Gå til innhold

Nå kommer K750i


Anbefalte innlegg

Interresant telefon! Jeg så fram til K700i i fjor og ble skuffet over størrelse, design og kameraet. Så jeg valgte å beholde min T610 inntil videre. Først nå synes jeg det gir mening å oppgradere. Autofokusen gir jo i seg selv mye bedre bilde. Jeg har også hørt at K750i skulle ha en kameramodul fra NEC med bra glass (2 biter med kompleks utforming). Det tror jeg betyr ganske bra bildekvalitet, men venter på testen for å se om jeg blir fornøyd. Håper forresten amobil.no får en test på denne telefonen snart. Håper også batteritiden er sterkt forbedret fra K700i. (Min T610 trenger lading hver 6.-9. dag avhengig av hvor mye jeg bruker den)

 

Følger det med et lite minnekort? (32MB eller noe sånt?)

 

Det eneste jeg føler K750i mangler er støtte for eget OS (f.eks Symbian), men det er det vel bare de dyrere telefonene som har. Så det får heller bli oppgraderingen etter K750i.

 

Jeg synes dagens pris på 3334,-kr uten sponsing er litt mye, men prisen synker vel etter hvert. Kan tenke meg å vente til den koster ca 2000,-kr (Etter jul kanskje?)

 

Usikker på kilden din ang Nec kameramodul?!?

Er nok sony som har vært til der, er ikke glass linser i K750 heller.

Tester kan du lese på div sider, og bilder er det flust av, de er meget bra, faktum er at de er de beste hittil laget av en kamera mobil.

Batteriet er også kraftig forbedret, K700 har 700mah, K750 har over 900 mah - så på dette punktet er det blitt en markant forbedring!

K750 er ikke en smart telefon, så derfor ingen Symbian, da får du heller se på P serien.

Prisen er faktisk meget bra, K700 kostet mer enn dette ved lansering, og K750 har så mye mer å tilby!

 

 

Den er bare topp. Men jeg trodde den bare støttet Memory Stik Duo brikker, og ikke Pro Duo. Men litt dumt med 2MP kamera, og maks 128 MB minnekort.

Kan det ikke komme en ny en i P-serien med 2 MP kamera også? :)

Den støtter pro duo kort, snart tilgjengelig på 4gb...bør holde for en stund?

 

Off topic, kommer en "oppdatert" P930 på slutten av året, sannsynligvis med wifi og minst 2 mpxl kamera - og neste år kommer P1000...

Endret av bmwm3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tester kan du lese på div sider, og bilder er det flust av, de er meget bra, faktum er at de er de beste hittil laget av en kamera mobil.

Batteriet er også kraftig forbedret, K700 har 700mah, K750 har over 900 mah - så på dette punktet er det blitt en markant forbedring!

K750 er ikke en smart telefon, så derfor ingen Symbian, da får du heller se på P serien.

Prisen er faktisk meget bra, K700 kostet mer enn dette ved lansering, og K750 har så mye mer å tilby!

 

Den støtter pro duo kort, snart tilgjengelig på 4gb...bør holde for en stund?

Jeg har nå sett bildene på testen til mobile-review. Var imponert over kvaliteten til å være mobil, men det får meg fortsatt ikke til å la mobilen erstatte det billige digitale kompaktkameraet mitt. Så bra er det ennå ikke.

 

Det at batteriet har blitt større i antall mAh kan tyde på at de har vært nødt til det for å kompensere for at telefonen sluker mer strøm.

 

Prisen kan gjerne være bra sammenlignet med lanseringsprisen på K700i, men jeg synes fortsatt det er for mye generellt sett. Kan ikke tenke meg å betale mer enn 2000kr uansett kvalitet osv.

 

Memory stick Pro duo 1GB koster fra 1038 kr i prisguiden så jeg tror ikke den på 2 eller 4 GB blir særlig billig. Da kan det nok være lurere å heller kjøpe en 60GB 2,5" harddisk til ca 1000kr + et eksternt diskkabinett til denne for ca 200kr. Vel og merke hvis formålet er flytting av data.

Lenke til kommentar
Tester kan du lese på div sider, og bilder er det flust av, de er meget bra, faktum er at de er de beste hittil laget av en kamera mobil.

Bildene fra K750i er meget bra, men jeg er ikke så sikker på om kvaliteten er bedre enn på bilder tatt med Nokia N90...?

 

Her er en link til bilder tatt med N90 i allefall (nederst på siden):

http://www.gsmarena.com/nokia_n90-pictures-1155.php

 

Nå er dette riktignok bilder som har blitt overlevert fra Nokia, så det kan jo hende de har valgt ut de beste bildene for alt jeg vet. Men det ser i allefall lovende ut. :)

 

Blir spennende å se noen tester og slikt av N90 også etterhvert. Vil forøvrig si at dersom K750i viser seg å produsere bedre bilder enn N90, har Nokia virkelig tabbet seg ut. De har jo et stort klumpete kamera på N90 sin med Carl Zeiss optikk og hele pakken, så de BURDE jo kunne overgå K750i på bildekvalitet. Dersom N90 lager dårligere bilder pga f.eks. en dårlig bildebrikke, blir jeg ikke særlig imponert. :roll:

Lenke til kommentar
Her er en link til bilder tatt med N90 i allefall (nederst på siden):

http://www.gsmarena.com/nokia_n90-pictures-1155.php

 

Nå er dette riktignok bilder som har blitt overlevert fra Nokia, så det kan jo hende de har valgt ut de beste bildene for alt jeg vet. Men det ser i allefall lovende ut. :)

De bildene er nok tatt av profesjonelle fotografer, med fotolys og hele pakka. Se på det bildet hvor både han og hun er med. Se på lysrefleksjonen i øyet hans. Se på belysningen i ansiktene deres. Det er tydelig at dette er ekstra belyst og komponert for å se bra ut. Dette er ikke gjort når for eksempel mobile-review.com tok sine bilder med K750i. Jeg venter til noen knipser bilder med begge telefonene av de samme tingene under samme lysfohold, med samme fotograf, før jeg kårer en vinner...

Lenke til kommentar
Blir spennende å se noen tester og slikt av N90 også etterhvert. Vil forøvrig si at dersom K750i viser seg å produsere bedre bilder enn N90, har Nokia virkelig tabbet seg ut. De har jo et stort klumpete kamera på N90 sin med Carl Zeiss optikk og hele pakken, så de BURDE jo kunne overgå K750i på bildekvalitet. Dersom N90 lager dårligere bilder pga f.eks. en dårlig bildebrikke, blir jeg ikke særlig imponert. :roll:

Ut i fra de bildene som er til rådighet her så ser det ut som N90 har gir mindre kromatisk aberrasjon enn K750i. Dvs. at optikken virker bedre. Men det virker også som om N90 har mye fargestøy selv ved bruk av kraftige studiolys. Legg også merke til at alle bildene tatt med N90 har meget bra lysforhold. Dette får meg til å misstenke at frykten din er velbegrunnet: bildebrikken er sansynligvis gir dårligere bildekvalitet enn bildebrikken på K700i, og gir dermed dårligere bilder enkelte ganger. (Dvs. ved dårlig belysning). I god belysning ser N90 ut til å stå sterkere på grunn av bedre optikk.

 

Men som sagt av Tjohei: Her trengs det et bedre sammenligningsgrunnlag før man kårer en vinner.

Lenke til kommentar
3333 kroner uten abbonement og operatørsperre? Det er billig. K700i kostet ca 4000 da den kom, og denne er ganske mye bedre. Må si prisene har sunket betraktlig. Eller er det abonement/operatørsperre på den? :)

3333kr blir ikke "billig" av den ene grunn at noe annet har kostet mer.

Det at K750i er "ganske mye bedre" er helt irrelevant for dette er jo tross alt en nyere telefon på et nyere tidspunkt. Det blir som å si at K700i var så bra fordi den var billigere enn T610 når den ble lansert og i tillegg "er ganske mye bedre". Om det er med eller uten abonement/operatørsperre på den svarer du selv på i første setning.

 

Jeg kommer trolig til å gjøre med K750i som jeg gjorde med T610: Ventet til den kostet godt under 2000kr før jeg kjøpte den. Jeg er fornøyd med T610 ennå, men kunne gjerne tenke meg de ekstra egenskapene som K750i har hvis det ikke koster for mye.

Lenke til kommentar
Det blir som å si at K700i var så bra fordi den var billigere enn T610 når den ble lansert og i tillegg "er ganske mye bedre".

Beklager om jeg pirker, men K700i var ca. 600 kr dyrere når den kom ut enn hva T610 var.

 

Men helt enig med hva du ellers sier. 3333 kr blir ikke automatisk billig selv om forgjengeren var dyrere. Jeg vil likevel si at 3333 kr ikke er en ille pris på K750i, tatt i betraktning av funksjonene. Ikke revolusjonerende billig, men heller ikke altfor dyrt..

Lenke til kommentar
Blir spennende å se noen tester og slikt av N90 også etterhvert. Vil forøvrig si at dersom K750i viser seg å produsere bedre bilder enn N90, har Nokia virkelig tabbet seg ut. De har jo et stort klumpete kamera på N90 sin med Carl Zeiss optikk og hele pakken, så de BURDE jo kunne overgå K750i på bildekvalitet. Dersom N90 lager dårligere bilder pga f.eks. en dårlig bildebrikke, blir jeg ikke særlig imponert. :roll:

Ut i fra de bildene som er til rådighet her så ser det ut som N90 har gir mindre kromatisk aberrasjon enn K750i. Dvs. at optikken virker bedre. Men det virker også som om N90 har mye fargestøy selv ved bruk av kraftige studiolys. Legg også merke til at alle bildene tatt med N90 har meget bra lysforhold. Dette får meg til å misstenke at frykten din er velbegrunnet: bildebrikken er sansynligvis gir dårligere bildekvalitet enn bildebrikken på K700i, og gir dermed dårligere bilder enkelte ganger. (Dvs. ved dårlig belysning). I god belysning ser N90 ut til å stå sterkere på grunn av bedre optikk.

 

Men som sagt av Tjohei: Her trengs det et bedre sammenligningsgrunnlag før man kårer en vinner.

Kromatisk abberasjon har jo også noe med bildebrikken å gjøre.

 

Se bare på IXus 700 kontra Ixus 40 og 50. Her har de stappet flere piksler inn på en like liten bildebrikke, som gjør at dette problemet lettere inntreffer.

 

Videre tror jeg det har lite å si om optikken lages av Carl Zeiss eller er unbranded i dette tilfellet. Dette er kun én av mange faktorer.

 

Viktigere er nok bildeprosessoren som sørger for å lage et bilde av det som treffer sensoren. Nokia er jo ikke kjent for å ha de best utviklede prosessorene, noe som også kan slå ut på bildekvalitet.

 

Den som lever, får se.

Lenke til kommentar
Kromatisk abberasjon har jo også noe med bildebrikken å gjøre.

 

Se bare på IXus 700 kontra Ixus 40 og 50. Her har de stappet flere piksler inn på en like liten bildebrikke, som gjør at dette problemet lettere inntreffer.

Jeg er uenig. Kromatisk abberasjon kommer av at linsene bryter de forskjellige fargene i lyset litt forskjellig. Ved sterke kontraster (typisk: mørkt løvverk mot lys himmel) så kommer dette til syne ved at de skarpe overgangene får en rand av missfarging. Midt i linsens aksesentrum (midt på bildebrikken) brytes ikke lyset men går vinkelrett gjennom alle glassflater. Jo lengre unna linsens aksesentrum, jo mer brytes lyset, og man får mer kromatisk abberasjon.

 

Hvis man bytter ut en bildebrikke med f.eks 1MP med en på 4MP (dobling av pixler i både X- og Y-retning) men beholder samme fysiske størrelse på brikken (f.eks 4x6mm) så vil linsen bryte lyset akkurat like mye feil som før. Den kromatiske abberasjonen vil strekke seg over dobbelt så mange pixler som før, men pixlene blir som regel også halvparten så små som før. F.eks ved utskrift i A4 eller visning av bildet i fullskjerm å en PC så vil den kromatiske abberasjonen ha like stor utstrekning som før (målt i millimeter på papiret eller på skjermen fordi den kromatiske abberasjonen har samme fysiske utstrekning på selve bildebrikken som før. En feilbrytning på 1/500 av bredden på bildebrikken vil altså føre til at blidet som er skrevet ut eller vist på skjermen også vil ha en feilbrytning på 1/500 av bildets bredde.

 

Men flere pixler betyr jo også bedre mulighet for utsnitt. Dersom utsnittet taes fra midten av bildet så vil også dn kromatiske abberasjonen forbli den samme. Fordi man tar utsnitt fra det området der lysbrytningen er minst. Kall det gjerne digital zoom. Man fjerner kantene av bildet der den kromatiske abberasjonen er verst, men forstørrer samtidig den kromatiske abberasjonen i de sentrumsnære områdene like mye.

 

Hvis man hadde byttet ut en 1MB bildebrikke på 4x6mm med en på 4MB og 8x12mm så ville man også fått like mye kromatisk abberasjon fordi man forstørrer bildet like mye som feilbrytnigen vil øke som følge av en fysisk større brikke.

 

---------

 

Dersom man heller tar utsnitt fra et utkantområde, f.eks helt i hjørnet av bildet så vil den kromatiske abberasjonen komme mye tydligere frem. Man får også en kraftig økning i kromatisk abberasjon hvis man bytter ut en bildebrikke på f.eks 1MP med en som har like mange pixler men mye større fysisk størrelse. (Ytterkantene vil få mye mer feilbrytning målt i prosent av bredden på brikken)

 

---------

 

Ut fra det jeg kan se på bildene så har K700i mer kromatisk abberasjon enn N90, og N90 har mer fargestøy enn K700i. Dette får meg til å misstenke at K700i har dårligere linser eller fysisk større bildebrikke. Kanskje mest det siste siden større fysisk bildebrikke gir mindre fargestøy, men også har konsekvensen at den kromatiske abberasjonen blir større slik som forklart ovenfor her.

Lenke til kommentar
Sorry for bumping i "gammel" post, Men finnes det en sikker dato når denne mobilen kommer. Ser det står 20.mai hos flere netshop'er. Men det står ubekreftet. Vet noen sikkert når den kommer?

Den offisielle datoen Sony Ericsson gir ut i reklamene sine er 23. mai, men den kommer inn et par dager før i butikkene, men vet ikke om de får selge den før 23.

Lenke til kommentar
Sorry for bumping i "gammel" post, Men finnes det en sikker dato når denne mobilen kommer. Ser det står 20.mai hos flere netshop'er. Men det står ubekreftet. Vet noen sikkert når den kommer?

De fleste nettbutikker speiler kun lageret til sine leverandører på slike varer.

 

Leverandørene brightpoint og dangaard får telefonen inn 20. mai. De må deretter sendes ut til butikkene, som dermed får telefonene på mandag.

 

Enkelte kan allikevel ha noen få eksemplarer på fredag eller lørdag og vil ikke nøle med å selge de da.

 

Er ingen avtale mellom forhandlere og SE om å vente til mandag med å selge.

Lenke til kommentar
Takk for svar da!

 

 

Men vis jeg bestiller nå, jeg kan ikke risikere at en butikk plutselig setter ned prisene med en gang dem kommer på lager?

Det kan du selvfølgelig risikere.

Hva er da lurest? Satse på at det er 1stk ledig til meg eller kjøpe nå? (Altså vente og se om noen setter ned prisen og satse på at de ikke blir utsølgt med en gang)

Lenke til kommentar
Takk for svar da!

 

 

Men vis jeg bestiller nå, jeg kan ikke risikere at en butikk plutselig setter ned prisene med en gang dem kommer på lager?

Det kan du selvfølgelig risikere.

Hva er da lurest? Satse på at det er 1stk ledig til meg eller kjøpe nå? (Altså vente og se om noen setter ned prisen og satse på at de ikke blir utsølgt med en gang)

Hva er prisen nå da?

 

Kan si deg om de har mulighet til å sette den mye ned.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...