Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelmer med svart visir


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svart visir er deilig om på dagtid i fint vær om sommeren, men egentlig bare da. Jeg ville ikke kjøpt det, i alle fall ikke med fullt sota glass.

 

Du får greie hjelmer ned mot 1000kr, men under det begynner det ofte å skrante. Selv om de er godkjente, er det viktig at du finner en hjelm som dekker godt (ikke bare skallen, men også kjeve osv), at den sitter godt, har god ventilasjon, er behagelig å ha på, og ikke minst at den er grei å få av og på. Ikke kjøp for stor hjelm, heller. Finn akkurat den som passer!

 

Fordi du kommer til å tilbringe såpass mange timer med dette spannet på huet, vil du gjerne gå opp noen hundrelapper for å få noe du er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Det er en ting som er dumt med sotet visir eller speilglass. Når du eri trafikken har du god tbruk for øyekontakt, osv.. Vil heller anbefale å kjøpe farget eller vanlig glass, da får du øyekontakt med de andre i trafikken. Du kan liksom ikke snakke eller noe i trafikken, du må enten bruke øynene eller kroppsspråk.

Lenke til kommentar
Det er en ting som er dumt med sotet visir eller speilglass. Når du eri trafikken har du god tbruk for øyekontakt, osv.. Vil heller anbefale å kjøpe farget eller vanlig glass, da får du øyekontakt med de andre i trafikken. Du kan liksom ikke snakke eller noe i trafikken, du må enten bruke øynene eller kroppsspråk.

Bra poeng! :thumbup:

Det blir fort kaldt å kjøre med visiret åpnet, og man kan fort bli forkjølet.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt med hjelmer med sota visir før. Kjekt å ha på fine dager med sol... ikke så kjekt å ha ved kjøring i skumring/mørket, dårlig vær, lange tunneler, osv...

 

Så når jeg skulle ha ny hjelm nå, kjøpte jeg meg denne;

 

968.gif

 

Vanlig klart visir, men innebygd solvisir inne i hjelmen som du enkelt vipper ned med en slider på siden (ser omtrent ut som de som er i jagerfly hjelmer...).

Veldig god hjelm ellers også! Åpningshjelm og støysvak. Lett og god og ha på seg. Betalte 2 900,- for den - Caberg Justissimo fås mellom 2800-3200 har jeg sett.

 

Hvis du ikke vil ha åpningshjelm men sånn innebygd solvisir - så har Schuberth iallefall en hjelm med det. Men de koster en god del mer... 5-6000 må du vel ut med for den.

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å kjøpe to visirer, da, et sotet og ett klart. Når det gjelder moped og hjelm, er det ikke etter min mening noen særlig vits å bruke masse penger på hjelm. Grunnen er ganske enkel- det går ikke fort nok til at luftesystem og aerodynamikk spiller noen særlig rolle. Dessuten kjører de fleste av oss moped i så få år at du ikke trenger noe særlig annet enn en grei plasthjelm. Den rekker ikke å bli gammel og utslitt før du legger dne på hylla for godt. Bruk heller de pengene du sparer på å kjøpe et par gode hansker, ser mange mopedister uten hansker, og det er en mye større risiko. Alle helhjelmer som er godkjent beskytter i utgangspunktet like godt når de er nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...