Gå til innhold

Tråden for 1557*-brukere!


Anbefalte innlegg

  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det er flere her som sier de har satt inn 1GB RAM-brikker i 1557-maskinene sine, sånn at de nå kjører med 1.5GB eller 2GB RAM. Det synes jeg låter veldig merkelig, for etter AOpen sine spesifikasjoner, så støttes ikke mer enn 1GB:

 

http://global.aopen.com/products_detail.aspx?Auno=1560#

 

System Memory:

Available Socket : x 2

DIMM Type : SO-DIMM DDR (DDR333/266)

Max. Supported RAM : 1024MB

 

Og ifølge Intel sine spesifikasjoner for hovedkortet, så støttes bare RAM-brikker opp til 512MB:

 

http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/855pm-chipset-platform-guide.html

 

Supports 64 Mb, 128 Mb, 256 Mb, and 512 Mb technologies for x8 and x16 width devices

Maximum of 2 GB of system memory by using 512-Mb stacked memory technology devices

 

Kan noen av dere som sier dere kjører med mer enn 1GB minne bekrefte at operativsystemet deres faktisk tar i bruk mer enn 1GB minne, helst med skjermdump?

 

Takker og bukker

Lenke til kommentar

Jeg installerte en ekstra brikke, og den taklet da 1,5Gb RAM helt greit.

 

Det kan nok være at dersom jeg setter inn en 1GB brikke, så kommer hovedkortet til å godta brikken og ta den i bruk, men det jeg ikke er så sikker på er om den kommer til å ta i bruk alt minnet på den brikken, og ikke bare 512MB av den. Jeg veit ikke helt hva du mente med "takle" :)

 

Hadde du kunnet sjekke om operativsystemet ditt faktisk leser 1.5GB minne - jeg er nemlig nysgjerrig. :)

Lenke til kommentar

Eg er sikker på at mine maskiner også takla det. Både ei 1559 og 2stk 1557 maskiner. Utifrå oppgåvebehandlinga låg den ofte å brukte opp omlag 1GB av minnet, men ein gong eg testa å bruke opp alt, åpna eit par NFS-spel, The Sims og PS og Pinnacle og andre heftige greier, brukte den opp alle 2GB til slutt. Dette var på ei 1559 maskin.

 

Maskinene mine gjekk også fortare etter minneoppgraderinga. Den første maskina eg kjøpte var på Netshop, og då reklamerte Netshop for å kjøpe med ram i tillegg. Noko eg gjorde.

 

At netshop dreiv gjøn eller sjølve ikkje var klar over det, eller at oppgåvebehandlinga ikkje er ei sikker kilde på bruk av ram veit eg ikkje. Eg kjøpte ein del rambrikker på ebay, då dei blei "oppbrukt" (som førde til at blåskjermar kom i søkk og kav) etter eit års tid. Utanom dette og eit lite støvproblem har eg vore strålande nøgd med dei alle.

 

Eg hadde alltid 2GB i alle maskinene.

 

Eg kan ta skjermdump neste gong eg er heime - sannsynlegvis til jul.

Endret av Dragon5k
Lenke til kommentar

Jeg installerte en ekstra brikke, og den taklet da 1,5Gb RAM helt greit.

 

Det kan nok være at dersom jeg setter inn en 1GB brikke, så kommer hovedkortet til å godta brikken og ta den i bruk, men det jeg ikke er så sikker på er om den kommer til å ta i bruk alt minnet på den brikken, og ikke bare 512MB av den. Jeg veit ikke helt hva du mente med "takle" :)

 

Hadde du kunnet sjekke om operativsystemet ditt faktisk leser 1.5GB minne - jeg er nemlig nysgjerrig. :)

 

Maskinen fungerer men skjermen ble ødelagt av jentungen i huset, da hun mistet maskinen i gulvet!

 

Men, da jeg sjekket CPU-Z så viste den 1,5 Gb RAM.

Lenke til kommentar

Du mener, da du sjekket i cpu-z før skjermen gikk i stykker? Du har kanskje ikke mulighet for å kontrollsjekke i cpu-z om hovedkortet er 855PM da? Litt spekulativt, kan det være at cpu-z rapporterer hva slags brikke som er satt inn, og ikke nødvendigvis hva operativesystemet bruker? Hadde vært fint om du hadde kunnet se i Windows Task Manager (ctrl+alt+del) eller noe sånt for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar

Litt vanskelig nå, da skjermen er helt ødelagt. Men den viste det samme i Windows Dask Manager også, når jeg tenker etter. Hadde litt styr med den maskinen ettersom jeg også byttet harddisk på den.

 

Litt mer minne hjalp på, men det er visse begrensninger selvsagt i hardware dersom man sammenlikner med nyere maskiner.

Lenke til kommentar

Etter sju lange år så er tida inne for ei oppgradering av denne maskina, som for øyeblikket har en Pentium M 735 (1.7Ghz, 2MB cache, 400fsb) prosessor og 512MB RAM (DDR-333 SO-DIMM PC2700). Skal prøve å oppgradere til Pentium M 765 (2.1Ghz) og til 2x1GB RAM (DDR-333 PC2700), som visstnok er det maksimale av hva hovdekortet kan ta.

 

Jeg installerte akkurat Windows XP på nytt, og jeg tok en liten ytelsestest etter at alt av drivere og programvare jeg trenger har blitt installert. Boot-tida er på 30 sek og shutdown-tida på 8 sek (målt for hånd). Det spørs om det i det hele tatt er mulig å få det til å gå så mye raskere enn det? Jeg underklokker cpu-en min til maks 600Mhz 80% av tida jeg bruker maskina mi også, så jeg lurer også på hvor mye glede jeg kommer til å få av prosessor-oppgraderinga :p

 

I alle fall, å bytte ut harddisken (er enten en 5200rpm eller 5400rpm IDE disk) med en IDE SSD er neppe verdt penga i disse dager.

 

Jeg ser for meg at denne laptopen kommer til å vedvare i daglig bruk i minst sju år til :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sitter her på min Tundra 1557(?) Dothan 2 GHz 1 Gb RAM brukt i 5 1/2 år, den funker fortsatt bra. :yes: Blir brukt til ganske mye fortsatt til tross for at jeg har en 1 år gammel stasjonær med 24" skjerm. Jeg måtte bytte harddisk, da den gamle tok kvelden, ellers har jeg ikke gjort noe med den. Og den var min eneste PC i 4 1/2 år, så den har vært en trofast sliter.

Tenkte på å bytte til PATA SSD, men etter det jeg har funnet ut vil det gi helt minimal hastighetsgevinst. Samsung 160 Gb HD er visst nesten like rask.

 

morsomt å se at en del andre også fortsatt bruker sine 1557. Kommer antakelig til å kjøpe en 13,3" for å ha en lett bærbar, som er greiere å ta med.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kult å se det er liv her i denne tråden, jeg kjøpte min versjon av denne i 2004, den varte helt fint helt til i fjor sommer, nesten syv år. Jeg er ganske sikker på at det som knekken på den til slutt var problemer med strømtilførselen fra en ny multiplugg-adapter, og ikke noe tull med selve pcn. Byttet disken en gang, det var alt som gikk galt.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Min 1557 går fortsatt, helt grei til surfing. Nå 7 år gammel. Byttet HD, og ellers ikke noe.

Fått blåskjerm noen ganger i det siste, stort sett under nedlasting. Trodde derfor at det var nær slutten, men etter at jeg kun laster ned på annen PC er det slutt på blåskjerm. Så ser ut som den holder en stund til :-)

Lenke til kommentar

Høres ut som at HD'en trøbler litt??

Kan godt hende, jeg vet ikke hva det er.

Er det HDD som jobber hardest ved litt tung nedlasting?

 

For et år siden el så lastet jeg ned en del, det gikk helt greit. HDD er byttet før den tid.

Det er en Samsung 160 Gb. Kjørte en sjekk på HDD med Check-it, var OK. Det er sikkert mye som ikke blir sjekket der.

Ser at HDD er ganske full, kanskje der problemet ligger? Opprydding trengs.

 

Noe jeg kan gjøre med HDD ?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...