Gå til innhold

Hva er det med The Shawshank Redemption?


bjarne88

Anbefalte innlegg

HAr sett at The Shawshank Redemption kommer høyt opp på mange beste filmer kåringer og mange sier det den beste de har sett. Jeg har sett den og syns det den var helt grei men ikke en jeg lla merke til som noe spesielt med. Så kan dere forklare hva det er med den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsummert kom vel akkurat den tråden frem til så og si ingenting dog.

 

Shawshank Redemption bare "treffer" endel folk tydeligvis.

Rett og slett den totale håp-filmen med en fyr som står å gauler i regnet med full hals på utsiden av muren av fengslet etter han kom seg ut(enda tårnene skulle være tungt bevoktet). En romantisk historie mellom Robbins og Freeman i fengslet. *spoiler* De ender opp lykkelig sammen etter de kommer seg ut.

 

Neida. Det er en ok film, men du må nok være i et visst humør for å sette pris på den.

 

S,

Lenke til kommentar

Jeg liker The Shashank Redemption av mange av de nevnte grunnene over, men liker også skuespillet godt. Morgan Freeman er bare en genial mann, filmen blir bare bedre og bedre for hver gang jeg ser den.

 

Liker veldig godt karakterene i filmen, og fortellermåten når "Red" forteller.

Endret av bjaa
Lenke til kommentar
Oppsummert kom vel akkurat den tråden frem til så og si ingenting dog.

 

Shawshank Redemption bare "treffer" endel folk tydeligvis.

Rett og slett den totale håp-filmen med en fyr som står å gauler i regnet med full hals på utsiden av muren av fengslet etter han kom seg ut(enda tårnene skulle være tungt bevoktet). En romantisk historie mellom Robbins og Freeman i fengslet. *spoiler* De ender opp lykkelig sammen etter de kommer seg ut.

 

Neida. Det er en ok film, men du må nok være i et visst humør for å sette pris på den.

 

S,

Spoiler i denne tråden

 

Var var vitsen med å sette spoiler advarsel så sent i setningen, du har jo allerede ødelagt mye av filmen, alt som skjer etter 1/3 til 1/2 i filmen går for å være ødeleggende hvis du forteller for mye. Det at han rømmer er jo slutten av filmen, og ikke bare de siste 2 minuttene som Freeman bruker på stranden.

 

Spoiler slutt.

 

Filmen har egentlig at, en bra handling, skuespillere som passer til rollene, og gjør de meget bra. En god regissør som har greid å videreføre historien, slik at den treffer publikum.

 

Hvis du ikke ser helt hva som gjør denne filmenså bra, vent til neste gang du ser den, kanskje det går opp for deg. Det er ihvertfall en film som vokser med deg.

 

 

 

EDIT: Bjarne88, ser ikke hvor gammel du er, men hvis 88 i navnet ditt indikerere at du er født i 88 så er du 16/17 år gammel. Det er ikke alt som kommer åpenlyst enda, det kan hende du er litt ung for filmen enda. Har selv erfart at filmen man en gang syntes ikke var så bra, faktisk blir bedre når man blir litt eldre. Shawshank var en av dem. Det var en bra film første gangen jeg så den, men den blir bedre og bedre for hver gang.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Er 17 år, men det betyr ikke at jeg er for ung. Mine favoritter min er Deer Hunter. Og Once upon a time in the West(og America).

 

Men jeg likte filmen altså, men det var ikke sånn at den satt i meg i lang tid hvis du skjønner. Men kanskje jeg skal se den en gang til da.

Endret av bjarne88
Lenke til kommentar

Det har ikke noe med alder å gjøre når det gjelder å like den filmen. Spørsmålet blir heller om man lar seg trekke med av stereotypiene og hollywoodklisjeene den baserer seg på. Den er ikke fullt så banal som så mange andre filmer fra den kanten, men det gjør den ikke til noe mesterverk av den grunn.

 

(Og hvis noen føler seg provosert av dette så syt i vei, jeg kommer ikke til å følge opp enda en diskusjon om denne overvurderte tårepersen)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
EDIT: Bjarne88, ser ikke hvor gammel du er, men hvis 88 i navnet ditt indikerere at du er født i 88 så er du 16/17 år gammel. Det er ikke alt som kommer åpenlyst enda, det kan hende du er litt ung for filmen enda. Har selv erfart at filmen man en gang syntes ikke var så bra, faktisk blir bedre når man blir litt eldre. Shawshank var en av dem. Det var en bra film første gangen jeg så den, men den blir bedre og bedre for hver gang.

Mitt inntrykk er motsatt. I ung alder faller en lett for Hollywoods klisjéfylte heltefilmer, men ettersom en legger flere år bak seg, oppdager man at en god film har mer for seg en The Shawshank Redemption.

 

Jeg lånte ut The Shawshank Redemption til veldig mange i 14- og 15-årsalderen da jeg fortsatt priset filmen som noe mer eller mindre hellig. Jevnaldrede kamerater falt naturligvis for dette mesterstykket av en film like lett som meg. Nå har jeg tatt en nokså ekstrem vending, men det virker fortsatt som om de "uvurderlig gode" filmene i fjortisalderen ofte mister sin glans, The Shawshank Redemption ofte som en av dem.

 

Nå har jeg ikke forsket på området. Det er bare et inntrykk. Nå er jeg helt og holdent klar over at det er tusenvis av norske The Shawshank Redemption-tilhengere godt oppi årene, men jeg tror fortsatt en del har moderert sitt forhold til den og liknende filmer veldig.

 

Legg litt ekstra tyngde i tigerdips innlegg så kan du lese sånn ca. hvorfor jeg ikke kan fordra denne filmen. Men det var ikke poenget med innlegget. Jeg tror bare The Shawshank Redemption-avsmaken kommer etter hvert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...