Gå til innhold

Oddfellov og Frimurerer - Hva er losjene for?


Anbefalte innlegg

Er ikke frimurere personer med ekstremt høy IQ? Det jeg fikk intrykk av fra National treasure og hva annet jeg har hørt.

Ut fra hva jeg har hørt har de hvertfall utrettet mye bra, og man trenger kanskje en høy IQ for å bli anbefalt av de andre i ordenen, men det er vel neppe et krav å ha høy IQ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke frimurere personer med ekstremt høy IQ? Det jeg fikk intrykk av fra National treasure og hva annet jeg har hørt.

Generelt sett er det en god leveregel ikke å høre på det som sies i filmer ment for underholdning. Spesielt ikke Disneyfilmer.

Disney var vel frimurer... ;)

Lenke til kommentar
Er ikke frimurere personer med ekstremt høy IQ? Det jeg fikk intrykk av fra National treasure og hva annet jeg har hørt.

Generelt sett er det en god leveregel ikke å høre på det som sies i filmer ment for underholdning. Spesielt ikke Disneyfilmer.

Disney var vel frimurer... ;)

Frimurere er vel kristne? Walt Disney var ateist... Ihvertfall hevdet han det selv.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
De er ikke Kristne.

Fra frimurer.no:

Betingelsen for å bli medlem er at man:

 

- har fylt 24 år

- gir sin tilslutning til den kristne tro

- er en mann med godt omdømme og en ordnet økonomi.

- og er anbefalt av minst to frimurere.

Ja, men de ikke en del av Kristendom generelt.

 

Men de skandinaviske frimurerne aksepterer bare Kristne.

 

Frimurere aksepterer også folk fra andre religioner, ikke bare kristendom, at de "gir sin tilslutning til den kristne tro", betyr ikke at de er i seg selv Kristne.

 

Generally, to be a Freemason, one must:

be a man, if joining a masculine jurisdiction (the case for the majority of jurisdictions), or a woman, if joining a feminine jurisdiction (unless joining a co-Masonic jurisdiction with no gender requirement),

believe in a Supreme Being, or, in some jurisdictions, a Creative Principle (unless joining a jurisdiction with no religious requirement, as in the Continental tradition),

be at least the minimum age (18–25 years depending on the jurisdiction),

be of sound mind, body and of good morals, and

be free (or "born free", i.e. not born a slave or bondsman).

Endret av Samael
Lenke til kommentar

De er ikke Kristne.

Er det bare protestantene som er kristne?

Det er bare protestanter som er "doktrinerte kristne".

Denne diskusjonen hadde vi før, og da ble tråden stengt, så nå vil jeg gjerne at du finner beviser. Men allikevel kan du gjerne ta deg bryet med å opprette en ny tråd, siden det ikke er dette denne tråden handler om.

 

Her er forøvrig svaret jeg skrev forrige gang, men som jeg ikke rakk å poste:

 

The term Christian means "belonging to Christ," and is derived from the Greek noun Χριστός Khrist s which means "anointed one," which is itself a translation of the Hebrew word Moshiach (Hebrew: משיח, also written "Messiah"). Christian is primarily an adjective, describing an object associated with Christianity, but is also frequently used as noun in the same sense (ie, a person associated with Christianity). According to the New Testa

 

Fremdeles uenig i at katolikker er kristne, tilhørere av kristendommen, så ta en titt her:

http://www.google.com/search?q=define%3A+C...:en-US:official

 

Hvis du da enda ikke er enig, så tror jeg du får se hvor de superflotte artikkelforfatterne du stoler blindt på har kildene sine, og sjekke litt seriøsitet rundt dem.

Lenke til kommentar

Meget interesant diskusjon!

 

Jeg kjenner en "murer". Han har forstlt litt hva det går i. Jeg forstod det som at ordenen egentlig var en plann hvor mann kunne være mann sammen med menn. En mann blir ikke mann før han er blandt menn heter det jo. Det disse mennene gjør er i hovedsak å hygge seg sammen med andre. Spise god mat og diskutere politikk, religion og andre vikitige ting. Bare menn? ja bare menn, men kvinner har egne losjer og likestillingsombdet har ingen problemer med dette.

 

Han nevnte et spørsmål som angikk religion. Det gikke ut på at: Kristienndommen tror på "gud", muslimene har sin "allah", jøder har også en "gud" som er på toppen, norrøn mytologi har Odin(?) på toppen, på samme måte som den greske mytologien har____ på "toppen". Hva om man faktisk har den samme guden på toppen som sitter å styrer og gir oss muligheter og hjelper/dytter menneskene ned.

 

Han er et "ordentlig" menneske med god orden på økonomien, gift og har to barn. Har "god" jobb, og han er prostestantisk-kristen.

 

Jeg tror jeg husker at han sa noe om at de ikke hadde blodige ritualer... Desverre må nok skuffe noen, men det er nok bare oppspinn som er lagt i og med at møtene er lukket osv.

 

Hvorfor de ikke deler de gode idène sine med resten av verden? Jeg tror det er fordi alle mennesker er spesielle og alle mennesker har spesielle behov og dermed finnes det ikke noen fasit på dette. Man må finne den selv ved å tenke og gruble, alene og sammen med andre, for å finne sin egen måte å leve et godt liv på. Jeg tror påat hvis alle hadde gjort dette, funnet seg selv og fulgt det fornuftige som hodet og ikke minst hjertet sier ville verden vært et bedre sted å leve. Med det mener jeg ikke å følle alt hodet ditt sier, men å tenke gjennom hva du faktisk gjør.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg husker at han sa noe om at de ikke hadde blodige ritualer... Desverre må nok skuffe noen, men det er nok bare oppspinn som er lagt i og med at møtene er lukket osv.

Du har nok rett der, men de legger jo til rette for spekulasjoner pga alt hemmelighetskremmeriet sitt.

 

Hodeskaller og likkister har ihvertfall vært populære effekter under frimurernes seremonier. Men at de har masseorgier bak sine lukkede dører tviler jeg vel på :p

Lenke til kommentar

Som om det virkelig var noe poeng å slette et svar, siden enhver diskusjon gjenopptar seg selv før eller siden.

 

Heh, som om jeg ignorerte noe, det er jo bare høflig å svare på folk sine spørsmål.

 

Alle religiøse osv, emner blir før eller siden offtopic, men det er visst vanskelig å se her.

 

Vel vel.

 

Uansett, så driver ikke frimurere med noe hysj hysj(dårlig hysj hysj), det er bare noen paranoide teorier, og det finnes det jo fullt av.

Og for å svare på noe som ble sagt tidligere, frimurere er ikke kristne, og det er vanlig kunnskap at de skandinaviske frimurerene bare aksepterer medlemmer som allerede er kristne, mens de internasjonale frimurerne tar opp medlemmer fra hvilken som helst tro eller hva det skal være, utelukker ikke ateister osv.

Endret av Samael
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...