Gå til innhold

Samsung lanserer raske spillskjermer


Anbefalte innlegg

hvordan er det å spille cs med lcd skjerm når lcd skjermene ikke klarer 100hz?

får ikke 100fps med vsync på da..

100FPS er et gjennomsnittstall. Dvs. det kan være 200 et øyeblikk som grafikken er enkel, og 40FPS et annet øyeblikk, eller kanskje 20. Det er når den er 20-40 at du merker at det ikke går helt glatt. Så selv om en skjerm bare viser 75 bilder per sekund så kan det gå så glatt som bare det så lenge grafikkortet er kraftig nok til å takle de kompliserte scenene med over f.eks 40FPS.

 

En annen ting er at responstid og oppfriskningsrate (Hz) ikke har noen klar sammenheng. Hvis man f.eks har en skjerm som var ekte 10ms før fargen var endret korrekt og en skjerm på 75Hz (13,33ms per bilde) så tar det altså 10 millisekunder fra skjermen får servert et bilde til fargene har endret seg til det korrekte nivået. Deretter forblir fargene de samme i 3,33ms til skjermen får et nytt bilde som det skal endre fargene til. Da tar det 10ms før fargene er korrekte igjen. holdetid 3,33ms, endring 10ms, holdetid 3,3ms osv. Hvis man har ekte kortere responstid (f.eks 8ms) så reduseres den tiden fargen er i endring til 8ms og holdetiden til 5,33ms. Med en hypotetisk responstid på 4ms ville holdetiden per farge være hele 9,33ms og endringstiden bare 4ms. Med hypotetisk mener jeg at det trolig ikke er noen skjermer som har 4ms responstid ennå, før korrekt farge er oppnådd og holdes stabil. 4ms er nok regnet ut på en helt annen måte så den ekte responstiden før fargen er korrekt er nok mye lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bare ikke bruke LCD-er til spilling. Får sånn dundrende hodepine, spesielt i FPS-spill. 3rd-personspill som WoW går helt fint :roll: . Men kjekt å se at de iallefall nærmer seg. Fortsatt er det et stykke igjen før jeg gir slipp på min 19" med 85 delige Hz i 1280. Ryker denne så kjøper jeg en CRT som klarer 85-100Hz i 1600. Plass på skrivebordet er det nok av :p .

 

Syns 1280 er litt kjipt på LCD med tanke på at min bærbare har 1400x1050 som standard... hvis de kommer med tider under ms-en samt øker oppløsningen til 1400, da skal jeg ta en nærmere titt

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

johanf: det var nok en skrivefeil. Tallene skulle vel vært byttet om til 3,5" floppy.

 

brsseb: LCD flimrer ikke i det hele tatt selv om den har lavere oppfriskingsrate enn CRT. CRT lager også statisk elektrisitet inni skjermen som trekker støv til området forran skjermen (der du har ansiktet og puster). Dette er ting som kan føre til hodepine, tørre luftveier, og tørr hud i ansiktet.

 

Så det at du får hodepine med LCD må komme av andre ting, f.eks at du har satt lysstyrken for høyt og/eller har veldig mørk bakgrunn bak skjermen. Eller at oppløsningen er før høy i forhold til avstanden og skriftstørrelsen du bruker. Enten det eller så kan selve spillet være årsaken. (Enkelte blir sjøsyk av f.eks HL2 fordi det er så realistisk at synet og balansenerven gir forskjellig infrormasjon til hjernen om balansen og bevegelsene, noe som gjør hjernen forvirret og gir sjøsyke.)

Lenke til kommentar

Ting begynner å flaske seg:

 

1. Utseende ser greit ut

2. DVI har skjermen

3. Prisen er overkommelig

4. Kontrasten ser ihvertfall ikke alt for lav ut. Hva er mest normal kontrast for tiden?

 

Lurer på hvor mye gjennomslag det er av baklyset.

 

 

Sitter med 1 CRT skjerm på 15" fra 1994. Og en annen 15" CRT skjerm kjøpt for 150 kroner hos Fretex. :D

 

Den ene skjermen begynner å bli ganske gromsete i kantene. Går det an å justere elektron-kanonen sånn at det blir bedre (selv), eller synes dere jeg skulle kjøpe meg en flatskjerm snart ?

 

Sliter meg igjennom dagene med dette ennå jeg. Noen som klarer å slå dette eksempelet? :!:

Lenke til kommentar
For noen jalla-spesifikasjoner. Jeg har ingen tro på at de 4ms er målt på samme måte som f.eks high-end skjermer med 16-25ms.

 

Responstiden skal liksom være tiden det tar å skifte fra en farge til en annen og at fargen deretter skal bli holdt konstant, men det er vel så langt unna sannheten man kommer. Normalt tar det vel 25-50ms før fargen begynner å bli nogenlunde nøyaktig korrekt.

om du tror Samsung er jalla så er du rimelig på bærtur! (jada ser du skrev jalla spec..)

Lenke til kommentar
For noen jalla-spesifikasjoner. Jeg har ingen tro på at de 4ms er målt på samme måte som f.eks high-end skjermer med 16-25ms.

 

Responstiden skal liksom være tiden det tar å skifte fra en farge til en annen og at fargen deretter skal bli holdt konstant, men det er vel så langt unna sannheten man kommer. Normalt tar det vel 25-50ms før fargen begynner å bli nogenlunde nøyaktig korrekt.

om du tror Samsung er jalla så er du rimelig på bærtur! (jada ser du skrev jalla spec..)

Om du tror alt Samsung produserer er gull verd er du enda lenger ute i skogen, og der er det ikke bær engang ;)

 

Spekken er jalla, og sånn er det bare

Lenke til kommentar

Simen1, ja det går nok glatt med 75fps også, men jeg og sikkert 95% av alle cs gamers ville ikke bytta til lcd skjerm om man får bare 75fps når vsyncen er på.

 

er en helt annen følelse å spille med 100fps vsync on, enn feks 75fps vsync on.

 

og resten av det du skrev sa meg lite til hvordan det er å game cs med lcd skjerm :p

Endret av staf
Lenke til kommentar
Simen1, ja det går nok glatt med 75fps også, men jeg og sikkert 95% av alle cs gamers ville ikke bytta til lcd skjerm om man får bare 75fps når vsyncen er på.

 

er en helt annen følelse å spille med 100fps vsync on, enn feks 75fps vsync on.

 

og resten av det du skrev sa meg lite til hvordan det er å game cs med lcd skjerm :p

For CS er så kjempespesielt og krever 100fps hele tiden da ingen andre spill gjør det?

 

Sånne merkelige myter ute og går i fjortis CS-miljøet...

 

 

On-topic:

 

Tror jeg kommer å skifte til LCD-skjerm snart, men ikke helt med en gang. Sitter for øyeblikket på en skikkelig god 19" CRT som greier 100Hz i 1280*1024 og gir skikkelig bra farger og skarphet, så jeg skal ikke klage heh. Det må nesten komme en 20" LCD som overgår denne før jeg skifter, og det blir ikke billig kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Mye artige cs meninger her :) Lite spørsmål, hva skal dere med 100 fps osv når øye er fornøyd med 25 bilder i sekundet? Spiller noenganger gta: sa på 20" apple og det går glatt som bare det.

 

Og til dere som tror lcd er mindre skarpt en crt, ta en test :)

 

4ms er greit nok det, men gi meg heller bra farger. Og dere som vil ha mega høy oppløsning, bytt os. Sitter med os x og her betyr oppløsningen på skjermen heller lite faktisk, da en kan bestemme str på alt selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
..er en helt annen følelse å spille med 100fps vsync on, enn feks 75fps vsync on.

 

Lurer på hvordan du kan komme med den påstanden? Ett menneske øye klarer 30 bilder pr sek, så hvordan du "kan" se forskjellen på 75 og 100 bilder sekundet er for meg en gåte..

 

Det blir nesten samme ett menneske øre hører toppen 20Khz, hvorfor da lage cd/ sacd spillere som spiller opptil 196Khz, vi hører jo ikke over 20Khz uansett, men med spillere med 196Khz så blir "alt" så mye bedre...? Men dette er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...