Gå til innhold

Bruk av spill i skoleverket


Anbefalte innlegg

[iC,10/05/2005 : 17:14]
Dataspill er nemlig veldig motiverende.

Jo, det er det jo. Tror nok at folk lærer mer om 2. Verdenskrig ved å spille spill (ikke voldsspill, men andre typer spill, som samtidig er informative) enn ved å lese ei tørr faktabok.

 

Kanskje det blir mindre skulking også, og folk begynner å glede seg til å komme på skolen! :p

Ja, om man ønsker å lære historie på barneskolenivå :no:

Historie har alltid vært et av mine sterkeste fag, kunne gjerne hatt mer historie i barneskolen (byttet all den religionsvranglæren mot WW2 gjør ingen vondt fortred).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var ikke det jeg mente, mente at spill fra andre verdenskrig som oftest har en historie som er på nivå med det man lærer på barneskolen. Veldig lite avansert altså.

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på Hearts of Iron I/II. Her er det så mye læringsmateriale rundt andre verdenskrig at det nesten grenser til det absurde. :)

Lenke til kommentar

Vet om i hvert fall et selskap som, når de blir ferdige med deres nye spill, vil satse på læring - og som håper spillet vil bli tatt opp av skoleverket.

 

Det avhenger nok av flere ting:

 

1) Utgifter - hvor mye det koster for staten å kjøpe inn spill til (alle?) skoler.

2) Hvor mye man faktisk lærer i spillet, kontra tidsbruk.

3) Underholdningsverdien. Om spillet er utrolig kjedelig, vil ingen gjennomføre spillet det, og læringen vil dermed være lite optimal.

 

Det er nok bare et tidsspørsmål før politikerne skjønner at man må benytte IT i en enda større grad i skolen.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid sagt at jeg har fått matet mye av diverse kunnskaper inn gjennom data... Ikke minst engelsk, der jeg vil gå så langt som å si at 70% av engelsken min har jeg lært gjennom diverse spill og chatting med folk fra andre land.

 

På tide at folk tar data og spill litt mer seriøst, får jo følelsen av at man er en slask der man sitter å spiller, når man egentlig lærer en god del av det (kommer VELDIG an på hvilket spill selvfølgelig)

 

btw. god Hånd-Øye koordinasjon, som er en god evne å ha, er noe man får trent veldig bra gjennom diverse spill.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...