Gå til innhold

Kommentar: BIOS til besvær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hotflashe anyone? :roll:

i mellomtiden, mens det har ruslet endel meldinger her, har jeg swappet bios brikker mellom to asus bord som begge bruker socket a, ett via og ett nvidia. ingen av bordene ville ha den andre brikken what so ever.. cpuvifta starta men det var og alt, på det ene bordet. på det andre var alt dødt. så prøvde jeg med to p3 bord. fremdeles overhodet ingen funksjonalitet..

 

hvordan skal man hotswappe biosbrikker? når det ikke er mulig å få liv i de?

 

ja; det var samme type bios, maskinvaremessig

nei; jeg har ikke herpa biosene..

 

her er en liten greie fra http://www.tech-forums.net/computer_articl...ng-recovery.php

 

"Remember...the BIOS chip you use has to come from the EXACT board that you have. So if you don’t have another copy of your motherboard you can order a new BIOS chip and when it arrives you can then use the Hot flash method to restore the corrupted BIOS and then you'll have two BIOS chips incase again if one gets a failed flash."

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar
Så dette mener du fungerer mellom alle plattformer?

socket 478 <-> socket 939

Dette høres ut som bullshit for meg i alle fall.

Forklar... :blush:

ja ikke sant.. smells like fried bull.. har nå lest gjennom veldig mange artikler på nettet og har enda til gode å finne noen som gir dette ett godt resultat, langt mindre mellom plattformer..

Lenke til kommentar

hva alternativer til bios har vi der ute?

apple bruker openfirmware om jeg husker rett og intel prøvde seg vel med noe som krevde en egen liten disk partisjon eller noe?

 

har noen av dem mulighet til å komme opp selv om si cpu eller ram ikke er satt i? kansje også bruke en basic onboard vga brikke for diagnose og enkel feilretting (som oppflashing av firmware) om skjermkortet skulle feile?

 

denne hotswap ideen hørtes litt nuts ut med tanke på hvor trang en vanlig chipsokkel kan være. greit nok nå har jeg verktøy for hånden for fjerning av brikker men å gjøre noe sånt mens det er liv i kortet høres ut som en oppskrift på kortslutning og taler imot alt jeg har fått banket inn av enkle kunskaper om elektriske dingser...

Lenke til kommentar
denne hotswap ideen hørtes litt nuts ut med tanke på hvor trang en vanlig chipsokkel kan være. greit nok nå har jeg verktøy for hånden for fjerning av brikker men å gjøre noe sånt mens det er liv i kortet høres ut som en oppskrift på kortslutning og taler imot alt jeg har fått banket inn av enkle kunskaper om elektriske dingser...

Why?

Det er jo ikke noe strøm i den brikken etter du har bootet et OS.

Den hjelper bare til med å fyre opp alt riktig, ikke noe problem.

 

Hvis man skal ha et alternativ som kan fyre opp uten CPU, minne etc. trenger man en helt egen liten prosessor og litt minne til det. Noe som bare vil øke kostnadene ytterlig.

Jeg liker BIOS-ene sånn som de er jeg. :)

Lenke til kommentar
Poenget er at man starter opp med original CMOS-brikke, og bytter brikke etter at all data er lastet inn fra CMOS (det blir bare lest fra CMOS når man slår på maskinen).

bytte brikke etter at maskinen har passert post? ja ja.. si fra når dere har prøvd det på ett singel bios bord...

Lenke til kommentar
denne hotswap ideen hørtes litt nuts ut med tanke på hvor trang en vanlig chipsokkel kan være. greit nok nå har jeg verktøy for hånden for fjerning av brikker men å gjøre noe sånt mens det er liv i kortet høres ut som en oppskrift på kortslutning og taler imot alt jeg har fått banket inn av enkle kunskaper om elektriske dingser...

Why?

Det er jo ikke noe strøm i den brikken etter du har bootet et OS.

Den hjelper bare til med å fyre opp alt riktig, ikke noe problem.

 

Hvis man skal ha et alternativ som kan fyre opp uten CPU, minne etc. trenger man en helt egen liten prosessor og litt minne til det. Noe som bare vil øke kostnadene ytterlig.

Jeg liker BIOS-ene sånn som de er jeg. :)

hvorfor er det funksjoner i bios, sågar på nye, som lar deg cache de? nå prater bedre enn du har kunnskap til...

 

hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg sagt det var en hoax..

Lenke til kommentar
hvorfor er det funksjoner i bios, sågar på nye, som lar deg cache de? nå prater bedre enn du har kunnskap til...

Ikke vet jeg.

Men hvordan skal en BIOS klarer å kjøre uten prosessorkraft til å prosessere dataene en BIOS består av? Cachingen foregår vel ikke i realtime, men blir lagret på en brikke.

Eller?

 

bytte brikke etter at maskinen har passert post? ja ja.. si fra når dere har prøvd det på ett singel bios bord...

Er alle som gjør det magiske trollmenn?

 

Google it eller prøv selv. :)

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Poenget er at man starter opp med original CMOS-brikke, og bytter brikke etter at all data er lastet inn fra CMOS (det blir bare lest fra CMOS når man slår på maskinen).

Ah, nå ble alt mer klart. Kunne ikke fatte og begripe hvordan en annen BIOS kunne starte opp hovedkortet :p At man heller skifter etter alt er startet opp, virker litt mer logisk :)

Lenke til kommentar
denne hotswap ideen hørtes litt nuts ut med tanke på hvor trang en vanlig chipsokkel kan være. greit nok nå har jeg verktøy for hånden for fjerning av brikker men å gjøre noe sånt mens det er liv i kortet høres ut som en oppskrift på kortslutning og taler imot alt jeg har fått banket inn av enkle kunskaper om elektriske dingser...

Why?

Det er jo ikke noe strøm i den brikken etter du har bootet et OS.

Den hjelper bare til med å fyre opp alt riktig, ikke noe problem.

 

Hvis man skal ha et alternativ som kan fyre opp uten CPU, minne etc. trenger man en helt egen liten prosessor og litt minne til det. Noe som bare vil øke kostnadene ytterlig.

Jeg liker BIOS-ene sånn som de er jeg. :)

hvorfor er det funksjoner i bios, sågar på nye, som lar deg cache de? nå prater bedre enn du har kunnskap til...

 

hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg sagt det var en hoax..

Her en "hotflash"-guide:

http://www.ocshoot.no/diskuter/showthread.php?t=2660

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...