Gå til innhold

hvordan var din aller første pc?


Anbefalte innlegg

Første PC'n i huset var en Intel 386sx 16Mhz med 2MB RAM (senere oppgradert til 5), 40MB harddisk (senere satt inn en 420 MB i tillegg) og Chips and Technologies 512kb ISA skjermkort. Den ble kjøpt i 1990 på Datavarehuset. Merke på PC'n var Copam (et fransk merke tror jeg) og medfølgende var en 14" Samsung "kjernekraftverk-stråle" skjerm :smile: Pappa måtte ut med 19.000 for den, så vidt jeg husker.

 

Den første PC'n jeg hadde selv kjøpte jeg i 1996. Også den på Datavarehuset. Det var en Intel Pentium 133 Mhz, 16MB Ram, 1GB Seagate harddisk, ATI Mach64 2MB PCI skjermkort, Sounblaster (Vibra)16 ISA lydkort. Maskinen hadde en Aztech 6x CD-rom spiller og hovedkortet var basert på i430FX chipsettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første PCen min var en hjemmesnekra en, før den sin tid delte jeg en Packard Bell (486DX 66MHz, 4MB RAM, 428MB harddisk, 1MB Cirrus Logic, lydkort og 2x CD-ROM) med resten av familien. Jeg bygde maskinen våren 1998 og den inneholdt følgende: Pentium II 300MHz, 64MB RAM, 6,4GB harddisk, ATI EXPERT@PLAY 8MB, Sound Blaster AWE64 VE og 2x DVD-ROM.

 

_________________

Mine maskiner.

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-07-29 19:16 ]

Lenke til kommentar

Første jeg rørte var en 286 der pappa lagde bat-filer slik at jeg kunne starte pc'en og trykke "c" for å starte Captain Comic og "s" for å starte Snake. Da var jeg 3-4 år.

Så investerte familien i en 486 med Win 3.11. Og det var jo morsomt, brukte den til det meste jeg kunne, men kunne lite da.

Så ble jeg såpass hekta at jeg kjøpte meg en AMD K6 333MHz som fortsatt står her, lagt inn 98SE og skal gi den bort til søstra mi.

Nå sitter jeg på en 400MHz og den har funket fett i 3 år nå. Men har bestillt en ny som jeg venter å få i posten om et par dager...

Lenke til kommentar

Commodore 64 /med diskett og kassetspiller pluss Cartridges

 

486dx2 40 mhz, 2x cd "skuffe ting" , 500 mb, 16mb ram, hadde noe bra skjærmkort men husker ikke hva, 15'

 

Pentium 133 mhz, bare kræsjer (windows)

 

Pentiun II 350 mhz, bare kræsjer (windows)

 

Pentium III 800 mhz, bare kræsjer (windows) ((sitter å installerer win xp akkurat nå!!)

 

neste blir en P4 2,26 :smile:)

Lenke til kommentar

Etter Commodore 64(med kassetter)

Ble det en P 100

16 MB EDO ram

1,6 GB wester harddisk

Skjermkort på 2 MB innebygd i hovedkortet, kunne velge om jeg skulle bruke 1 eller 2 MB av den fysiske ramen.

15" skjerm.

Den er forøvrig oppgradert til P 200 nå, MMX

med 32 EDO RAM.

Riva TNT med 16 MB RAM

Pluss en 3,2 GB disk.

Ga den til min far da jeg kjøpte meg en

T-Bird 1,2.

512 SD ram :sad:

Geforce 2 pro 64 MB ram.

40 GB IBM (:() HD

Kjøpte meg en Western Digital 80 GB med 8 MB cash, pluss en XP 1800 for noen dager siden. For IBM disken klikken selvfølgelig, IBM suger !

Lenke til kommentar

Tror denne kan bli vanskelig å 'slå':

 

Phillips Videopac G7000 fra 1978 !!

'The most advanced system on the planet' som annonsen sier:

http://retrogamer.merseyworld.com/vidpac1.htm

 

Specs:

http://www.xs4all.nl/~rimmer/G7000.htm

 

Med en tillegsscartridge kunne men faktisk programmere på den - og de finnes noen gærninger der ute som som fortsatt gjør det:

 

http://soeren.infoserv.de/g7000/Index.html

Lenke til kommentar

Hadde en såkalt bærbar 8088, var vel det den het (den før 186(fantes det?), 286, 386 osv.)

 

Den var sinnsykt diger, ihvertfall til "bærbar" å være. Den hadde 2 stk 5 1/4" diskettstasjoner, ingen hardisk og en innebygd svart/grønn skjerm (kunne bare vise svart og grønn) :smile: Skjermen var kanskje 4-5" eller noe...

 

Spilte cat på den. Det var bra.

Lenke til kommentar

"Arvet" en Commodore64 av en onkel.. men ble lite brukt, var litt for ung.. Sega MasterSystemII holdt i massevis :smile:

 

I 92 fikk jeg en Amiga1200 med 80MB hardiske, også denne i hovedsak brukt til spilling.. (Og imponere Win3.11 brukere!)

 

 

Men men.. tidlig 1996, Første "PC" :

 

MODEL: Impress (IQ Computer Bergen)

TYPE: MiniTower

PROSESSOR: Solgt som Pentium 166mhz (når jeg tok den ut i 99, fant jeg ut at det var en klokka 150mhz !! Bastards! :grin:

MINNE: 32MB EDO-RAM

HARDDISK: Quantum BigFoot 1.28GB

CD-ROM: ATAPI 8x (Mitsumi?)

LYD: No Name, SoundBlaste 16/Pro kompatibelt kort

VIDEO: Husker ikke merke, Et kort med 1MB RAM (Sleit litt når Quake kom ut..)

OS: Windows95 OEM

SKJERM: Targa 15" Beste skjermen jeg har hatt!

DIVERSE: Radiokort, Speakers, USRobotics 33.6 FaxModem (Sportster Voice), Blekkskriver (treig som fa..)

 

 

Hmm.. har sikkert alle delene liggende.. Kanskje jeg skal restaurere den? :grin:

Lenke til kommentar

486DX ble kjøpt 1991. med 14,4k modem, og 400MB HDD Matrox Grafikkort. Den hadde 4MB EDORAM og kostet den gang 29000 kr.

 

Senere ble den oppgradert til en 133MHz med 32 RAM.

 

Så ble en 300MHz med 64 RAM kjøpt, og 3,6 GB HD. Ble oppgradert til 160 RAM med 30GB HDD.

 

Så ble en Bærbar kjøpt, 400MHz Celeron(Den jeg sitter på nå), 160MB SO-DIMM ram, 6,4 GB HDD PCMCIA TYPE 1, IR, 13,1"LCD skjerm med

-28000

 

Så ble en 1400MHz T-bird med 512MB DDR-RAM, 80GB HDD, GeForce3 Ti200 også videre.

 

Så ble enda en bærbar kjøp 1,2 GHz AMD athlon(morgan), med 256MB RAM 40GB HDD og MYE ANNET

25000

Lenke til kommentar

Quote:


Noen som husker mere om

Commodore PC20?


 

Den første PCen som kom i heimen var en "Commodore PC10".

 

- 8088 (eller 8086?) Intel prosessor. (Var ikke mange Hz.)

- 640 kb RAM. :smile:

- 2 stk 5 1/2" diskettstasjoner. (Svært nyttig ved kopiering av disketter.)

- Harddisk (20 Mb?) (Harddisk var ekstrautstyr!)

- CGA-skjerm med 4 farger! (Grønn, lys grønn, gul og svart).

 

Moroa kostet over 20.000,-...

 

Noen år senere fikk vi et pekeredskap som het "mus". Men det er en annen historie...

 

"Digger" og "Space Invaders" var populære spill på den tiden.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...