Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Posten Norge AS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når en hentar pakke på Posten må en signere under "Pakken er mottat" før en får den. Litt komisk.

 

Stort sett gode erfaringar med Posten, litt irriterande at pakkar blir liggande eit døgn på omlastingsterminalen før den blir sendt vidare. Utsending oftare ha vore fint.

 

Har ikkje opplevd skada pakkar.

Sendte ein gong Norgespakke med 50 akvariefisk, gjekk veldig bra det.

Lenke til kommentar
JoahimR:

Posten må sitte i en særstilling som ikke må erstatte tapte forsendelser? Såvidt jeg vet er alle andre type bedrifter ansvarlig for andres eiendom. Om det så er en server som skal installeres og leveres osv.

6000054[/snapback]

Nettopp, det er det jeg også mener. Jeg synes det er rart brevsendingene deres ikke er forsikret(event. selv-assurert) - de påberoper seg intet ansvar ved mangler der. Men er vel aldri prøvet for retten, i tillegg er det vel en egen Post-lov(idet minste en forskrift, men innbiller meg, av en eller annen grunn, at det er en lov) som regulerer Posten Norge AS' virksomhet.

Lenke til kommentar
JoahimR:

Posten må sitte i en særstilling som ikke må erstatte tapte forsendelser? Såvidt jeg vet er alle andre type bedrifter ansvarlig for andres eiendom. Om det så er en server som skal installeres og leveres osv.

6000054[/snapback]

Nettopp, det er det jeg også mener. Jeg synes det er rart brevsendingene deres ikke er forsikret(event. selv-assurert) - de påberoper seg intet ansvar ved mangler der. Men er vel aldri prøvet for retten, i tillegg er det vel en egen Post-lov(idet minste en forskrift, men innbiller meg, av en eller annen grunn, at det er en lov) som regulerer Posten Norge AS' virksomhet.

6000073[/snapback]

 

Vanlige brev, enten de er i konvolutt eller litt større (opp til 2kg), blir ikke registrert enkeltvis ved innlevering og blir utlevert rett i postkassen. Siden det ikke er mulig å bevise at brevet er sendt, er det vel ikke spesielt rimelig å forlange erstatning om det kommer bort.

 

Pakker er registrert og spores underveis. For pakker får vi erstatning om de kommer bort. Når Posten gjør det enkelt for oss og ikke forlanger legitimasjon ved utlevering av vanlige pakker, er det altså Posten som tar en risiko. Du og jeg (dvs om vi er avsender) får erstatning. Jeg antar det skjer svært sjelden at folk stjeler hentelappene i postkassa til naboen og går på postkontoret. Ellers ville det nok vært innført krav om legitimasjon. Og det håper jeg ikke skjer. Da blir det mer komplisert å få andre til å hente noe, som jeg ofte gjør.

 

Så er det jo så at Posten ikke erstatter den reelle verdien av pakken, kun et fast beløp. Det er ikke noe problem for deg og meg som mottakere. Vi får ny vare fra avsender. Det er avsenders problem. Og avsender tegner vanligvis forsikring.

 

Posten er helt på linje med andre transportører her. Det er ingen som gjør dette annerledes.

 

Så hva er ditt problem, JoachimR?

Lenke til kommentar
JoahimR:

Posten må sitte i en særstilling som ikke må erstatte tapte forsendelser? Såvidt jeg vet er alle andre type bedrifter ansvarlig for andres eiendom. Om det så er en server som skal installeres og leveres osv.

6000054[/snapback]

Nettopp, det er det jeg også mener. Jeg synes det er rart brevsendingene deres ikke er forsikret(event. selv-assurert) - de påberoper seg intet ansvar ved mangler der. Men er vel aldri prøvet for retten, i tillegg er det vel en egen Post-lov(idet minste en forskrift, men innbiller meg, av en eller annen grunn, at det er en lov) som regulerer Posten Norge AS' virksomhet.

6000073[/snapback]

 

Vanlige brev, enten de er i konvolutt eller litt større (opp til 2kg), blir ikke registrert enkeltvis ved innlevering og blir utlevert rett i postkassen. Siden det ikke er mulig å bevise at brevet er sendt, er det vel ikke spesielt rimelig å forlange erstatning om det kommer bort.

 

Pakker er registrert og spores underveis. For pakker får vi erstatning om de kommer bort. Når Posten gjør det enkelt for oss og ikke forlanger legitimasjon ved utlevering av vanlige pakker, er det altså Posten som tar en risiko. Du og jeg (dvs om vi er avsender) får erstatning. Jeg antar det skjer svært sjelden at folk stjeler hentelappene i postkassa til naboen og går på postkontoret. Ellers ville det nok vært innført krav om legitimasjon. Og det håper jeg ikke skjer. Da blir det mer komplisert å få andre til å hente noe, som jeg ofte gjør.

 

Så er det jo så at Posten ikke erstatter den reelle verdien av pakken, kun et fast beløp. Det er ikke noe problem for deg og meg som mottakere. Vi får ny vare fra avsender. Det er avsenders problem. Og avsender tegner vanligvis forsikring.

 

Posten er helt på linje med andre transportører her. Det er ingen som gjør dette annerledes.

 

Så hva er ditt problem, JoachimR?

6001626[/snapback]

Det er jo akkurat det jeg prøver å si.

 

Vi hadde faktisk en sak hvor det var en annen person som henta en annen persons pakke, men med en så liten by, og med overvåkningskamera så var det ikke store problemet og løse saken. Viste seg bare å være feilsorterng, hvor de hadde temmelig like navn.

 

Når en hentar pakke på Posten må en signere under "Pakken er mottat" før en får den. Litt komisk.

 

Fant ut hva lille oransje strekkoden var. Det var vist et hjelpemiddel for de gamle sorteringsmaskinen. Postnummeret ligger vist i den koden.

Den er litt komisk den der ja. Er et par som slår seg vrang ang det. Men det har seg slik at noen glemmer å be om signatur etter å ha hentet pakken. Derfor ber vi om det først.

Lenke til kommentar

perjohan:

Skal være enig i at post som ikke registreres ikke kan ha en slik ordning. Når det gjelder budbil leveranser osv. så er de faktisk ansvarlig for pakken de skal levere.

 

Men som du sier, har ikke varen kommet til deg vil leverandøren sende en ny og finne ut av hva som har skjedd selv. Dette fordi det signeres hentelapp ved uttak.

Lenke til kommentar

Poenget er jo at både servicepakker og brevsendinger kommer i postkassen om det passer seg for postmannen å få det med.

 

Som du over her sier, man kan ikke bevise at man har sendt det. Nettopp. Det er jo problemet... La oss si det slik, jeg sender en god del brevsendinger på rundt 300 g. innland Norge. Dette koster kr 22. Skal jeg sende det som en Norgespakke, kommer det på 112. Og da velger jo gjerne mottager at jeg skal sende den på billigste vis - som A-post. Men poenget er at med så mye tull det er med A-posten, så nytter det ikke. Og da får de heller øke prisene en tier f.eks. på 350 g - og inkludere en forsikring/sporingsmulighet. Rekomandertsendinger var før en mulighet - men nå skal jo det også koste rundt seksti-sytti kroner. Det er for mye for en tjeneste som etterhvert er så nødvending, dvs, nødvendigheten ligger ikke at avsender må legitimere seg, nødvendigheten ligger i å vite om pakken kommer frem. Jeg savner et produkt som kan fikse sistnevnte.

 

Bare akkurat i øyeblikket holder jeg på med to klagesaker til Posten Norge AS. De klarer ikke engang å utbetale de pengene de har lovt å utbetale. Ubrukelig bedrift.

 

UPS/DHL koster jo langt mer enn Posten - men disse registrer SAMTLIGE sendinger jo, selv konvolutter med papirer som veier 100-200 gram. Det gjør de virkelig, så kom ikke her. Og de garanterer at mottager virkelgi mottar det...

Lenke til kommentar

Ukens historikk fra postens merittliste:

Pakke nr 1 (vanlig norgespakke) annkommer posthuset flatklemt av posten :thumbdown:

Pakke nr 2: Bestiller ny i express over natten,annkommer posten knust :thumbdown:

Pakke nr 3: Ny pakke i express over natten, posten feilsender og roter den bort.Ingen aner hvor den er :thumbdown::thumbdown:

 

Tror det er på tide at de reviurderer slagordet "Posten skal frem" til " Er du heldig kommer posten frem,men sansyneligvis deformert" :no:

Lenke til kommentar

Siste nytt om overnevnte pakke nr 3.

Tok kontakt med postens hovedkontor,de skulle sjekke opp saken og gi tilbakemelding, etter en stund ringte de tilbake men de kunne ikke finne pakken,de hadde kontaktet både Bodø og Evenes men ingen visste hvor den var.

Ja men så sier jeg pakken skulle til evenes en flyplass som ligger ca 2 1/2 times kjøring fra meg men den ble sendt til Bodø, dit kom den kl 0200. Hvorfor ikke bare vidresende den derfra med postflyet fra bodø til skagen som ligger en 1/2 times kjøring herfra og det flyet går jo kl 0630 på morningen.

SVAR. Nei det er ikke lov for det er et annet flyselskap,pakken må trolig tilbake til Oslo først :cry:

Ja ja tenkte jeg , moldboerne slår til igjen.

Men så like før stengetid bestemte jeg meg for å dra på postkontoret i et siste forsøk, jeg ba da dama bak skranken om ikke hun kunne sjekke en gang til.

Joda klart det hun går og sjekker og der er pakken og den var da kommet med postflyet til skagen ,selv om det ikke var lov :!: :!:

Snakk om å vite av hverandre.

Men iallefall takk til det lokale postkontoret og deres ansatte som desverre kommer opp i mange uforskyldte episoder grunnet arbeidstakers ensidige jakt på profitt .

Lenke til kommentar

Posten kjører i dag en større kampanje på nett der man oppfordres til å prøve pakkesporingstjenesten deres. Tast inn pakkenummeret og se hva som skjer:

komposten13aw.jpg

 

Dette skjer:

komposten4yw.jpg

 

Sånn har det vært i minst et døgn.

 

Jeg venter forøvrig på en ekspress over natt pakke som ble sendt på fredag.

Det blir spennende å se når den kommer.

Endret av auditman
Lenke til kommentar
Posten kjører i dag en større kampanje på nett der man oppfordres til å prøve pakkesporingstjenesten deres. Tast inn pakkenummeret og se hva som skjer:

http://img438.imageshack.us/img438/8114/komposten13aw.jpg

 

Dette skjer:

http://img438.imageshack.us/img438/3139/komposten4yw.jpg

 

Sånn har det vært i minst et døgn.

 

Jeg venter forøvrig på en ekspress over natt pakke som ble sendt på fredag.

Det blir spennende å se når den kommer.

6022494[/snapback]

Den får du nok ikke før på tirsdag, da Ekspress over natt ikke kjøres ut på lørdager, med mindre du betaler et pristillegg på x,-.

Lenke til kommentar

jeg lurer på hvorfor posten kan bruke ett døgn på å sende ei pakke fra hamar til lillehammer...

hver gang jeg får tilsendt ei pakke så ligger den på hamar i ett døgn før den sendes til lillehammer. og den havner gjerne på hamar på morgenen, og registreres på lillehammer på ettermiddagen dagen etter. dette er jo totalt unødvendig!

Lenke til kommentar

Jeg ville gjerne sett at posten leverer dagen etter bestilling hver gang jeg kjøper noe. Vet at dette alltid er tilfelle hos Netshop og Komplett, men hos butikker som Microplex og SHG tar det gjerne noen dager. Dessuten vil jeg gjerne be posten om å slutte å sende varene mine feil hele tiden. :) Hadde noen ting jeg bestilte i forrige uke som det tok 4 dager før jeg fikk. Det gikk først til Sarpsborg postkontor, så til Drammen ved en feil, deretter til Oslo og ble der en dag før pakka kom hjem til meg.

Lenke til kommentar

Førstnevnte problem er vel strengt tatt ikke postens feil, antegelig litt tregt system hos nettbutikken selv.

 

Men at de sender ting vilt galt, sier du har flyttet/ikke bor på registrert adresse(de har visstnok et eget adresseregister(hvor kun min lillebror på 9 år og min mor, i følge posten, er oppført på vår adresse)).

Lenke til kommentar
Den får du nok ikke før på tirsdag, da Ekspress over natt ikke kjøres ut på lørdager, med mindre du betaler et pristillegg på x,-.

 

Det er i så fall en lite kundevennlig - at man tar seg godt betalt for en tjeneste (ekspress over natt) man i praksis ikke kan levere. (fra fredag til lørdag)

 

Videre er det ikke så rent lite komisk at man anonserer på nett for en pakkesporingstjeneste som er nede.

Lenke til kommentar
Det er i så fall en lite kundevennlig - at man tar seg godt betalt for en tjeneste (ekspress over natt) man i praksis ikke kan levere. (fra fredag til lørdag)

Jeg er faktisk ikke sikker på om pakker som blir sendt fredag, blir kjørt ut på lørdager. Hvordan systemet er andre byer vet jeg ikke, men her blir det ikke det. De har kun en sjåfør, som skal ta for seg henting og bringing av post til avtalekunder. Og han må kjøre noe slikt som 10 mil en vei for å hente flyposten, som Posten fant ut var lurer å frakte til Lakselv, istede for rett til flyplassen vi har her.

 

 

Dere som klager på hvordan Posten håndterer pakkene, og at de ligger en dag en plass før de sendes videre.

 

Det er faktisk ikke sånn at de kjører trailere rundt om 24/7. Traileren går som regel bare en gang om dagen fra/til en bestemt plass. De står ikke å venter på pakken din som kommer derifra. De må kjøre, for å ikke skjape forsinkelser i kommende ledd i alle polretninger.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...