Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst - valg av ruter/nettverskskort


Anbefalte innlegg

Får satt opp Telenor ADSL (704kbs)hjemme på mandag! Skal ha trådløst nettverk til 3 stasjonære og en bærbar, ingen PC ved ADSL-boksen. Synes det er vanskelig å orientere seg i jungelen av rutere og nettverkskort. Trenger vel en Cable/DSL wireless router og WLAN-nettverkskort /adaptere til PC'ene. De stasjonære PC'ene befinner seg i 2 etasje, mens ADSL-boks og ruter vil være i 1. Visse rutere fungerer ikke mot Telenors ADSL-løsning har jeg lest. Vurderer å kjøpe ruteren Draytek Vigor 2200We (kr. 2700 på Telehuset), har sett noen bra testresultater av denne. Hva bør jeg tenke på ved valg av kort til PC'ene. Hadde vært veldig lykkelig hvis noen hadde synspunkter eller anbefalinger som de vil dele :???:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en Draytek 2200We trådløs router og er veldig fornøyd med denne, så den kan anbefales. Den har jo 4 10/100 swichede porter og 2 externe antenner som gir extra gode mottagerforhold. Min router står også mot ADSL fra telenor og det er ikke noen som helst problem. Dette er i det hele tatt en meget god trådløs router til en meget god pris. Den er i tillegg WiFi sertifisert som er meget bra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene!

 

Lurer egentlig også på om en slik router samtidig kan brukes til å dele ADSL-tilkoblingen og være "bindeleddet" i et trådløst LAN, eller trenger jeg flere dingser ? (har mao lite peiling på nettverk ol).

 

Her er noe av spec'en på Draytek-routeren :

Trådløs Ethernet (802.11b) Access Point

Internett deling via Bredbånd (ADSL/SDSL/Kabelmodem)

DHCP server for 253 brukere

Virtuelt Privat Nettverk (VPN) via Internett

Oppgraderbar via nettverk med TFTP program

 

Teknisk beskrivelse:

http://www.bgc.no/produkter/draytek/vigor2

200we_teknisk.htm :smile:

Lenke til kommentar

En kompis av meg har Telenor ADSL og så har han en

D-Link til ca 1900 spenn. den er kobla til 2 bærebare og en stasjonær med trådløst, samt en med direkte lan, da den befinner seg i samme rom som dsl-router og D-Linken, det fungerer fint som smør, skal kjøpe en pakke med D-link og noen kort til høsten selv.

 

http://www.itbutikken.dk/default.asp?land=47&sprog=47

 

jeg har sett den billigere en dette, men gadd ikke lete det frem i øyeblikket..og det finnes som sakt "pakke løsninger"

Lenke til kommentar

Det er jo mange som har hatt problemer med D-Link mot Telenor ADSL sin PPPoE, inkludert meg. Det som skjedde var at routeren nektet å koble opp, og du måtte kanskje prøve 8-10 oppkoblinger før det virket og du fikk kontakt ut mot verden. Jeg tror fortsatt ikke D-Link har rettet opp i dette, og kommet med en fullgod fix.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaller 3com sin office connect serie. Den trådløse gatewayen deres fungerer helt topp, og er rask. Det samme er 3com sine pcmcia kort som har en annen fiffig funksjon med å kunne fjerne antennen helt inne i pcmcia kortet sånn at den ikke er i veien.

 

Det er noen trådløse gatewayer/routere som ikke støtter konfigurering via den trådløse delen. Jeg vet at 3com og d-link støtter dette. D-Link 713p og SMC barricade 7004wbr har den samme innmaten, men de har litt forskjellige funksjoner og oppsett. Synes SMC sin konfigurasjon er enklere.

 

Jeg vil foreløpig ikke anbefalle Zyxel sin trådløse gateway. pga dårlig hastighet via den trådløse delen og at den er ustabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...