Gå til innhold

Hva betyr ordet "Kognitiv"?


asad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke pedagogikkboken her så dette kan være feil, men hvis jeg husker rett så har det noe med hvordan vi lagrer informasjon vi mottar i hjernen. Har altså noe med hukommelsen å gjøre kan man si.

I pedboken min så står det hvertfall noe sånt om kognitive teorier.

 

Er jeg inne på noe, eller forveksler jeg dette med noe helt annet?

 

Kan være at jeg husker feil altså :whistle:

 

 

Edit:

http://www.forskning.no/fag/x267

http://www.psykologi.uio.no/forskning/kognitivpsykologi.html

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Kognitiv har ikke noe direkte med hukommelse å gjøre. Du finner uttrykket i flere situasjoner, som f.eks. kognitiv kjøpsprosess, som man kan kalle en slags systematisert trinnvis kjøpsprosess.

 

Er ikke helt stødig på den skriftlige definisjon, men jeg bruker å lese det som ordet "trinnvis"...på en måte :)

Lenke til kommentar
kognitiv  (av lat. cognitio, erkjennelse), forstandsmessig, erkjennelsesmessig, — kognitive prosesser, i psykologien prosesser knyttet til persepsjon og tenkning, i motsetning til affektive (emosjonelle, følelsesmessige) prosesser.

takker så mye!

Lenke til kommentar
kognitiv  (av lat. cognitio, erkjennelse), forstandsmessig, erkjennelsesmessig, — kognitive prosesser, i psykologien prosesser knyttet til persepsjon og tenkning, i motsetning til affektive (emosjonelle, følelsesmessige) prosesser.

På enkel norsk dreier det seg altså om bevisste prosesser

Lenke til kommentar
Dog så burde man være obs på at man da søker på norsk og ikke engelsk og omvendt, eller blir det bare kluss :)

Kan man bruke define på norske ord også? Hva er i såfall syntaks? Eller misforstår jeg innlegget ditt?

Hva syntaks er? Setningsoppbygging

Tenkte for å få define til å fungere på norsk. "Define: cognitive" gir definisjoner av cognitive, men jeg tror ikke denne funksjonen finnes på norsk. I alle fall fungerer hverken "define: kognitiv" eller "definer: kognitiv".

 

Mulig jeg brukte feil ord, men det hørtes da bra ut :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...