Gå til innhold

Førstegangstjenesten; er det verdt det?


Anbefalte innlegg

Hola.

Inspirert av alle trådene som omhandler militærtjeneste, samt i ånden av mine egne tanker tenkte jeg at jeg skulle snekre en post med følgende tema:

Er førstegangstjenesten virkelig verdt bryet?

 

Ettersom jeg har skjønt det, så er det snakk om 12 måneder med litt trening, mat, mye kåling rundt i skog og mark, samt det jeg ville betegne som dårlig betaling for at noen skal legge beslag på så mye av tiden min.

 

Mitt problem er at jeg ikke _aner_ hvor jeg står hen i denne saken.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å løpe litt rundt i skog og mark, skyte litt med våpen og få nye venner. Kunne kanskje også klart å bruke året på å tenke meg litt om, kanskje planlegge litt hva jeg vil gjøre videre.

 

Men derimot, jeg klarer ikke å se at en eventuell gjennførelse av førstegangstjenesten skulle være verdt så mye mer enn det å løpe rundt i skogen og spise gratis mat.

Jeg kunne kanskje heller tenkte meg å jobbe et år, kanskje tenke litt over hva jeg vil gjøre de neste årene av mitt liv, eller ta en utdannelse av noe slag. Trening holder jeg på med på privat basis, og å gå noen turer i skog og mark og ta med et telt innimellom skulle jeg nå alltids klare selv.

Våpen kan jeg vel strengt tatt skaffe meg selv også, og melde meg inn i en skyteklubb om det skulle være aktuelt en dag.

 

Jeg klarer rett og slett ikke å se hvilken nytte jeg har av å tilbringe et år i kongens klær, ihvertfall ikke når vi tilsynelatende ikke har et veldig stort behov for soldater, og heller ikke når førstegangstjenesten som den er pr. idag blir fremstilt som et underbetalt "prosjekt" staten er pålagt å drive for prinsippets skyld.

 

Og før noen skulle finne på å påpeke det; Ja, jeg vet jeg er egoistisk i tankemåten jeg har presentert her. At noen ser på førstegangstjenesten som en "tilbakebetaling" på sin rett til å bo i Norge og andre liknende argumenter er rett og slett ikke det jeg vil debattere her.

 

Jeg prøver å se hva som er best for meg, ikke resten av verden. (Det er ikke mye jeg bestemmer over, men meg og min egen kropp mener jeg å ha ganske stor rett til å bestemme hva jeg vil utsette for.)

 

Så, synspunkter anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jo enig, det at en betaler halve inntekta si i skatt til staten burde være nok, om en ikke skulle kaste vekk ett år av livet i hæren også.

 

tror at ett års førstegangstjeneste begynner og bli lite verdt på cven også, stiller nok sterkere med ett års skolegang eller praksis , vil eg tro da.

 

Men det finst jo folk som fremdeles ønsker og fullføre førstegangstjenesten, de burde heller få mer betalt og få en bedre opplæring. Istedenfor at staten kaster vekk milliarder på å "utdanne" kanonføde.

Lenke til kommentar

Jeg så nettopp på de økonomiske aspektene bak. NEI DET LØNNER SEG IKKE. Vel, du får fryst et lån, men hva tjener du på det? Ingenting. Du får 120 kroner dagen, resten er behovsprøvd. Leve for 120 kroner dagen? Skal du liksom bruke flere dagsinnteker bare for å få tak i litt brunkrem eller annet? Neppe.

 

Alt er jo behovsprøvd, og jeg kjenner den behovsprøvingen. Jeg sjekket om jeg kunne få stipend for vgs, og prøver meg litt frem. Selv med min mors inntekt, som er hjemmeværende, er jeg ikke berettighet til neo som helst. Er forsvaret like strenge TAPER du på førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Jeg så nettopp på de økonomiske aspektene bak. NEI DET LØNNER SEG IKKE. Vel, du får fryst et lån, men hva tjener du på det? Ingenting. Du får 120 kroner dagen, resten er behovsprøvd. Leve for 120 kroner dagen? Skal du liksom bruke flere dagsinnteker bare for å få tak i litt brunkrem eller annet? Neppe.

 

Alt er jo behovsprøvd, og jeg kjenner den behovsprøvingen. Jeg sjekket om jeg kunne få stipend for vgs, og prøver meg litt frem. Selv med min mors inntekt, som er hjemmeværende, er jeg ikke berettighet til neo som helst. Er forsvaret like strenge TAPER du på førstegangstjenesten.

JoachimR, Det ER faktisk andre grunner for å dra i militæret en økonomi..

 

Jeg hadde ikke byttet ut det året i militæret for noe som helst egentlig.

Har klært utrolig mye om meg selv som menneske, og man blir kjent med masse mennesker som du vanligvis ikke ville ha pratet med i det hele tatt, men som man finner ut at, hey, de er ganske ok, mennesker egentlig.

Lenke til kommentar

Du får jo gratis brunkrem i form av ansiktsmaling :) Dessuten er det faktisk ganske lønnsomt hvis du ikke bruker pengene dine på noe som helst, og venter til du dimmer før du tar de ut. Leste om en i Forsvarets Forum som nesten ikke hadde brukt pengene sine, og dimmet med 50 000 eller noe i den duren.

 

Oppå det kan du ta gratis førerkort, få lederkompetanse i form av befalskurs, leve og bo gratis, trene gratis, få selvforsvarstrening, få disiplinær trening og mye mer i et helt år, eller lenger om du bestemmer deg for å jobbe der. Jeg vet i hvert fall at jeg kommer til å ta førstegangstjenesten, så får vi se hvor mye mer jeg vil få ut av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Min vurdering er at førstegangstjenesten ikke vil være "verdt det", og jeg vil følgelig gjøre alt for å bli erklært "ikke tjenestedyktig" allerede på sesjon.

Lenke til kommentar

Fetteren min (som var i militæret for 8 år siden) gikk ut med 20.000 i minus :thumbdown:

 

Så lenge man ikke er ekstremt flink til å spinke og spare (bare spise de måltidene som er gratis, og vann fra springen) så klarer man vel å få inn litt spenn... men hvem gidder det?

 

Selv deler jeg synet til de fleste her. Bokstavlig talt: Hva i svarte granskauen kan det komme noe godt ut av å løpe rundt med ei rifle i snø, kulde og fuktighet? Skal man liksom bli så mye "tøffere" av det? Neppe. Jeg blir ikke kalt inn før til neste år, og da søker jeg utsettelse pga. skole.

 

Håper jeg slipper militæret i det hele tatt fordi jeg kun ser på det som et totalt bortkastet år.

 

Tar man seg en jobb, selv på kiwi eller rema 1000, så får man jo nye venner der og :p Og tar man seg en tur på byen, så treffer man folk der og. Jeg trenger ikke å ta på meg en grønn camo-farget drakt, male meg med ansiktsmaling og skyte rødfis for å få nye venner.

 

Dessuten høres militæret så ufattelig kjedelig ut om dagen. Storebroren til en kompis av meg sa at de bare hadde øvelser en gang i måneden, fordi det stedet han var på ikke fikk nok penger! Resten av tiden måtte de mokke rundt i leiren (husker ikke hvor han hadde vært), vaske og rydde og bare surre rundt...

Lenke til kommentar

Jo, seff er det andre grunner enn økonomi. Men økonomien er virkelig ankepunktet. Kunne forsåvidt godt gjort en innsats, men tror jeg egner med bedre på et kontor enn ute i villmarken.

 

Lederkurs kan sikkert være fint. En MBA er enda finere. Førerkort skal man gjerne ha når man er atten, og da har man det allerede når man er i militæret. Lastebilførerkort er ikke akkurat noe jeg ser at jeg kommer til å trenge.

 

Jeg bor gratis hjemme/ i en av familiens leiligheter også, så ingen penger spart på det.

 

50 000 er sikkert fint å få inn på konto det, men jeg kjenner forbruket mitt og vet at jeg hadde trengt minst femti tusen under oppholdet i tillegg til lønnen til personlige behov. Aner noen her hva en hudpleier koster i en time?

Lenke til kommentar
Du får jo gratis brunkrem i form av ansiktsmaling :) Dessuten er det faktisk ganske lønnsomt hvis du ikke bruker pengene dine på noe som helst, og venter til du dimmer før du tar de ut. Leste om en i Forsvarets Forum som nesten ikke hadde brukt pengene sine, og dimmet med 50 000 eller noe i den duren.

 

Oppå det kan du ta gratis førerkort, få lederkompetanse i form av befalskurs, leve og bo gratis, trene gratis, få selvforsvarstrening, få disiplinær trening og mye mer i et helt år, eller lenger om du bestemmer deg for å jobbe der. Jeg vet i hvert fall at jeg kommer til å ta førstegangstjenesten, så får vi se hvor mye mer jeg vil få ut av det.

 

 

Loeve: Lederkompetanse? Er ikke det i forbindelse med en spesiell utdanning innen militæret? har fullstendig hjerneteppe her nå, så jeg kommer desverre ikke på hva det heter. (Befalsutdannelse?)

 

Etter hva jeg har hørt, spesielt angående det du nevner med å få masse sertifikater, er at det er bare tull.

Når jeg var på sesjon sa den grønnkledde mannen soom holdt foredrag at det var veldig, veldig få som faktisk fikk noe som helst av sertifikater. han nevnte at det i 2003 var 1 (!) stk. som fikk førerkort klasse B.

 

Forøvrig, en kamerat av meg skal forøvrig få lappen på gravemaskin,hjullaster og dumper nå straks. han er foreløpig i førstegangstjeneste, og har søkt seg til telemarksbataljonen eller hva det nå enn var han søkte på. Han skulle ihvertfall ha utenlandstjeneste.

Når jeg tenker meg nøye om, så tror jeg han fikk dykkersertifikatet også..

hm.

Noen som vet litt mer konkret hvordan det virkelig er i militæret angående sertifikater og lignende?

 

Jan-Inge: kan du fortelle litt mer om hvilke papirer du har fått, og hvordan førstegangstjenesten hjalp deg dit du er idag? Er interessert i flest mulig synspunkter og forskjellige argumenter her, og din erfaring er ønsket. :)

 

JoachimR: Brunkrem og skjønnhetsbehandling er vel strengt tatt ikke livsnødvendigheter.

At dine prioriteringer er annerledes er nå så, men det er virkelig ikke alle som vurderer førstegangstjenesten etter penger eller tilgangen på skjønnhetsprodukter.

 

B|Real: Min vurdering av andre mennesker og min bekjentskapskrets utvikler seg stadig. Trenger jeg virkelig å bruke et år i militæret for å videreutvikle det? Hvilke andre gode argumenter finnes det for å dra inn og tjene landet ved å tvinge staten til å bruke penger på øvelser de tydeligvis ikke har råd til eller er interessert i å holde?

Har en venn som er i militæret den dag idag, og hans beskrivelser av hele denne militærmaskinen er ikke akkurat imponerende.

Jeg snakker om "øvelser" der soldater blir tvunget ut på gårdsplassen for å slå opp telt og pakke det ned igjen, rett og slett fordi de ikke har råd til å sende soldatene på ordentlige ekskursjoner.

 

Edit: ble litt tull med quoting og svar her. en skriveleif hadde jeg visst også oversett..

Endret av ParaNode
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg snakker om "øvelser" der soldater blir tvunget ut på gårdsplassen for å slå opp telt og pakke det ned igjen, rett og slett fordi de ikke har råd til å sende soldatene på ordentlige ekskursjoner.

Genialt motiverende. Snart må nok soldatene nøye seg med å tegne våpen istedenfor å skyte, på samme måte som heimkunnskapselevene må tegne mat fremfor å lage den. :roll:

Lenke til kommentar

Ja, jeg snakker om befalsskole/kurs, men dette er vel etter førstegangstjenesten, antar jeg? Vet bare at har du vært offiser i forsvaret er det et ekstremt stort pluss hvis du skal søke i lederskapsstillinger, men selv grader som korporal og sersjant hjelper på.

 

Broren min tok for øvrig førerkortet i forsvaret, og han hadde slettes ingen problemer med det, og tok det helt gratis så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Aner noen her hva en hudpleier koster i en time?

Så så, kommer du i den riktige gruppa er det sikkert noen gutter som vil gi deg en "ansiktspleie" JoachimR. ;) Kanskje en total makeover til og med.

Tenker meg det.

 

Brunkrem og skjønnhetsbehandling er vel strengt tatt ikke livsnødvendigheter.

At dine prioriteringer er annerledes er nå så, men det er virkelig ikke alle som vurderer førstegangstjenesten etter penger eller tilgangen på skjønnhetsprodukter

Hvis jeg først skal forsvare fedrelandet, skal jeg jammen ha det bra selv og! Jeg skal jammen gå til hudpleier en gang i måneden, særlig hvis jeg må drive å få på meg all den ekle skokrem-sminken. Til orientering ligger mitt forbruk i måneden som sekstenåring over det som er månedsbetalingen i forsvaret. Og da betaler mamma for hudpleie pluss kremer, så det ikke regnet med.
Lenke til kommentar
Jeg snakker om "øvelser" der soldater blir tvunget ut på gårdsplassen for å slå opp telt og pakke det ned igjen, rett og slett fordi de ikke har råd til å sende soldatene på ordentlige ekskursjoner.

Genialt motiverende. Snart må nok soldatene nøye seg med å tegne våpen istedenfor å skyte, på samme måte som heimkunnskapselevene må tegne mat fremfor å lage den. :roll:

På skolen min var det to retter hver eneste time, hele året. ;)

Lenke til kommentar

Orker ikke å skrive så mye..

 

Men JA! I militæret med deg.. Alle burde ha tatt en tur innom militæret! Burde vært obligatorisk for alle sammen! Gutter og jenter! En vannvittig fin tid!! Og mange fine minner!

 

"å hate sammen er et privilegium" !

Lenke til kommentar
B|Real: Min vurdering av andre mennesker og min bekjentskapskrets utvikler seg stadig. Trenger jeg virkelig å bruke et år i militæret for å videreutvikle det? Hvilke andre gode argumenter finnes det for å dra inn og tjene landet ved å tvinge staten til å bruke penger på øvelser de tydeligvis ikke har råd til eller er interessert i å holde?

Har en venn som er i militæret den dag idag, og hans beskrivelser av hele denne militærmaskinen er ikke akkurat imponerende.

Jeg snakker om "øvelser" der soldater blir tvunget ut på gårdsplassen for å slå opp telt og pakke det ned igjen, rett og slett fordi de ikke har råd til å sende soldatene på ordentlige ekskursjoner.

Er vel kanskje ikke så mange som "trenger" det, men når man ser på det i etterkant så er det en steikende flott måte utvide horisonten på.

 

Og denne kameraten din har vel joinet forsvaret etter miliardsprekken ble avslørt.

Det er en del idiot-arbeid i forsvaret det er det ja, men den tiden jeg var tjeneste så var det egentlig ingenting av slik type øvelser. Vi fikk det vi trengte og va ute på øvelser. Selvsagt, øvelser ble avlyst pga økonomi osv før miliardsprekken, men det er da naturlig.

 

Min oppfordring er bare å hopp i det, og ta ei utfordring.

 

Lastebilseftikatet:

Med mindre du får det i din hverdags-tjeneste så blir det voksenopplæringen som drifter dette for deg, og disse plassene er som oftest behovsprøvd, altså, du må ha et bevis på at du trenger det videre i livet ditt.

Får du et yrke der du skal drive med transport med f.eks scania, så må du ta glattkjøringen sivilt for å få "blålappen" godkjent som sivilt setfikat. Løytnat som hadde for transport for PanserBTN sa at dette lå som oftest på en 3-5000kr for å ta glattkjøringen.

 

"å hate sammen er et privilegium" !

ditto, det skaper et spessielt band mellom folk.

Endret av B|Real
Lenke til kommentar

FtZ-; Nemlig. Det er akkurat slike ting jeg sikter til.

Hva er poenget med en øvelse hvis du ikke kan øve på bruk av utstyr? Hvorfor skal man være nødt til å leke at man renser og klargjør et AG3, når man heller kunne brukt tid på samfunssnyttige oppgaver?

 

JoachimR: Er igjen nødt til å kommentere synspunktene dine.

At du bruker så enormt mye tid og penger på kroppspleie allerede som 16-åring, får være din sak. Jeg skal unnlate å si hva jeg mener om det, fordi det kan virke nedsettende og fordi jeg ikke vil ha denne tråden til å skli ut i flames og warns.

 

Og jeg gjentar: Det er _ikke_ en nødvendighet å bruke mangfoldige tusen kroner på kroppspleie når du lærer hvordan du skal forsvare deg og gå frem som soldat i en krig. ^

 

Loeve: Mener å huske at man kan ta befalsskole som førstegangstjeneste.

Det jeg er litt usikker på er rett og slett på om jeg kommer inn der i det hele tatt, da jeg ikke akkurat er i noen god fysisk form. Jobber forøvrig intenst med det problemet, men det er en annen sak.

 

Jeg kan vel best beskrives slik; jeg klarer nok ikke opptakskravene til befalsskolen, men burde ha få eller ingen problemer med å gjennomføre førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...