alla Skrevet 13. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2005 hai veurderte å prøve å bygge meg ein liten speed båt. som e skal ha ein ca 25 hk på lurte på om det er nåken som veit om båt teikninga som ligger på nettet elle kor eg eventuelt kan skaffe det Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 13. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2005 bruk en pappeske Lenke til kommentar
alla Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2005 okaj sjønte ikkje helt ka du mente med det Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2005 Er du heelt sikker på ar du er klar over hvor mye arbeid båtbygging/-støping krever? Først må du lage formene, så må du støpe selve båten (bare dét tar minst 5-6 lange dager om det skal bli bra), deretter kommer det endeløse arbeidet med sparkling, sliping, sparkling, sliping, sparkling, sliping og lakking, etterfulgt av diverse småplukkarbeid. Etter det må du sette i gang med å innrede båten og skaffe seter, glass osv, samt styrekonsoll ol. Vil du fremdeles bygge egen båt? I det tilfelle kan du først ta kontakt med en lokal båt-spesialist-sjappe (f.eks ArHa Plast om du bor i Bergen). Lenke til kommentar
bjartis Skrevet 13. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2005 Hvis du ikke vil bruke så mye tid på selve skråget, så finner du mange båter som er ganske nedslitt og som kunne trengt litt omtanke. du kan jo heller forsterke skråget på en båt du liker og innrede den etter eget ønske... På den måten har du spart deg selv for masse penger og masse arbeid. Men hvis du har lyst å lage båten fra "bunne" så synes jeg det er veldig bra:) uansett hva du velger å gjøre så lnsker jeg det lykke til meg arbeidet Lenke til kommentar
alla Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2005 takk for alle svar Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 13. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2005 Det tar måneder å lage skroget alt i alt, kjøp heller halv fabrikat Lenke til kommentar
alla Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2005 kor får eg kjøpe halv fabrikat Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 19. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2005 Først må du lage formene, så må du støpe selve båten (bare dét tar minst 5-6 lange dager om det skal bli bra), Det tar måneder å lage skroget alt i alt, kjøp heller halv fabrikat Det tar jo ikkje fleire måna og lage skroget til en liten spedd båt, det luraste du kan gjøre er og få tak i formene låne dei eller kjøpe dei. Eller kjøpe en halv fabrikat, då er det vel bare og ringe fabrikken Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 19. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Vår 22 fot tok vell 6 uker, vet ikke om de tok seg veldig god tid da. En 15 fot blir vell rondt 3-4 uker. Hvis det skulle stemme. Det er sikkert bare de som har brukt lang tid..? Edit: leif Endret 19. juni 2005 av Luzifer Lenke til kommentar
monga Skrevet 19. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2005 deretter kommer det endeløse arbeidet med sparkling, sliping, sparkling, sliping, sparkling, sliping og lakking hmm, Hvertfall min båt er ikke LAKKET.. Der er det lagt inn farge i formen båten blir støpt i... Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 19. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Du veit ikkje ka du snakka om, Gh'en din er lakert... Onge! Endret 19. juni 2005 av alexsnader Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2005 Først må du lage formene, så må du støpe selve båten (bare dét tar minst 5-6 lange dager om det skal bli bra), Det tar måneder å lage skroget alt i alt, kjøp heller halv fabrikat Det tar jo ikkje fleire måna og lage skroget til en liten spedd båt, det luraste du kan gjøre er og få tak i formene låne dei eller kjøpe dei. Eller kjøpe en halv fabrikat, då er det vel bare og ringe fabrikken Selve støpejobben der man legger lag på lag med glassfiber og polyester, tar ca. en til to uke med laaaaaange og endeløse dager (ca. 12 timers arbeid pr. dag). deretter kommer det endeløse arbeidet med sparkling, sliping, sparkling, sliping, sparkling, sliping og lakking hmm, Hvertfall min båt er ikke LAKKET.. Der er det lagt inn farge i formen båten blir støpt i... Ta en slegge og kjør den inn i siden på båten din, så skal du se at det kommer sprekker i lakken. (enkelte bruker gel-/top-coat, men lakk gir et myyye finere resultat) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2005 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget.) Lenke til kommentar
alla Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juli 2005 kom på ein ide tenkte å bygge skroge i krysfinerplater og etterpå plaste over med glassfiber nåken som trur det kan funke Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 2. juli 2005 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2005 Det kan nok funke det, men hvis du ikke tar ut platene etterpå blir nok båten ganske tung. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juli 2005 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) bruk en pappeske Det er slett ingen dum ide.... Lag "båten" sånn du vil ha den i papp, stiv opp dette, så legger du på med glassfiber osv, osv Edit: Fatter'n og 2 kompiser støpte skroget til en 28' seilbåt på 3 uker, så kommer mye ann på hva du begynner på... Her var det bare støping da det var laget en 100% fin form til den Endret 2. juli 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
alla Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 yess men er det ingen som veit kor eg kan finne slike teikninga henne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg