Gå til innhold

hvordan var din aller første pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

386 SX 16mzh

20 mb HDD (brukte stacker for å doble den) :smile:

4 mb RAM

14" skjerm

 

senere oppgraderte jeg til en DX på 33mzh, og husker også at jeg kjøpte en Creativ pakke med 2x CD-ROM og SoundBlaster 16. Det var tider med xms og ems.. stunts, commander keen og Duke Nukem..

 

Startet vel egentlig med C64, men den var det ikke jeg som eide (fattern).

 

 

_________________

c64.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-07-29 22:36 ]

Lenke til kommentar

Husker godt brors Amiga 500`er, har tatt vare på noen kort til den som står til pynt på panelet rundt om i rommet her.. Har dessuten flere bokser fulle av Amiga spill, ingen orginale :smile:

 

Så fikk vi oss en IBM Aptiva, 25 MHz, Windows 3.1 og 8mb RAM. Der kommer òg min første viruserfaring inn, viruset heitte Form. Hele pc`en blei sendt til rep. :smile: Seinare blei det 16 mb ram og 2x cdrom! Og tenk: Windows 95!

 

Jeez

Lenke til kommentar

hehe, dette er morro.....

 

Alltid gøy å mimre tilbake i tida.

Husker min far tidlig på 80-tallet jobbet i Norsk Data. Specsene på denne husker ha sikkert ikke selv men jeg mener å huske at det var en 1/2MB ram og en prosessorhastighet jeg ikke tør tenke på.

Var sikkert en råtass den gangen. Kunne spille flysimulator i s/h.

 

Noen andre her på forumet som har jobbet i ND eller har foreldre som gjorde det?

 

mvh,

Idar

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt min gode gamle Amiga 500 i mange år, tok jeg steget og kjøpte min første PC.

Holdt meg til merket iallefall da...Commodore PC med følgende specs (det jeg husker):

 

486SX 25MHz

4MB RAM

HDD på ca 2-300MB

1MB skjermkort

14" Commodore monitor

 

Dette var (tror jeg...) sommeren/høsten 92, og jeg hadde lenge gått og sikla på en PC. Hadde nesten bestemt meg for en Brick 386 da denne maskinen kom. Og voila; en stk. PC på meg. Husker da jeg oppgraderte med en CD-ROM...da følte jeg meg som kongen på haugen :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 23:04, idander skrev:


Noen andre her på forumet som har jobbet i ND eller har foreldre som gjorde det?


mvh,

Idar


 

Har ikke jobbet der men, rappet dette skiltet fra en maskin på ND som skulle ut av landet kanskje Pakistan hvis noen husker historien. Stygt gjort, FY!

ND.jpg

 

Derimot så var jeg ganske så tidlig ute når det gjaldt bærbart, eller kanskje vi skal si flyttbart. Denne Osborne 1 maskinen kjøpte jeg i 1982 for en haug med penger. Husker heldigvis ikke hvor mye.

 

Her er noen specs:

Machine: OSBORNE 1

Processor: Zilog Z-80A @ ? MHz

RAM: 64K

Display: 5" white on black, 32 lines by 128 characters held in RAM with 24 lines of 52 characters shown on screen

Storage: two 5.25" 102K (92K formatted) floppy, single density

Expansion slots: none

Ports: one serial (modem), one serial RS-232C, one IEEE-488 (can be configured as Centronics parallel), keyboard, ext. monitor, battery

Operator Input: 69 key keyboard

Cost (as shown): $1795 ($1795)

Production: April 1981 - September 1983, unknown # of units.

 

osborne.jpg

Lenke til kommentar

Her er min aller første specplus2_boxed.jpg

 

NAME

ZX SPECTRUM +2

 

MANUFACTURER

Sinclair

 

TYPE

Home Computer

 

ORIGIN

United Kingdom

 

YEAR

1986

 

BUILT IN LANGUAGE

Sinclair Basic 48k (compatibility mode) and Sinclair Basic 128k

 

KEYBOARD

Full-stroke keyboard, 58 keys

same layout as the ZX Spectrum+

 

CPU

Zilog Z80 A

 

SPEED

3.5469 MHz

 

RAM

128 kb (8 x 16k banks)

 

ROM

Spectrum +2 : 32 kb

Spectrum +2A/B : 64k

 

TEXT MODES

32 x 24

 

GRAPHIC MODES

256 x 192

 

COLORS

8

 

SOUND

3 channels, 8 octaves (Yamaha AY-3-8912)

 

SIZE / WEIGHT

44 x 17,5 x 5,5 cm / 1,525 kg

 

I/O PORTS

UHF PAL TV port, Serial interface (RS232) port, Parallel Printer port (8 bit), Auxiliary interface port, RGB Monitor (and PERITEL TV) port, MIDI output port, Two Joystick ports, Tape/Audio Out, Expansion I/O port (full Z80 bus)

 

BUILT IN MEDIA

Tape Recorder

 

POWER SUPPLY

External PSU

Spectrum +2 = 9v DC, 2.1A (centre polarity = -ve)

Spectrum +2A/B = 5V @ 2A, +12V @ 200mA, -12V @ 50mA (Spectrum+3 PSU can be used)

 

PRICE

£200 (UK, 1986)

242 (France, january 1987

 

Nr 2 var en 486

 

Nr 3var en ibm aptiva 133 mhz tror det var 8 mb ram som jeg senere satt inn 48, med 1,6 gb disk, 15" skerm som jeg enna til server :smile:

 

Nr 3 er en Intel pentium 4 1,8@2,4 512mb ddr++++

 

Var gamledager det.

Lenke til kommentar

teller en comandore 64 :smile:

 

hva med en Amiga Da husker ikke vilken type det var.

 

etter det sån i 93-94 så fikk vi en 486 dx2 66MHz 16MB ram 2 eller 4x cdrom under 1 GB HD bruker fremdeles skjermen søstra bruker den og kabinettet og hd blir fremdeles brukt vis den ikke er git bort da til noen vener. hadde win3.11 tror jeg men vi fikk rimlig fort win95 eller har den prøvd både

win nt 4.0 server og workstation og win98.

Lenke til kommentar

Ja tiden går fort....

 

Min første:

 

AT&T PC

486 DX/2 66Mhz

8 Mb RAM

540 MB Hard (Ganske bra for den tiden!)

4x Cdrom

SoundBlaster 16

 

Kjøpt for 14 000,- Kr. på salg... Husker jeg var kongen den gangen, Cdrom og lydkort!! Heftige saka ja! Lurer på hvor mange 486'er som går i min 1.4 t-bird i dag jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...