Gå til innhold

Oddfellov og Frimurerer - Hva er losjene for?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En på jobben min er med i Odd Fellow. Han er forresten katolikk.

Sånn han beskriver det, virker det egentlig bare som en gutteklubb, hvor de kommer sammen og har det sosialt. Det de skal gjøre, visstnok, er å "Ta seg av enkene, begrave de døde, og ta seg av de foreldreløse" (Eller noe lignende til det)

Han har en OF-ring, som har 3 sirkler (OF-logoen). De står for Barmhjertighet, Tro og kjærlighet, ellernoe sånt.

De har også et hemmelig tegn, som er internasjonal. Han på jobben min var i Moskva en gang, og var litt lost, så han gjorde det tegnet, og plutselig kom det andre OF-brødre til ham og hjalp ham.

De har hemmelige ritualer, og grunnen til at de er hemmelige er "for at jeg skal få akkurat den samme opplevelsen som det han hadde".

(Han har flere ganger invitert meg med, jeg vil ikke.)

Men det ene av ritualene er å sove i en likkiste, for det skal minne dem om at de ikke kommer til å leve evig, døden er for alle blabla og denslags.

 

Ellers, til HolgerLudvigsen, hvis du stikker på bibliotek så finner du sikkert bøker skrevet av folk som har brutt ut fra de forskjellige losjene. Det er skrevet en god del bøker om Frimurere og Tempelriddere (litt skumlere IMO), og flere av de som har skrevet bøkene har "forsvunnet på mystisk vis" etterpå.

Endret av padda
Lenke til kommentar

Tror disse Frimurerne og Odd Fellow-karene bare sitter og har PS2 kvelder jeg.. der de prøver seg på og drifte mest i NFSU spillene, så har de Sekt-kamper senere i måneden..

 

Neida, bare skrøner litt..

Men jeg husker jeg leste en bok en gang, som het "Fanget av Satan" ellernoe slikt.

Det var om en sekt i tyskland, hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Slike sekter osv er egentlig litt spennende, og litt skummelt og tenke på at det virkelig er slike sekter rundtomkring som er litt hemmelighetsfulle..

Ikke det at jeg noengang har vurdert, eller skal vurdere og "joine" en slik sekt..

 

Mammuten :)

Lenke til kommentar

Frimureri er egentlig ganske kjedelige greier.

 

Det er på mange måter personlighetsutvikling. Så spør du: Ja, ok, men hvorfor skal det være så forbaska hemmelig? Kan de ikke bare gi ut en bok istedetfor alle disse hemmelige ritualene i lukkede brorskap?

 

Saken er den at til forskjell fra en bok, så er dette et felleskap av mennesker, brødre. Alle mennesker er forskjellige, så å skrive en bok som alle kan følge er håpløst. Alle har gode sider som de burde utvikle videre, og mindre gode sider. I disse brorskapene så utleverer du deg selv, dine innerste tanker. Alle i ordenen blir som dine beste venner. Ritualene og opptakene til de forskjellige gradene er opplevelser du tar med deg resten av livet.

 

Det er rimelig enkle saker de lærer bort vil jeg tro. Ting som enhver vet eller kan finne ut via bøker, livserfaring osv. Det spesielle er miljøet og metodene. De hemmelige ritualene er hemmelige fordi om du visste om de før du ble med, så er det ikke så spennende og givende lenger. Var det som skjedde i frimurerordnen viden kjent, så kunne de bare lagt ned hele greia.

 

Eneste kriteriet for å være med er at du tror på et høyere vesen. Det er også en fadderordning, så du må kjenne noen som allerede er med som kan være din fadder.

 

Jeg kjenner mange frimurere, og har diskutert litt med dem, så det er der jeg har min info fra. Håper noen fikk et lite innblikk i hva losjene er for noe.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Medlemslistene ligger vel ute på nett til almen beskuelse. Den som tror frimurerne består av ulike maktpersoner, tar feil. Medlemmene er helt ordinære mennesker med helt ordinære stillinger. For virkelige maktpersoner - politikere, embedsmenn o.l. - er medlemskap gjerne utenkelig siden man til stadighet vil komme opp i habilitetsproblemer, bli mistenkeliggjort etc.

 

Uansett er det nå engang slik at frimurerlosjen i manges øyne fremstår som noe mektig og mystisk. Og jeg tror det er nettopp dette som er forlokkende for mange av dem som gidder å akseptere medlemskap. De synes det er fett å kunne si at de er frimurer. Men i realiteten er losjen imidlertid neppe stort annet enn en gutteklubb. Jeg vet ikke hva de driver med, men det er vel tale om ymse seremonier og ritualer, sverd og kapper og gud vet hva. Det er neppe spesielt interessant for omverdenen.

Lenke til kommentar

Denne tråden er over fire år gammel og det er vanskelig å forsette en god diskusjon da mange av debattantene fra den gang ikke lenger er aktive på forumet ei heller i tråden. Om man har lyst å debattere dette, anbefales det og starte en ny tråd om tematikken, under forutsetning at dette gjøres på saklige og skikkelige premisser.

 

Tråden stenges.

 

Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...