Gå til innhold

Blogg: Nærduellenes fravær


Anbefalte innlegg

Når jeg trenger litt nærkamp action , hopper jeg inn i HL2 Deathmatch.

 

Har hatt mye gøy med dette spillet.

 

Egentlig synd at det ikke finnes et større community her i landet, slik som f.eks CS har.

 

Tror ikke det finnes en eneste HL2 Deathmatch Klan i Norge? Hvis noen vet om en, vennligst gi meg beskjed. Blir litt kjedelig å bare spille mot tyskere og finner i lengden ;)

 

Ellers kan jeg bare skrive under på at man får mindre tid til gaming, når man blir eldre.

Er 27 selv og føler jeg bare har tid til å konsentrere meg om 1 spill om gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går rett og slett på smak og behag. Noen liker det tett, lite og nært. Andre vil boltre seg på store baner med kjøretøyer. Jeg tilhører sistnevnte gruppe.

 

Mange her overdriver styrken til kjøretøyene i Battlefield. Som nevnt her, må en finne svakhetene til hver enkelt klasse og kjøretøy. Tanksen er meget sårbar og kan lett bli destruert, bare en er god nok og tenker kreativt. Selv føler jeg mye tryggere å være i en squad med forskjellige klasser som følger hverandre tett, enn å fare rundt i et helikopter eller tanks for meg selv.

 

Det som er styrken til BF er den store variasjonen man har i spillet. I motsetning til MP'en i Medal of Honor, kan man faktisk skille seg betraktelig ut fra andre spillere og spesialisere seg i en rekke ting. Selv har jeg tenkt å spesialisere meg som medic i BF2 og det er ypperlig at man kan få poeng ved å redde livet til andre soldater. Variasjon er viktig og også en grunn til at jeg går lei av de fleste MP'er som ikke byr på annet enn close-up skyting.

Lenke til kommentar

Angående BF2 og tanks, kjøretøy mm. :

 

Spillet er jo et teamplay-spill, man skal jo jobbe sammen i squads med en commander som gir ordre og sender artilleri/uav/supplies. Hvis du går solo mot fiendens base og møter en tanks så er det jo du som har problemet, fordi du ikke jobber med laget.

Tanksen lager hakkemat av deg hvis han ser deg, men istedet for å vise deg så rapporterer du "Enemy armor spotted", lar en oppegående commander beorde et kamphelikopter mot tanksen, og venter i spenning på at helikopteret lager løkpølse av panservogna.

 

:w00t:

Lenke til kommentar

For å være on-topic først: Er svært uenig i at "bikkjeslagsmål mellom kjøretøy",

som trådstarter skrev, er en negativ gren i utviklingen av nye (online)fps spill.

Man får straks en mer variert og 'morsom' slagmark (for å bruke et makabert

uttrykk) hvor spilleren kan velge om han vil spesialisere seg som én type enhet

eller bare skifte rundt etter lyst og være en såkalt 'all-rounder'.

 

F.eks., når Battlefield 1942 kom ut, var flygingen faktisk ganske vanskelig.

Man måtte være svært god for å få noen kills uten å krasje eller bli skutt ned,

så derfor begynte noen å trene knallhardt på flygingen, mens de fleste andre

brukte gjerne flyene som 'taxi' til et flagg e.l.

Men etter hvert som man ble bedre med flyene, begynte å kjenne kartene og

slikt, dominerte man slagmarken straks man kom seg over skyene. Man holdt

seg gjerne høyt, fikk inn beskjed om fiendtlig tanks, sjekket kartet og stupte

ned fra skyene, slapp ei enkelt bombe, og poff, intet mer av den tanksen.

Det motsatte laget kunne heller ikke gjøre stort dersom de ikke hadde en noen-

lunde like god pilot, ettersom man gjerne kjente kartene ut og inn, og visste

akkurat hvor AA kanonene stod, og dersom de små grå prikkene ikke var å

skimte på mini-kartet, var det bare å stupe ned og fyre noen salver eller slippe

ei bombe akkurat hvor AA'en stod, og niks mer motstand.

 

Det er denne spesialiseringen 'ekte' gamere er ute etter, å virkelig føle at man

er god til noe! Det kreves mye trening, gjerne et år eller to, men når du står

øverst på pallen med flest kills og poeng etter bare å ha spilt som én klasse,

skinner stoltheten som en aura rundt deg! Da føler du at du mestrer spillet

og det er da det virkelig er morsomt!

Ninja Gaiden til Xbox er f.eks. et spill hvor man må sitte og øve og øve for

virkelig å bli god, få fingrene til å adlyde ordrer som kan drepe fienden på

raskest og muligens også mest smertefulle måte!

 

 

Og for å diskutere litt Battlefield 2, så synes jeg ikke at det dere skriver om at

tanksene har "evig med ammunisjon" og at de tåler alt for mye er på sin plass.

Ut fra hva jeg kan huske for øyeblikket er at T-90'en har rundt 30-40 runder

til 125mm'en sin. I R/L (Real Life) har en T-90 plass til 43 runder inne i tanken.

Til den koaksialmonterte 7.62mm'en har den plass til 2.000 runder!

 

Abrams'en har i R/L svært moderne pansring som består av metallplater,

keramiske blokker og åpne/tomme områder. HEAT runder (High Explosive

Anti-Tank) kan muligens når forbi de ytre lagene, men de når nok ikke helt inn i

tanken, og gjør derfor minimalt med skade. Keramikken absorberer svært godt

varme og fysiske støt, og metallbiter eller varme gasser spres ut i de tomme

områdene.

I tillegg til dette har M1A2 tanken såkalt 'depleted uranium' som gir enda bedre

beskyttelse mot alskens hurlumhei som skulle treffe tanken.

 

Legger man sammen to og to, ser man tydelig at en M1A2 Abrams med letthet

kunne stått imot ordinære anti-tank runder, såfremst det ikke var et Hellfire

missil fra et helikopter....

Med andre ord, tanks er svært dominerende på slagmarken, det er nok det de

er laget for. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at tanksene i Battlefield 2 er

svakere enn de egentlig skulle vært.

 

Men nå lanserer jo ikke EA Battlefield 2 som noen realistisk fps heller da, selv om

det er tatt et stort steg fra de andre spillene i serien. Battlefield 2 skal være

balansert og morsomt å spille, hvor én klasse herjer en annen osv., noe jeg

synes EA har fått fint til med Battlefield 2.

 

 

Og som en siste innspurt i denne maratonposten, jeg anbefaler deg Fredrik

å prøve ut Red Orchestra som er en mod til Unreal Tournament 2004, dersom

du ikke allerede har gjort det. Dette er et svært realistisk fps, som samtidig er

ekstremt morsomt å spille. Det er kjøretøy i dette spillet også, men det er kun

på noen få baner, tror tre eller fire av rundt tjue svært varierte kart. Det er en

svært godt gjennomført modifikasjon med hovedvekt på realisme og urban

krigføring. Scenarioene utspiller seg mellom Tyske og Russiske styrker, og du

får kloa i tidsrealistiske våpen som PPSch-41, Mosin Nagant, DP-27/DPM, TT-3,

Mauser Kar98K, MP-40, MP-44 (Sturmgewehr), SVT-40 og G-43 for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Flyene på BF 1942 er jo som papirfly jo, de tåler ingen ting og flyr veldig sakte, dessuten har de alt for god akselerasjson kombinert med for dårlig toppfart

 

man kan enkelt og greit sitte med maskingunneren oppe på tanksnene og pepre ned alt som kommer av fly :D

 

tankser = owerpowered!

Endret av Matmoms
Lenke til kommentar

Bikkjeslagsmål mellom kjøretøy er da ingen ny ting heller. Gode, gamle Necrodome hadde jo også det, og der var det kjøretøyene som var i fokus. Og det spillet var jo in mens p100 var nesten state of the art. Og UT2004 klarte det bra med kjøretøy. Fin balanse i det spillet. Joint Ops klarer miksen av store kart og mange kjøretøy veldig bra. Det er man avhenging av teamwork for at kjøretøy skal være noe kraftige. En enslig mann i en APC er Cannon fodder, men to stykker i en APC er dødelig.

Lenke til kommentar

edit: feil >.<

 

tanks i BF42/BF2 har liten sjans i nærkamp mot C4/anti-tank våpen så lenge den ikke er støttet av infanteri. nesten som real life ;)

 

og er det virkelig ingen som har noen mening om day of defeat som nærduellspill ? :dontgetit:

Endret av w00tson
Lenke til kommentar
Okey, jeg er en liten morroklump:

 

HVORFOR ikke Counter-Strike? Boikotter du Counter-Strike?

Du sa selv at du gikk inn for å like MOHAA, så hvorfor ikke gjøre det med CS?

 

Ellers så er jeg litt enig med deg, når kampene blir større, og mindre intime (Om jeg kan bruke det ordet), så er det ikke alltid like gøy.

Jeg liker CS, og derfofr er dette kanskje ikke et så alltid like stort problem.

 

Derimot elsker jeg Battlefield2-demoen, selv om det er flere bugs enn jeg kan telle...

Jeg er enig med forfatter av artikkelen.

 

Men for å svare på hvorfor ikke CS...

Enkelt og greit fordi det består stort sett av en gjeng drittunger som ikke greier og styre seg, hyler og skriker, bruker 100 utropstegn etter settninger og bruker ord som "gull" "n000bzzz" osv. uten hemninger. Orker bare ikke slikt, og det irriterer meg grønt når folk bruker slikt i hver settning, og ikke nok med det så om du dreper noen, da er det: Cheats, hax eller speedhack. Det gidder jeg bare ikke, dårlige tapere er det verste jeg vet.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg utrolig lei de "små" fpsene, sikkert pga. jeg har spillt på nett siden quake 1. Greit nok at tankser "eier alt" i BF2, men man må huske på at en tanks er også mest utsatt. I et spill med gode spillere vil alltid tanksene bli utryddet først.

 

Setter man seg skikkelig inn i spillet, lager squads med feks 1 assault, en spec op, en antitank, en medic, en engineer, vil du både oppleve sinnsyke nærkamper, store slag, og muligheten til å utrydde en tank er både overkommelig og meget tilfredstillende.

Lenke til kommentar
Okey, jeg er en liten morroklump:

 

HVORFOR ikke Counter-Strike? Boikotter du Counter-Strike?

Du sa selv at du gikk inn for å like MOHAA, så hvorfor ikke gjøre det med CS?

 

Ellers så er jeg litt enig med deg, når kampene blir større, og mindre intime (Om jeg kan bruke det ordet), så er det ikke alltid like gøy.

Jeg liker CS, og derfofr er dette kanskje ikke et så alltid like stort problem.

 

Derimot elsker jeg Battlefield2-demoen, selv om det er flere bugs enn jeg kan telle...

Jeg er enig med forfatter av artikkelen.

 

Men for å svare på hvorfor ikke CS...

Enkelt og greit fordi det består stort sett av en gjeng drittunger som ikke greier og styre seg, hyler og skriker, bruker 100 utropstegn etter settninger og bruker ord som "gull" "n000bzzz" osv. uten hemninger. Orker bare ikke slikt, og det irriterer meg grønt når folk bruker slikt i hver settning, og ikke nok med det så om du dreper noen, da er det: Cheats, hax eller speedhack. Det gidder jeg bare ikke, dårlige tapere er det verste jeg vet.

Du vet, det finnes faktisk ordentlige servere. Battlefield.no for eksempel. Prøv Server #1 eller Server #3. Fantastiske servere!

 

Edit: Rettet feil link.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Men for å svare på hvorfor ikke CS...

Enkelt og greit fordi det består stort sett av en gjeng drittunger som ikke greier og styre seg, hyler og skriker, bruker 100 utropstegn etter settninger og bruker ord som "gull" "n000bzzz" osv. uten hemninger. Orker bare ikke slikt, og det irriterer meg grønt når folk bruker slikt i hver settning, og ikke nok med det så om du dreper noen, da er det: Cheats, hax eller speedhack. Det gidder jeg bare ikke, dårlige tapere er det verste jeg vet.

 

 

Dette kan jo ikke kalles annet en reinspikka løgn, med mindre du prater om 1.6 og ikke source da (spiller ikke 1.6).

Selvsagt er det noen umodne idioter, men det er det i alle spill, det er det i Call of duty, BF2, CS:S, Live For Speed osv. Men CS:S er ikke noe værre enn de andre.

Skal det dog sies at jeg for det meste kun holder meg til èn server, men har ikke hatt noe større problemer med drittunger i CS:S enn i andre spill.

 

 

Lastet ned demoen av Battlefield 2, og for å være ærlig ble jeg skuffet, egentlig kun pga. gameplayet. Uansett hvilken server jeg var innpå, var det tanks overalt som drepte deg så snart de så deg, det var helikoptere som gladelig fyrte av en salve raketter for å ta knekken på deg og selvfølgelig jetfly som slapp en bombe eller to for det samme.

Hehe, joda. Men det som er morro er hvis du kommer inn i en bra squad med en squad leader som er flink, så er det helt sinnsykt morro å være fotsoldat.

 

Si det er 60 stk på kartet, i squaden din er set bare seks personer, men dere jobber sammen om et bestemt mål.

 

For eksempel skal dere ta ett av holdepunktene på stranda. Det er bare helt fantastisk sinnsykt morro å kjempe seg sakte men relativt sikkert fremmover mot målet sitt. Da selvsagt sammen med squaden din og sammen med ca 10 andre team kompiser mot omtrent like mange fiender. Griserått.

 

Skal si at jeg ikke er noen stor fan av tanks i slike spill heller. Men i BF2 blir du som regel tatt ut fortere når du sitter i tanksen enn som fotsoldat, det er fordi "alle" skal ta deg, og du er en diger feit jævel som ikke går så veldig fort, så det er lett å få øye på deg og skyte deg i stykker.

 

 

Men for å gi deg et tips til spill, Call of Duty, det kommer du til å elske. Gjerne med expansion pakken også, men bare sørg for å joine servere som ikke tillater tanks på de ;-)

Endret av Hawk-Eye
Lenke til kommentar
Men for å svare på hvorfor ikke CS...

Enkelt og greit fordi det består stort sett av en gjeng drittunger som ikke greier og styre seg, hyler og skriker, bruker 100 utropstegn etter settninger og bruker ord som "gull" "n000bzzz" osv. uten hemninger. Orker bare ikke slikt, og det irriterer meg grønt når folk bruker slikt i hver settning, og ikke nok med det så om du dreper noen, da er det: Cheats, hax eller speedhack. Det gidder jeg bare ikke, dårlige tapere er det verste jeg vet.

Er egentlig enig i at det er mange som tar det altfor alvorlig og mangler folkeskikk osv, men litt seriøse servere har mindre problemer med dette. Catch-Gamer members only f. eks. Det hender selvfølgelig at det er litt whining, men hud_saytext 0 er en fin kommando.

Lenke til kommentar

halo!

altså det faktumet at kjøretøy blir mye brukt i dagens skytespill plager egentlig ikke meg noe videre. men vhis du på død og liv ikke liker dette, hvorfor spille dem? lese omtaler osv. først, så slipper du dette. en veldig enkel og grei løsning på problemet ditt er å spille Counter-Strike(CS). her er det da ingen kjøretøyer, forutsatt at du ikke spille custom maps hvor dette er laget. og for al del , spill CS 1.6 ikke source, det problemet du tydelig vis har med folk som whiner finner jeg relativt provoserende. jeg har da spillt cs 1.6 i snart 2 år, og når man første har kommet seg opp på et akseptabelt nivå og finner bra servere å spille på er ikke whining noe problem. og en god grunne til å ikke spille cs:s (source) er denne http://www.xs4all.nl/~ixari/CSS_Hitboxes.wmv dette er en link som viser enorme hitbox feil, og dette er ikke tulll, har sjekka selv og det er faktisk som det vises på videoen!

 

 

Have a good day, mvh: Randalv

Endret av Randalv
Lenke til kommentar
Lastet ned demoen av Battlefield 2, og for å være ærlig ble jeg skuffet, egentlig kun pga. gameplayet. Uansett hvilken server jeg var innpå, var det tanks overalt som drepte deg så snart de så deg, det var helikoptere som gladelig fyrte av en salve raketter for å ta knekken på deg og selvfølgelig jetfly som slapp en bombe eller to for det samme.

Hehe, joda. Men det som er morro er hvis du kommer inn i en bra squad med en squad leader som er flink, så er det helt sinnsykt morro å være fotsoldat.

 

Si det er 60 stk på kartet, i squaden din er set bare seks personer, men dere jobber sammen om et bestemt mål.

 

For eksempel skal dere ta ett av holdepunktene på stranda. Det er bare helt fantastisk sinnsykt morro å kjempe seg sakte men relativt sikkert fremmover mot målet sitt. Da selvsagt sammen med squaden din og sammen med ca 10 andre team kompiser mot omtrent like mange fiender. Griserått.

 

Skal si at jeg ikke er noen stor fan av tanks i slike spill heller. Men i BF2 blir du som regel tatt ut fortere når du sitter i tanksen enn som fotsoldat, det er fordi "alle" skal ta deg, og du er en diger feit jævel som ikke går så veldig fort, så det er lett å få øye på deg og skyte deg i stykker.

 

 

Men for å gi deg et tips til spill, Call of Duty, det kommer du til å elske. Gjerne med expansion pakken også, men bare sørg for å joine servere som ikke tillater tanks på de ;-)

Jeg har nå testet demoen litt mer seriøst, og kom en gang inn i en squad med en utrolig flink squad-leader! Du verden så gøy det var da! Men det er ALT for mange squadleaders som driter i at de er ledere og setter seg i et fly og flyr rundt. En squadleader skal holde seg ved flokken sin!

 

Og jeg har prøvd både CoD og CoD: UO, fantastiske spill begge to!

Lenke til kommentar
altså det faktumet at kjøretøy blir mye brukt i dagens skytespill plager egentlig ikke meg noe videre. men vhis du på død og liv ikke liker dette, hvorfor spille dem? lese omtaler osv. først, så slipper du dette. en veldig enkel og grei løsning på problemet ditt er å spille Counter-Strike(CS).

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese artikkelen (noe det ser ut som du ikke gjorde), så ville du fått med deg at hele poenget her var vanskeligheten med å finne spill med nærdueller. Artikkelforfatter gjorde det også klart at han ikke ønsket Counter-Strike som tips.

Lenke til kommentar
Jeg har nå testet demoen litt mer seriøst, og kom en gang inn i en squad med en utrolig flink squad-leader! Du verden så gøy det var da! Men det er ALT for mange squadleaders som driter i at de er ledere og setter seg i et fly og flyr rundt. En squadleader skal holde seg ved flokken sin!

 

Og jeg har prøvd både CoD og CoD: UO, fantastiske spill begge to!

Jepp, skikkelig gøy å backe opp hverandre, bli gjennoplivet av medicen hvis du er død, plassere ut sprengstoff hvis man kan det når man blir beordret til det, osv :-D

 

Men det er sant som du sier, alt for mange sugne squad leaders, samme med commandere og.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med artikkelforfatteren. Personlig har jeg storkost meg med spill som DoD, CS, BF1942, Desert Combat-moden og mange andre spill. I begynnelsen gjorde jeg narr av BF pga. gameplayet og spillefølelsen, men jeg så etter hvert gleden i spillet. Jeg klarer allikevel aldri å holde meg lenge av gangen til et såpass stort og luftig spill, for jeg savner virkelig nærkamp slik en får i de eldre spillene. Jeg tror mange spillutviklere har et misforstått syn på de litt eldre spillene. Nærkamp i trange gater ol. var uten tvil en nødvendighet pga. begrensninger i teknologi og resursser, men dette var også med på å skape en svært intens stemning. Fortvil allikevel ikke! Dette er bare det som skjer når det blir for mye av det gode. Det har kanskje vært for mange spill av denne typen de siste årene, og en naturlig reaksjon vil da være å bevege seg fremover og prøve noe nytt - alt har en reaksjon og ting går i bølgedaler. Kanskje blir slike spill litt mer skjelden en stund fremover, men vi har garantert ikke sett det siste av dem!

 

EDIT: Glemte å nevne at en ofte får ganske så intens action i BF, men at det rett og slett ikke gir deg samme følelsen som DoD, CS eller MoHAA for den saks skyld.

Endret av Corleone
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...