Gå til innhold

Hva er ditt syn på rasisme?


Anbefalte innlegg

ras|is'me -n (fra engelsk) menneskesyn, politikk eller sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

 

Jeg synes hele rasismebegrepet er merkelig. Det er jo klart at noen raser er bedre til enkelte ting enn andre. Anatomisksett er f.eks. mennesker fra noen steder i Afrika bedre rustet når det skal springes 100m. På samme måte har det blitt gjennomført mange store undersøkelser som viser at kaukasiske mennesker kommer bedre ut intelligensmessig (Det strides om miljøfaktoren kan forklare dette.). Uansett burde man kunne slå fast at det er genetiske forskjeller på mennesker fra forskjellige steder i verden som gjør noen bedre rustet til å gjennomføre noen arbeidsoppgaver enn andre.

 

Dette betyr ikke at alle ikke er mye verd.

 

Personlig tror jeg kultur er det vi burde ha snakket om, ikke rase.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er imot rasisme. Det er vel heller religionen og kulturen jeg misliker..

Helt enig der. Er imot folk som ikke vil forholde seg til resten av samfunnet. Hadde jeg innvandret i et land som det ikke var vanlig med vestlig kultur og hadde gitt blanke i mitt nye samfunn ville jeg som en selvfølge blitt uglesett. Og at land skal bli alt for flerkulturelle er jeg imot.

Som JBlack sa i en tidligere tråd, det vi trenger er en monokulturelt samfunn med flerkulturelle innslag. Også må man huske at integreringen må gå begge veier ;)

Hva mener du? At normenn skal integrere seg i f.eks muslimsk kultur?

Lenke til kommentar
Jeg er imot rasisme. Det er vel heller religionen og kulturen jeg misliker..

Helt enig der. Er imot folk som ikke vil forholde seg til resten av samfunnet. Hadde jeg innvandret i et land som det ikke var vanlig med vestlig kultur og hadde gitt blanke i mitt nye samfunn ville jeg som en selvfølge blitt uglesett. Og at land skal bli alt for flerkulturelle er jeg imot.

Som JBlack sa i en tidligere tråd, det vi trenger er en monokulturelt samfunn med flerkulturelle innslag. Også må man huske at integreringen må gå begge veier ;)

Hva mener du? At normenn skal integrere seg i f.eks muslimsk kultur?

Tror ikke det er det han mener. Tror det som tenkes er at man må være berett på å gi slipp på den man kjenner, og tørre å våge seg fremover. Før het naboen Johansen. I dag heter han Mohammed. En kan enten venne seg til det, eller kjempe mot det. Et samfunn består uansett av dets innbyggere, og utlendinger har vi mange av her til lands.

Lenke til kommentar

Her i nabolaget skulle det selges et hus til en muslimsk familie. Det gikk faktisk så langt at megleren tok kontakt med oss naboer og lurte på om ingen av oss selv ville, eller kjente intressenter. Vi skulle få huset billigere enn den muslimske familien også. Man er faktisk veldig redde for å få slike ting inn i sitt nabolag, og det var kanskje ikke den muslimske familien som flyttet inn i den aktuelle villaene. Og meglerne er med på leken. Riktig/galt?

Lenke til kommentar
Det at fremmedkulturelle elementer ofte forringer eiendomsprisene er en kjent sak. Derfor burde staten tvinge inn et par asyl på Holmenkollen - slik som det har blitt gjort på østkanten. Da får vi et naturlig fall i eiendomsprisene.

Nei vettu hva.

 

Vi måtte jo lenge leve med sigøynerboligene i bunnen av holmenkollveien. Funket det? NEI.

 

EDIT: Fjernet siste setning så ingen skulle støtes.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Det at fremmedkulturelle elementer ofte forringer eiendomsprisene er en kjent sak. Derfor burde staten tvinge inn et par asyl på Holmenkollen - slik som det har blitt gjort på østkanten. Da får vi et naturlig fall i eiendomsprisene.

Nei vettu hva.

 

Vi måtte jo lenge leve med sigøynerboligene i bunnen av holmenkollveien. Funket det? NEI.

 

EDIT: Fjernet siste setning så ingen skulle støtes.

Da mener du vel at det bare er å fjerne asylmottaket på østkanten også, ikke sant?

Lenke til kommentar
Det at fremmedkulturelle elementer ofte forringer eiendomsprisene er en kjent sak. Derfor burde staten tvinge inn et par asyl på Holmenkollen - slik som det har blitt gjort på østkanten. Da får vi et naturlig fall i eiendomsprisene.

Nei vettu hva.

 

Vi måtte jo lenge leve med sigøynerboligene i bunnen av holmenkollveien. Funket det? NEI.

 

EDIT: Fjernet siste setning så ingen skulle støtes.

Da mener du vel at det bare er å fjerne asylmottaket på østkanten også, ikke sant?

Lag store mottak på landet, som i Danmark, med gjerder rundt så ingen rømmer. Dessuten tror jeg ikke vi skal slippe dem ut blandt vanlige mennesker før de har fått oppholdstillatelser, det er jo IKKE de som stjeler mest...

Lenke til kommentar

Nei vettu hva.

 

Vi måtte jo lenge leve med sigøynerboligene i bunnen av holmenkollveien. Funket det? NEI.

Stakas.... Kanskje noen mørkhudede skulle flyttet inn i nabolaget, det hadde vel vært fælt?

 

Jeg skulle gjerne sett at Norge hadde kommet litt lengre enn at det fremdeles finnes folk som er redd negre...

Lenke til kommentar
Det at fremmedkulturelle elementer ofte forringer eiendomsprisene er en kjent sak. Derfor burde staten tvinge inn et par asyl på Holmenkollen - slik som det har blitt gjort på østkanten. Da får vi et naturlig fall i eiendomsprisene.

Nei vettu hva.

 

Vi måtte jo lenge leve med sigøynerboligene i bunnen av holmenkollveien. Funket det? NEI.

 

EDIT: Fjernet siste setning så ingen skulle støtes.

Da mener du vel at det bare er å fjerne asylmottaket på østkanten også, ikke sant?

Lag store mottak på landet, som i Danmark, med gjerder rundt så ingen rømmer. Dessuten tror jeg ikke vi skal slippe dem ut blandt vanlige mennesker før de har fått oppholdstillatelser, det er jo IKKE de som stjeler mest...

Er faktisk enig. Integreringspolitikken her til lands er en spøk. :roll:

Lenke til kommentar

Nei vettu hva.

 

Vi måtte jo lenge leve med sigøynerboligene i bunnen av holmenkollveien. Funket det? NEI.

Stakas.... Kanskje noen mørkhudede skulle flyttet inn i nabolaget, det hadde vel vært fælt?

 

Jeg skulle gjerne sett at Norge hadde kommet litt lengre enn at det fremdeles finnes folk som er redd negre...

Jeg er stolt av å bo i en bydel med flere "tyske innvandrere" (nå sier de at jeg er en da...) enn pakistanske. Vi har under 150 pakistanere i en bydel med over 25 000 mennesker. Det må vi kunne si oss fornøyde med!

Lenke til kommentar

Mitt syn på rasisme?

 

Nødvendig.

 

Hadde det ikke vært for rasisme så hadde ikke aktuelle kulturelle spørsmål kommet opp, fremmedhat eller fremmedfrykt trenger ikke å være direkte negativt da det kan utvikle seg i en positiv rettning, må også huske på at det må være en mellomting, hvis alle skulle rope jippi til alt som skjer i utlandet og tatt imot med varme hender muslimene så tror jeg vi hadde vært i en taliban regime ganske så snart.

Lenke til kommentar
Jeg er imot rasisme. Det er vel heller religionen og kulturen jeg misliker..

Helt enig der. Er imot folk som ikke vil forholde seg til resten av samfunnet. Hadde jeg innvandret i et land som det ikke var vanlig med vestlig kultur og hadde gitt blanke i mitt nye samfunn ville jeg som en selvfølge blitt uglesett. Og at land skal bli alt for flerkulturelle er jeg imot.

Som JBlack sa i en tidligere tråd, det vi trenger er en monokulturelt samfunn med flerkulturelle innslag. Også må man huske at integreringen må gå begge veier ;)

Hva mener du? At normenn skal integrere seg i f.eks muslimsk kultur?

Vi behøver ikke være fullstendig intolerante ovenfor muslimsk kultur, for et samfunn har jo den flotte egenskapen at det fremmer at individene kan lære av hverandre og samarbeide med hverandre. Allikevel er det ikke mye vi behøver å ta opp fra muslimene; det er mer praktisk at de tar opp de fleste av skikkene våre. Jeg spiser kebab og Ali lærer seg norsk = vinn vinn situasjon; jeg får en ny og god smaksopplevelse, og Ali skaffer seg en mulighet til å gjøre overlevelsen mye enklere her i Norge.

Kommer man til et land må man selvsagt prøve å få oversikt over og passe inn i kulturen, så det ikke oppstår kulturkonflikter, men med kebab som et eksempel, så har jo vi en del å lære av andre kulturer også. Integrering er en gjensidig prosess.

Lenke til kommentar

Nei vettu hva.

 

Vi måtte jo lenge leve med sigøynerboligene i bunnen av holmenkollveien. Funket det? NEI.

Stakas.... Kanskje noen mørkhudede skulle flyttet inn i nabolaget, det hadde vel vært fælt?

 

Jeg skulle gjerne sett at Norge hadde kommet litt lengre enn at det fremdeles finnes folk som er redd negre...

Jeg er stolt av å bo i en bydel med flere "tyske innvandrere" (nå sier de at jeg er en da...) enn pakistanske. Vi har under 150 pakistanere i en bydel med over 25 000 mennesker. Det må vi kunne si oss fornøyde med!

Herregud. :ermm:

Lenke til kommentar

Alle mennesker kommer opprinnelig fra en liten gruppe Homo Sapiens som levde i Afrika. Forskere tror at det bare fantes en gruppe på 50 000 individer til for 100 000 år siden, og at dette blant annet kommer av at vi var livretten til sabeltigeren.

 

Altså, vi er alle i besittelse av like mange tær, like mange øyne, vi kan alle mennesker føle hat, lykke og forelskelse. For å si det sånn; vi deler alle sammen ganske så mange egenskaper og trekk! Hva har hudfarge med underlegenhet å gjøre? At vi er hvite og afrikanere svarte har med klima og miljø å gjøre. Her i nord er det ikke like mye sol, så vi trenger derfor ikke like mye pigmenter i huden... det er det samme som at de med blå øyne skulle vært rassistiske mot de med brune øyne (noe mange nordmenn også har).

 

Rasisme har med frykt og forskjeller å gjøre. Nå som folk vet mer om hverandres kulturer synes jeg det er rart at rassisme fortsatt finnes. Dog trenger man ikke å like alle 'svartinger' eller være deres beste venner, men det handler om å være nogenlunde tolerant.

 

Men videre må jeg ha lov til å være sint på en afrikaner uten å måtte bli kalt rassist. Jeg kan da bli drit forbanna på en nordmann, så hvorfor skulle jeg ikke kunne bli det på en afrikaner og? Er litt lei av at alle negre skal klage på at vi er rassister, bare fordi de ikke får vilja si hele tiden. Det må da være lov å ikke like en person eller folkegruppe.Ddet er ikke slik at man kan velge å like alle matretter heller da? Jeg liker ikke blomkål eller rødbetter!

 

Uansett, jeg har møtt mange veldig hyggelige innvandrere. Nesten bare hyggelige... Folk som klager på at innvandrere ofte tyr til kriminalitet eller kommer med stygge skjellsord, har bare sett en liten brøkdel av innvandrerne her til lands. Man kan ikke klage på en hel folkegruppe på tusen personer, bare fordi noen få av ungdommene i gruppen ikke er engler? Nordmenn er minst like ille! Mot et fotballag var det bare innvandrere og en eneste nordmann på banen. Gjett hvem som var verst og skrek 'hor*' hele tida, og spente bein osv.? Det var nordmannen det! :p

 

Nordmenn er redde for at hvis det blir for mange muslimer her til lands, så vil muslimene en dag ta over landet og gjøre landet muslimsk. Men det er lov det, er det selv.

Lenke til kommentar

Hvorfor er egentlig så mange redde for at muslimer skal ta over Norge? Er ikke det ganske så paranoid og virkelighetsfjern tenkning? Jeg vil gjerne se en god begrunnelse for dette..!!

 

Forøvrig ville vi vel vært overtatt av både jøder, chilenere, svensker, pakistanere, og mange andre folkegrupper for lenge siden om dette var fakta. Dette varierer fra tid til tid. Det kommer an på hvordan forholdene er i de forskjellige landene, sult, krig, vanstyre, diktatur, osv. En stund var det chilenere som flyktet, nå er det f.eks mange irakere som har dratt til Norge. Det er da logisk!

Lenke til kommentar

Les forrige innlegget mitt en gang til er du snill... jeg svarer vel på det argumentet. Og dessuten, vi TRENGER innvandrere. Med mindre vi plutselig starter å pule noe inni helvete innen denne uka eller noe, så vil vi få et befolkningsproblem. Flere dør enn de som fødes. Og i fortiden vil vi pga. baby-boomet på 60-tallet få flere eldre enn yngre. Dermed må vi ha flere til å passe på de eldre, til eldreomsorgen. Men når det blir flere eldre, blir det altså færre yngre, så hvem skal da ta seg av de eldre? For noen virker det kanskje litt rart å la en pakistaner ta seg av foreldrene sine, men slik må det nesten bli ! Hva er alternativet? Ta livet av de eldre??

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...