpen fungerer), og så videre.

 

Du blir overført til et romskip som plukker opp en utenomjordisk livsform, og selvfølgelig går alt galt. Du, kjære leser, må også denne gang redde verden fra den sikre undergang.

 

Helt i begynnelsen blir du kontaktet av et kvinnemenneske som befinner seg et par etasjer over deg. Hun forteller litt om hva som har skjedd, og forteller deg hva du må gjøre. Mens du jobber deg oppover i etasjene, lærer du også her om romskipets sjebne via mail mellom det nå døde mannskapet, brilliant fremført av et knippe flinke mennesker. Du leser/hører om alt fra dagligdagse hendelser, feil i datasystemet, til mannskap som begynner å skjønne at den nye livsformen bare fører muffens med seg, og planlegger opprør. Hele tiden har du denne kvinnen som presser deg videre, og som belønner deg med "cyber modules", svært verdifulle dingser som du bruker for å kjøpe oppgraderinger til implanten din.

 

I tillegg har man Xerxes, skipets sikkerhets-system som sender ut assorterte roboter hvis du viser deg litt for lenge for et av de mange videokameraene, samt muterte mutanter, cyborg-ninjaer, rømte forsknings-aper (med øverste del av kraniet fjernet, og eksellente psi-evner) og en hel del andre fiender.

 

Stemningen er helt enorm, man føler seg veldig liten og alene når man har Xerxes masende over skipets høyttaleranlegg, en svær robot (tenk ED-209 fra Robocop) som tramper rundt på den andre siden av veggen og rapporterer "Xerxes, intruder detected, initiating offensive protocol", samt skumle mutanter som kan finne på å snike seg opp bak deg og klaske deg i hodet med en skiftenøkkel.

 

Den nyeste oppdateringen til spillet legger også til støtte for cooperative-spill, dvs. at fire venner kan spille sammen. En kan ta jobben med å plaffe ned de største og skumleste fiendene, en kan oppgradere og reparere våpenene til de andre, samt hacke seg gjennom sikkerhets-systemene, og en kan henge i bakgrunnen og sette fyr på mutanter med hjernen sin. :)

 

Derimot forsvinner litt av den overnevnte stemningen.

 

Syns du stemningen i Doom 3 var sånn tålelig bra, vil du helt sikkert like System Shock 2. Det er ikke mindre enn aldeles glimrende.

Lenke til kommentar

Jeg og en kamerat levde oss virkelig inn i Little Big Adventure 2. Musikken, og den kunstneriske grafikken satte oss helt ut, selv om vi kun forsto det elementære av det som ble sagt. (Vi var kun 12 år gamle). Twinson var vår store helt. Ett av mine største gamer-minner.

Lenke til kommentar

Daggerfall.

 

Rollespillet fra 1996, forgjengeren til Morrowind og oppfølgeren til Arena. Jeg tror aldri jeg har vært så sugd inn i et spill noensinne. I dag vil det kanskje se ut som en lavteknologisk smørje, men da jeg spilte det på den tiden, var det den ultimate spillopplevelsen. Jeg husker hvordan det gikk kaldt nedover ryggen på meg da jeg labbet inn i hovedstaden på natten, som var befestet av den gamle kongens gjenferd. "Veeengeeaannceeee...", ulte det mellom husveggene i det et sykt spøkelse dukket opp og skremte livskvaliteten ut av meg.

 

Digg! Digg! Digg!

Endret av Erling E.
Lenke til kommentar

Homeworld serien har en utrolig rivende spirituell musikk som gjør at eg raskt detter ut av det virkelig liv.MAn blir bare kastet inn i dramatikken og all den action som utspiller seg på skjermen, og der sitter man. De flotte bakgrunnene i spillene bygger også opp feelingen av å gå fra system til system, flott design på romskip og slikt gjør alt enda bedre. En sann klassiker!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke å bestemme meg for et spill så det ble disse fire spillene:

 

FarCry: Første gangen man kommer ut av døra etter å ha kommet gjennom Tutorial er enorm. Man blir møtt av palmene som blåser i vinden og papegøyeskrål inne fra skogen. En av soldatene prøver fiskelykken nede ved stranden, mens to andre bærer esker. Man fyrer av de første skuddene og personene faller livløse om. Deretter følger masse skyting i et nydelig sydhavsmiljø med en platt historie. Men historien var ikke så viktig i dette spillet, for alt var så nydelig :love:. Soldatene snakker sammen, de røyker, de tusler rundt på øya og når man skyter dem faller de virkelighetsfulle om, spesielt er det morsomt å skyte de på hengebroer ettersom de faller utenfor broa :p. Men denne idyllen blir brutt av noen utrolig skumle monster. Opptrappingen er perfekt og etter man ser det første monstret på den filmen, kan man føle at noe er rundt seg hele tiden. Når man kommer ut i åpent terreng igjen møter man på de første monstrene, som følger gjennom resten av spillet. Dette spillet har garantert gitt meg flest svetteperler i panna og flest hopp i stolen.

 

Call Of Duty: Det å ligge i dekning, mens kulene hviner over hodet ditt er utrolig festlig. Når man i tillegg har et surround-anlegg, blir det ekstra festlig. Flere ganger har jeg sittet med hjertet i halsen på grunn av en bombe som har eksplodert bak meg, eller en fiende som har skutt på meg bakfra. Det er sjeldent det ikke er skyting i Call Of Duty, noe som gjør det så intensivt og spennende. Man løper direkte på å for å skyte og drepe. Det å bli litt skadd gjør ingenting, en medisinpakke ligger jo på nærmeste hushjørne (Utenom på veteran da)

 

Rome Total War: Et av de bedre strategi spillene som finnes, og når man får bygd opp store hærer, blir kampene utrolig morsomme. Det å marsjere sakte med hele hæren nedover ett jorde, mens motstanderen kommer imot deg, kan gi hvem som helst gåsehud. Når man sender av gårde hæren sin i full fart mot motstanderen, mens pilene flyr over hodet på dem er Rome: Total War slik det skal være og gåsehuden har kapret nakkehårene.

 

Brothers In Arms: Mye av det samme som med Call Of Duty, men her blir krigen mer virkelighetsnær og skitten. Man føler at man er med i krigen. Man gir ordrer, og bestemmer utfallet for dine to grupper. Man setter opp beskytning, mens man prøver å flanke dem. AI er også litt smartere enn andre spill og dette gjør at man faktisk må tenke litt, ikke bare være kjapp på fingeren. En stor forskjell fra Call Of Duty er at man ikke har medisinpakker. Da prøver man å unngå mest mulig skade for deg og dine gutter. Man søker dekning bak gjerder eller løper i sikkerhet.

Lenke til kommentar
Jeg klarte ikke å bestemme meg for et spill så det ble disse fire spillene:

 

FarCry: Første gangen man kommer ut av døra etter å ha kommet gjennom Tutorial er enorm. Man blir møtt av palmene som blåser i vinden og papegøyeskrål inne fra skogen. En av soldatene prøver fiskelykken nede ved stranden, mens to andre bærer esker. Man fyrer av de første skuddene og personene faller livløse om. Deretter følger masse skyting i et nydelig sydhavsmiljø med en platt historie. Men historien var ikke så viktig i dette spillet, for alt var så nydelig :love:. Soldatene snakker sammen, de røyker, de tusler rundt på øya og når man skyter dem faller de virkelighetsfulle om, spesielt er det morsomt å skyte de på hengebroer ettersom de faller utenfor broa :p. Men denne idyllen blir brutt av noen utrolig skumle monster. Opptrappingen er perfekt og etter man ser det første monstret på den filmen, kan man føle at noe er rundt seg hele tiden. Når man kommer ut i åpent terreng igjen møter man på de første monstrene, som følger gjennom resten av spillet. Dette spillet har garantert gitt meg flest svetteperler i panna og flest hopp i stolen.

Ja, hadde det bare vært sånn. Jeg er nemlig delvis enig, starten er perfekt og gir meg frysninger hver gang. Jeg kjenner meg så godt igjen i den beskrivelsen du gir.

 

Desverre mister spillet sin glans etterhvert og det skuffet meg stort. Som du selv sier er historien elendig, mens skuespillet er dårlig og karakterene kjedelige. Dette går jo utover stemningen. Monstrene som blir introdusert (i starten på en spennende og mystisk måte), er desverre overdimensjonerte jævler som får meg kun til å le. Og Far Cry sin slutt? Nei, det ble rett og slett for latterlig. Far Cry var så perfekt og skuffet på slutten/siste halvdel. En skam (fortsatt et godt spill, men likevel).

Lenke til kommentar

Må nesten si Battle For Middle Earth. Maken til lydbilde skal du lete lenge etter. Gjengivelsen av enhetene gir meg gåsehud bare jeg tenker på dem. Landskapene er som dratt ut av filmene og gjør spillet bortimot ultimat på den siden, men som tidligere nevnt tar det ikke av gameplaymessig. Blir for mye random og techwars...

Lenke til kommentar

ja,max payne er bra,likner på den nye filmen sin city eller omvendt sin city ligner på max payne,men det spillet som jeg virkelig har levd meg inn i,er monkey island,det er bare konge,musikken,lydeffektene,grafikken,stemmene og historien,humor(for de som kan engelsk...),helt supert....gleder meg til 5'ern,for den kommer.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Skikkelig gamle spill

Last Ninja-serien

Ah, gode gamle commodore.. Uslåelig musikk (fortsatt en schlager på vorspiel). Fantastisk grafikk og stemning. Og ninjaer er jo dødskule!

 

Castle

Et av de eldste PC-spillene. Hele spillet er bygd opp av ascii-karakterer, men stemningen er likevel uovertruffen.

 

Gamle spill

Space Quest-serien

Sent på 80-tallet/tidlig 90-tall så var adventure-spillene fra Sierra det hotteste som var å oppdrive. Space Quest-serien var kanskje hakket bedre enn de mange andre seriene, og er derfor tatt med her. Vi følger Roger Wilco på sine eventyr gjennom rommet. Mye god humor og flott scenografi gjør disse spillene uforglemmelige.

 

Monkey Island-serien

Omtrent på det tidspunktet Soundblasteren inntok hjemmepc'ene så tok LucasArt over tronen fra Sierra når det gjaldt Adventure-spill. Dette spillet er kanskje det beste spillet jeg noen gang har spilt; får nesten en tåre i øyekroken bare jeg tenker på det. Genial musikk, genial gameplay, genial humor, genial.. you get the picture ;)

 

Nyere spill

Grim Fandango

Er det en ting LucasArt har peiling på, så er det å sette musikk til spillene sine. Groovy jazz ispedd latinamerikanske innslag kler dette spillet perfekt. Når man i tillegg spiller i utrolig vakre landskap med en bra historie i bånn, så får man en vinner..

 

Thief 3: Deadly Shadows

Hærlig mørk middelalderstemning, med et subtilt soundtrack som øker stemningen ytterligere. Den "snikende" naturen til Thief-spillene er også en bidragsyter til høyere stemningsfaktor. Utrolig morsomt å snike rundt i skyggene og overhøre samtalene til vakter som står og prater.. Dette spillet har dessuten det skumleste levelet som noengang har blitt konstruert: "The Shalebridge Cradle". For å si det sånn: Silent Hill og System Shock spillene får meg til å le. Doom 3 var småskummelt de første fem minuttene, men "The Shalebridge Cradle" gjorde meg genuint redd og fikk meg til å lure på om jeg kanskje skulle slutte å spille for å redde nattesøvnen..

Lenke til kommentar

Eldre spill:

1. Duke Nukem 3D! Husker jeg spilte det leenge! Det hadde jo DET genialet gameplayet! :D

2. Doom (husker ikke hvilken, 1 eller 2). Var fet det og, men ikke akkuratt DN3D.

3. Quake serien. Spesielt Q3 hadde sjarmert meg. Husker det var det eneste spillet jeg spilte för GTAIII kom.

 

2000 og oppover:

1. GTAIII, Vice City og San Andreas. Rockstar er sinnsykt flinke A lage riktig stemning til den tiden spillet er i. Rett og slett.

2. Og til slutt, spillet som gav meg BEST stemning: Metal Gear Solid: Snake Eater. AltsA, da jeg sA video'ene reiste hArene mine pA armen seg! Der var innlevelsen pA topp og storyet var genialt, jeg fikk til og med noe i öyet mitt pA slutten av spillet. :love:

Lenke til kommentar

Har dere prøvd "Thing"? Spillet i seg selv er terning kast 3, men stemmningen trekker opp. For de som har sett filmen kan jeg skrive under på at det er bare barnemat.

 

"Genewars" hadde bra stemming, men litt sjuk musikk.

"Dune" hadde fantastisk stemmning tatt i betrakning at spillet er ell-gammelt.

 

og sist men ikke minst "Abuse". dæven det var intenst og skummelt husker jeg. :!:

Lenke til kommentar
ja,max payne er bra,likner på den nye filmen sin city eller omvendt sin city ligner på max payne,men det spillet som jeg virkelig har levd meg inn i,er monkey island,det er bare konge,musikken,lydeffektene,grafikken,stemmene og historien,humor(for de som kan engelsk...),helt supert....gleder meg til 5'ern,for den kommer.... :thumbup:

Monkey Island så klart! Der er det helt klart stemmning og humor. :D

Lenke til kommentar

Har fått inntrykk av at ikke mange har spilt "Medal of honor - Pacific assault"

Stemningen i det spillet fikk jeg frysninger av. Skikkelig god lagånd hele veien.

Hvis man får inn et godt skudd på en fiende, får man positive komentarer av lagkameratene. Fin musikk gjennom hele spillet er det og. Spesielt stemningsfull på slutten av spillet, etter å ha overvunnet en drøss med japanere. Må nok gjennom det spillet en gang til :thumbup:

Lenke til kommentar

Rundt 40-50 innlegg som enten kun hadde listet opp spill uten begrunnelse - eller rett og slett ikke hadde noe som helst med temaet i tråden å gjøre, er nå fjernet. Det gjelder også innlegg som kun er "enig". Hvis dette fortsetter, vil tråden bli stengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...