Gå til innhold

Tråden for 1557*-brukere!


Anbefalte innlegg

....

Når det gjelder lyd, et problem jeg ikke har sett noen ha, så har jeg foreløpig bare de vanlige høyttalerene, og mine headphones. Mine Z-680 høyttalere får jeg ikke koblet til, iom at jeg ikke har minijack-kabelen lenger, og jeg ikke får til SPDIF (eller rettere sagt, ikke finner den!) Om noen kunne forklart meg hvor jeg finner SPDIF inngangen, hadde jeg blitt voldsomt fornøyd!

...

SPDIF ligger i samme plugg som den vanlige minijacken ut. Du må aktivere SPDIF i lydinnstillinegne. Dobbeltklikk på høytaleren nede i hjørnet, og velg avansert på master volume. Nederst i ruten som kommer opp må du aktivere SPDIF.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt meg ned og leste igjennom heile tråden og har endelig blitt feridg med 27 sider ^^;

 

Er også ein ny kunde av netshop sin 1557gls laptop og er fornøyd så langt. ingen døde pixler. Maskinen er realativt stille, om du starter et program som trenger litt prosessorkraft så støyer den svakt i noen sekunder og viften stopper igjen. Det kan vere irriterende at den skrur seg avogpå avogtil men dette er noke eg klarer fint å leve med. Mykje stillere enn forrige laptop vi hadde i huset.

 

Tenkte eg skulle kommentere øvrige posts som har gått igjennom tråden her. Desverre husker eg ikkje nick på alle da eg er altfor lat til å gå igjennom alle postene igjen for å quote... så vi berre starter å skrive.. :-)

 

1: Drivere var enkelt å skaffe. Det burde henvisest til at alle drivere kan lastetst ned nyeste frå aopen sine vevsider. (men det er jo i første post..) for gfxdrivere er det berre å reklamere for omegadriverene. så dette er fint :-)

 

2: Skjermen/lokket på bærbaren og det ikkje tar heilt ned i, dette ser eg berre som positivt om det fungerer slik det skal da. Forrige laptop fikk nemmelig "laptop tastetrykk" i skjermen. (små riper der tastene var, fordi tastene tok borti når lokket var igjen). Dette var sinnsykt irriterende og derfor ser eg det som positivt at skjermen bøyer seg som folk sier. Har ikkje studert dette selv men ser iallefall ikkje noke negativt i det? Kanskje høre kva andre synest.

 

3: DE IRRITERENDE MEDIAKNAPPENE NEDOM LYSDIODENE...de burde da pokker funke i windows og dette er noke eg skal forske på, heilt til eg går lei.

 

Funnet ut at desse knappene fungerer når maskinen er AV. som cdplayer sjølv om pc'en er av. Teit. Googlet litt og tidligere aopen modeller har kallt dette Music DJ? DJ etterannet. prøvde å laste ned program for å kunne legge til "egne" radiokanaler med playlist. Fikk dette aldri til å funke. Jaja.

 

Så knappene er enda berre til stygg pynt noe som irriterer meg kraftig. I readme til Launch Manager, eller rettere sagt: ( file:///c:/programfiler/launch%20manager/hotkey.html )

Der står det at desse knappene skal fungere som multimediaknapper. Da rekner eg med dette også skal vere støtte for i Windows? Snakket med noen andre her som hadde en Tundra 1557 eller noe. Heilt lik laptop og ho sa at multimediaknappene hadde fungert engang itiden i Cyberlink PowerDVD men funker ikkje lengre. Eg har PowerDVD 6.0 men fungerer ikkje der. Noen som orker å teste med medbrakte versjonen som fyller pc'en? (fyller iallefall med netshop pc'ene viss du velger rett brenner ved bestilling ;-)) (trur eg)

 

Elles skal eg sjå om eg får tak i ein programmeringsguro av etter anna slags til å lage ein slags keylogger for å sjå om den klarer å registrere "tastetrykk" frå mediaknappene og utifrå det klare å lage ein liten enkel applikasjon selv til å starte andre programmer :-) HATER Å HA TING PÅ EIN PC TIL PYNT .. *Sukk* hehe.

 

4:

Speedstep, korleis fungerer egentlig dette? Når eg velger automatisk i bios ville eg tru den justerte seg etter kor mykje prosessorkraft den trengte..dette var iallefall feil etter det eg har lest på nettet. Automatisk stiller den berre til full ytelse når AC kontakten er i og til laver nivå når laptop bruker batteri. Er det her bedre å definere at på batteri skal den vere batt.optimized i bios og ac kan vere full ytelse? batt.optimized er nesten eit must når du er på skulen og ikkje direkte har tilgang på stikkontakter.. (laptop har holdt til 3 og halv time til no..trur eg med mine 2 sjekker. men netshop sa 4 og halv?) (maskinen ble da berre brukt til writer i openoffice)

 

Er det her kanskje Centrino Hardware control kommer inn? (eller Notebook centrino control som det har blitt døypt om..) ?

 

For de som leter etter Centrino Hardware control , fant eg min her --> http://www.pbus-167.com/chc.htm#anchor_download

 

5: Noen som har erfaring med alpha/beta bios'er?

 

6: Ved nedlasting frå aopen sine nettsider og noe som heiter speedstep drivere. Desse får eg rettogslett ikkje installert. Eller, kjører setup og den "starter" med å gjere seg klar. Når 100% og så skjer det ikkje meir. Ikkje meiningen den skal si ferdig installert? :-/ Noen som har peil på kva den driveren egentlig gjer? heh.

 

 

Ellers litt anna info:

Min nye bærbare som eg mottok no i helga (månedskifte til september) frå netshop benytter bios:

R01-A1J (som er nyeste stable bios som eg veit om) (hadde vore fint om det blei sagt i første post kva som er nyeste bios :-))

 

Pentium M 1.7Ghz.

1024mb Kingston ram. (usikker på om det er 2700 eller 3200, for lat til å sjekke nå før leggetid)

80GB Seagate 5400rpm.

Aopen dual 8xbrenner ting tang.

 

Trur det var alt for denne posten for no tenker eg. :-)

Håper på mange svar ^^

(trur dette skal dekke en goddel spm som andre brukerer kanskje lurer på og)

 

EDIT: Sikkert hundrevis av skriveleifer så ikkje gidd å kommenter det takk. ^^;

Endret av Rockj
Lenke til kommentar
6: Ved nedlasting frå aopen sine nettsider og noe som heiter speedstep drivere. Desse får eg rettogslett ikkje installert. Eller, kjører setup og den "starter" med å gjere seg klar. Når 100% og så skjer det ikkje meir. Ikkje meiningen den skal si ferdig installert?  :-/ Noen som har peil på kva den driveren egentlig gjer? heh.

En kjapp kommentar bare. Speedstep driverne er for windows 2000, siden windows xp kommer med innebygde speedstep drivere.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg storfornøyd med min Tundra 1557E ifra psdata.

La inn ekstra minne, og angrer ikke på kjøpet av denne pcen.. Absolutt verdt det til den prisen.

 

Men et par kjappe spørsmål:

Hvilket hovedkort er det i pcen? For å bruke Motherboard Monitor for å sjekke temperaturer som jeg har brukt på mine andre maskiner må jeg vite produsent \ merke av hovedkort.

 

Hvor finnner jeg Launch-manager for å få benytta hurtigtastene? Klarer ikke finne programmet på platene som fulgte med..

Lenke til kommentar
3: DE IRRITERENDE MEDIAKNAPPENE NEDOM LYSDIODENE...de burde da pokker funke i windows og dette er noke eg skal forske på, heilt til eg går lei.

 

Funnet ut at desse knappene fungerer når maskinen er AV. som cdplayer sjølv om pc'en er av. Teit. Googlet litt og tidligere aopen modeller har kallt dette Music DJ? DJ etterannet. prøvde å laste ned program for å kunne legge til "egne" radiokanaler med playlist. Fikk dette aldri til å funke. Jaja.

 

Så knappene er enda berre til stygg pynt noe som irriterer meg kraftig. I readme til Launch Manager, eller rettere sagt: ( file:///c:/programfiler/launch%20manager/hotkey.html )

Der står det at desse knappene skal fungere som multimediaknapper. Da rekner eg med dette også skal vere støtte for i Windows? Snakket med noen andre her som hadde en Tundra 1557 eller noe. Heilt lik laptop og ho sa at multimediaknappene hadde fungert engang itiden i Cyberlink PowerDVD men funker ikkje lengre. Eg har PowerDVD 6.0 men fungerer ikkje der. Noen som orker å teste med medbrakte versjonen som fyller pc'en? (fyller iallefall med netshop pc'ene viss du velger rett brenner ved bestilling ;-)) (trur eg)

Sitter med PowerDVD 5 (den som fulgte med), og ved å trykke Play/pause-knappen i Windows blir P-DVD startet og begynner å spille evt. filmer i playlisten. Når man først er i P-DVD funker også både stop- og play/pause-knappen. Har ikke helt fått spole-knappene til å funke, men antar det er til å skifte mellom videoene i playlisten..

 

Aopen dual 8xbrenner ting tang.

Si meg, hva heter den brennern i device manager? Hos meg heter den AOPEN DVD RW ISU8424E. Har sjekket AOpen sin produktside, og der kommer det klart fram at dette IKKE er en DL-brenner. Spurte Netshop om dette og fikk følgende svar:

Hei !

 

Såvidt jeg har fått forståelse av krever denne brenneren Nero vers. 6.6. el. tilsvarende for å

kunne brenne Dual Layer. Dette står beskrevet i vår produktinformasjon på brenneren tror jeg.

Mener det egentlig er en QSI-drive, så om ikke vi plutselig har fått en annen type enn vi har

fått tidligere så har vi selv testet fysisk at den brenner DL med korrekt software.

Lenke til kommentar

jeg har egentlig bestemt meg for at en 1557E er børsa for meg.. men så var det jo selvsagt laaaaang ventetid på psdata siden de var veldig utsolgte..

 

jeg vil gjerne ha den nå..

 

er det slik at netshop også selger samme sakene? jeg klarte ikke helt å finne de på netshop.. så en link kunne vært kjekt ;)

 

evt en annen maskin med ca samme specs..

Lenke til kommentar
3: DE IRRITERENDE MEDIAKNAPPENE NEDOM LYSDIODENE...de burde da pokker funke i windows og dette er noke eg skal forske på, heilt til eg går lei.

 

Funnet ut at desse knappene fungerer når maskinen er AV. som cdplayer sjølv om pc'en er av. Teit. Googlet litt og tidligere aopen modeller har kallt dette Music DJ? DJ etterannet. prøvde å laste ned program for å kunne legge til "egne" radiokanaler med playlist. Fikk dette aldri til å funke. Jaja.

 

Så knappene er enda berre til stygg pynt noe som irriterer meg kraftig. I readme til Launch Manager, eller rettere sagt: ( file:///c:/programfiler/launch%20manager/hotkey.html )

Der står det at desse knappene skal fungere som multimediaknapper. Da rekner eg med dette også skal vere støtte for i Windows? Snakket med noen andre her som hadde en Tundra 1557 eller noe. Heilt lik laptop og ho sa at multimediaknappene hadde fungert engang itiden i Cyberlink PowerDVD men funker ikkje lengre. Eg har PowerDVD 6.0 men fungerer ikkje der. Noen som orker å teste med medbrakte versjonen som fyller pc'en? (fyller iallefall med netshop pc'ene viss du velger rett brenner ved bestilling ;-)) (trur eg)

Sitter med PowerDVD 5 (den som fulgte med), og ved å trykke Play/pause-knappen i Windows blir P-DVD startet og begynner å spille evt. filmer i playlisten. Når man først er i P-DVD funker også både stop- og play/pause-knappen. Har ikke helt fått spole-knappene til å funke, men antar det er til å skifte mellom videoene i playlisten..

 

Aopen dual 8xbrenner ting tang.

Si meg, hva heter den brennern i device manager? Hos meg heter den AOPEN DVD RW ISU8424E. Har sjekket AOpen sin produktside, og der kommer det klart fram at dette IKKE er en DL-brenner. Spurte Netshop om dette og fikk følgende svar:

Hei !

 

Såvidt jeg har fått forståelse av krever denne brenneren Nero vers. 6.6. el. tilsvarende for å

kunne brenne Dual Layer. Dette står beskrevet i vår produktinformasjon på brenneren tror jeg.

Mener det egentlig er en QSI-drive, så om ikke vi plutselig har fått en annen type enn vi har

fått tidligere så har vi selv testet fysisk at den brenner DL med korrekt software.

Akkoratt skrevet eit langt svar så klikket nettleseren så lager et forenklet svar.

 

Har samme dvdbrenner som i din laptop. Eg har nyeste versjon av Nero så eg kan kanskje ta turen ned i byen å skaffe meg ein DL plate for å teste?

 

 

 

Omgående de multimediaknappene så forstår eg ikkje kvifor dei ikkje skal funke med min P-DVD 6 :/ Kanskje prøve den som fyller med pc'en da og så teste for å sjå om det fungerer. Viss det gjer så kanskje prøve å oppgradere? Hum.

Lenke til kommentar
Sitter med PowerDVD 5 (den som fulgte med), og ved å trykke Play/pause-knappen i Windows blir P-DVD startet og begynner å spille evt. filmer i playlisten. Når man først er i P-DVD funker også både stop- og play/pause-knappen. Har ikke helt fått spole-knappene til å funke, men antar det er til å skifte mellom videoene i playlisten..

Du har rett, knappene lager faktisk keyboard events. Har aldri testa før fordi jeg hadde hørt at de ikke virka når pcen var på. Nå skal det mekkes! :thumbup:

Lenke til kommentar
Sitter med PowerDVD 5 (den som fulgte med), og ved å trykke Play/pause-knappen i Windows blir P-DVD startet og begynner å spille evt. filmer i playlisten. Når man først er i P-DVD funker også både stop- og play/pause-knappen. Har ikke helt fått spole-knappene til å funke, men antar det er til å skifte mellom videoene i playlisten..

Du har rett, knappene lager faktisk keyboard events. Har aldri testa før fordi jeg hadde hørt at de ikke virka når pcen var på. Nå skal det mekkes! :thumbup:

hehe. Rekner med eit enkelt program i eit programmeringsspråk gjer det mulig til å lage kanskje en daemon som listner etter keytrykkene og så får de til å utføre andre kommandoer som du skriver selv i kildekoden. :-)

 

Let's the hacking start ^^;

Lenke til kommentar
Kjøpte en Netshop 1557 for noen dager siden og er temmelig fornøyd med det meste utenom batteritiden. Det står oppgitt 4,5timers gjennomsnittlig driftstid, men under normal bruk (kun surfing og ircing) viste batteriet seg å vare i kun litt over to timer. Er dette normalt, må batteriet "kjøres" inn et par ganger, dvs brukes helt opp også lades helt opp igjen før det når optimal effekt? Om dette vedvarer kommer jeg til å sende en mail om eventuelt bytte av batteri,

du må sjekke at du kjører med 600Mhz for at du skal kunne surfe i 4 timer

 

bruk speedswitch til å kontrollere at du kjører på max battery (600mhz og lavere)

 

HER er en link til en tråd som eg starta og kan kanskje hjelpe deg med problemet

Med Centrino Hardware Control (CHC) kan du sette instillinger til max battery, dvs maskinen kjører på 600mhz, da vil batteriet holde ca 4 timer. Har ca 50min batteri igjen (ifølge chc) og har hatt den på siden 8:10 (er på skolen) dvs nesten 3 timer nå. 3 timer 45 min kan du ihvertfall regne med ;)

 

Ellers er 1557e en knall maskin og desidert det beste du får iforhold til pris. 3000 i 3dmark03 klarer den også. Fin maskin, men anbefaler å slenge inn en 512 brikke til (1gb totalt), noe jeg skal gjøre etterhvert...

Lenke til kommentar

Hvis ikke du har prøvd, anbefaler jeg deg å bruke Centrino Hardware Control. Genialt program! Der ser du dessuten ETA til batteriet tar kvelden også. Der setter du profil til max battery og maskinen vil kjøre på 600mhz, men uansett om du da bruker mye cpu kraft vil batteriet vare kortere. Hadde maskinen gåendes i ca 3:45 timer i sta.

Lenke til kommentar

Jeg er helt ny med pc-kjøp, og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt... Regner med å kjøpe en 1557e fra PS Data (skjermkortet er vel greit til de fleste spill?). Hvis jeg kjøper ekstra ram med en gang, kommer det da ferdig montert? Kommer til å bruke XP Pro (siden studenter får det gratis), er det bare å putte i cd-en? Regner med at drivere følger med, men følger det med noen programmer, f.eks. Nero og dvd avspilling?

 

På forhånd takk! :blush:

Lenke til kommentar

@FreddyG: Ang. rammen. Den kommer ferdig montert hvis du velger det i PC-oppsettet (fra de drop-down-boksene de i hvert fall har på Netshop og PSdata). Hvis du derimot kjøper det som et separat element i handlekurven vil du nok få den løst, med mindre du ber spesifikt om at de monterer den.

 

Er stort sett bare å putte i XP-CDen ja. Må muligens inn i BIOS og sette den til å boote fra CD.

 

Det fulgte i hvert fall med PowerDVD og Nero Express (tror jeg), med min Netshop 1557GLS.

Lenke til kommentar
Jeg er helt ny med pc-kjøp, og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt... Regner med å kjøpe en 1557e fra PS Data (skjermkortet er vel greit til de fleste spill?). Hvis jeg kjøper ekstra ram med en gang, kommer det da ferdig montert? Kommer til å bruke XP Pro (siden studenter får det gratis), er det bare å putte i cd-en? Regner med at drivere følger med, men følger det med noen programmer, f.eks. Nero og dvd avspilling?

 

På forhånd takk!  :blush:

Velkommen til Forumet ;)

 

Det er bare å kjøre XP ja, og driverne kommer med på egen cd.

Det fulgte med Nero og Power dvd den gangen jeg kjøpte den, men dette forandres jo hele tiden..

 

Obs 2 like svar (nesten) ja ja dobbel dekning da :D

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Batteriet mitt varer kun i rundt en og en halv time, har prøvd med både batt optimized og batt max i bios. Er det noe man må aktivere i kernel kanskje?

Du kan prøve med å skru ned lysstyrken på skjermen. Den skrur automatisk ned litt når man kjører på batteri, men hvis du trykker "Fn-tasten + venstre pilknapp" skrur du ned enda mer.. du kan for eksempel også skru ned hvor mye strøm WLAN-kortet bruker, (eller skru det helt av hvis du ikke bruker det..)

Med lysstyrken skrudd ned holder laptopen min som regel rundt fire timer, og da er wlan på fullt..

Fornøyd med batteriet mitt jeg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...