Gå til innhold

hardware dot no linuxdistro ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes stort sett folk berre skriv idèar her eg. Nokon av initiativtakarane som faktisk er kompetente nok til å f.eks lage ein YaST-liknande sak, som hotstian nemner?

 

BTW: Tenkte meg at det ville dukke opp ei nettside meg elendig kode... Ikkje det at det er mykje, men eg synes det minste ein kan gjere i open-kildekodemiljøet er å følge standardane.

Lenke til kommentar

Å diskutere design på en webside må da være totalt bomskudd. Tråden har kommet opp i 15 sider uten at noe reelt har skjedd, ikke engang fokus er definert.

 

Så langt har denne enkle tråden vært tilstrekkelig for trafikken. Problemet ligger helt andre steder.

 

Konstruktive forslag:

- definer fokus

- hva skal distroen gjøre som ingen andre gjør

- hvem skal bruke den

- hva er krav til hardware

- hvaslags intsallasjons- og pakkesystem skal brukes

- hvordan skal det organiseres uten å ende opp i galoppernede debianose (mengder av utviklere løper veldi fort rundt i små sirkler og ingenting skjer)

Lenke til kommentar
BTW: Tenkte meg at det ville dukke opp ei nettside meg elendig kode... Ikkje det at det er mykje, men eg synes det minste ein kan gjere i open-kildekodemiljøet er å følge standardane.

Jeg la opp den "dummy" siden for leeenge siden, jeg regnet med at den skulle bare ligge der noen dager, men tiden gikk og ingenting skjedde.

 

BTW: Siden er ikke tilgjengelig for øyeblikket da BaneTele har noe tekniske problemer på linjen.

Endret av olear
Lenke til kommentar
BTW: Tenkte meg at det ville dukke opp ei nettside meg elendig kode... Ikkje det at det er mykje, men eg synes det minste ein kan gjere i open-kildekodemiljøet er å følge standardane.

Jeg la opp den "dummy" siden for leeenge siden, jeg regnet med at den skulle bare ligge der noen dager, men tiden gikk og ingenting skjedde.

 

BTW: Siden er ikke tilgjengelig for øyeblikket da BaneTele har noe tekniske problemer på linjen.

la ut noe nytt på siden, ikke mye. Det står i still til gjeldene status

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Å diskutere design på en webside må da være totalt bomskudd. Tråden har kommet opp i 15 sider uten at noe reelt har skjedd, ikke engang fokus er definert.

 

Så langt har denne enkle tråden vært tilstrekkelig for trafikken. Problemet ligger helt andre steder.

 

Konstruktive forslag:

- definer fokus

- hva skal distroen gjøre som ingen andre gjør

- hvem skal bruke den

- hva er krav til hardware

- hvaslags intsallasjons- og pakkesystem skal brukes

- hvordan skal det organiseres uten å ende opp i galoppernede debianose (mengder av utviklere løper veldi fort rundt i små sirkler og ingenting skjer)

Nå kjører jeg selv Ubuntu på en gammel laptop.

Etter hva jeg har hørt ble Ubuntu til etter at e eller annen riking i Sør-Afrika samlet en del Linux-nerder og ga de litt føringer mot ett samlet mål.

Resultatet er etter hva jeg kan se en distro som er relativt tilgjengelig for den gemene hop som ikke er erfarne med hverken p installere OS eller installere programmer/oppdateringer gjennom kommando-linja.

 

Nå var jeg litt lat og orket ikke å lese alle 15 sidene med diskusjoner, men hvis Fisk er navnet, er ikke det dummeste. Akkurat som feks Ubuntu (igjen... :roll: ) som har valgt å bruke ett ord som stammer fra samme område som de som har laget distroen, bør jo en norsk distro ha ett norsk navn. Ikke Wolf feks.

 

Jeg foreslår følgende (Sikkert selvfølgeligheter for de fleste som leser denne tråden, men jeg skriver det nå lell):

- Lag ett brukergrensnitt som i all hovedsak kan styres gjennom pek & klikk-metoden. med andre ord gjøre den brukbar for menigmann i gata. Selvfølgelig må man kunne gjøre ting gjennom terminalen, men stort sett funker det meste med musa.

- Det bør være en selvfølge at det er lagt opp sånn at man får installert nmye programmer gjennom å dobbel-klikke på filen. Å åpne ett eget program for å installere eller å skrive kommandoer kan gjøre at mange som i dag bruker windows ikke ser noen grunn til å prøve noe annet.

- Ikke lag det for stort eller tungt. Tunge distroer finnes det nok av. Det bør kunne kjøres på litt eldre maskiner og likevel fungere raskt. med andre ord bør det medfølge en vindu-behandler som er noe raskere enn feks Gnome. Noe ala Xfce feks?

- Sleng med programmer som man bruker til daglig (OpenOffice, Gimp, osv). Hensikten er jo at distroen skal kunne ertsatte mac og windows til daglig hjemmebruk.

- Sikkerhet. Både bra sikret, men også brukervennlig. "The harder it is to get in, the harder it is to get out!" Murphy's lov! Balanse mellom sikkerhet og tilgjengelighet er alltid en tve-egget kniv.

- Support. Å finne svar på spørsmål og problemer bør ikke i hovedsak skje gjennom forum (for mye lete gjennom på en dårlig prganisert måte..), men gjennom medfølgende dokumentasjon.

 

Litt å tygge på kanskje? Plutselig ble jobben mye større...

Lenke til kommentar
Ja hva skjer egentlig med distroen ? Har dere begynt ?

Ingen gidder å organisere arbeidet og få noe system på det. Se f.eks de konstruktive forslagene til Codename Paragon litt lengre opp på siden her. Denne distroen ser jeg på som død .. err.. ikke født .. nei, ikke unnfanget ennå faktisk.

Lenke til kommentar

"Fiskdist - A distro with no target"

For et slagord. Jeg fikk med ett lyst å bruke den distroen. Og hvorfor skrives det FiSk? Står F og S for noe, eller er det bare vanlig CS/mIRC-måten å skrive et navn på?

 

Olear: Ang. kildekoden til websiden... Du mangler en h2. Kan ikke hoppe fra h1 til h3.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Olear: Ang. kildekoden til websiden... Du mangler en h2. Kan ikke hoppe fra h1 til h3.

Også helt unødvendug og skrive xhtml på den sia:P Men skal ikke mase med det her :) Bare jeg som er pirkete.

 

Men jeg også syntes dette virker litt dødt. Har heller alderi fått noe inntrykk av att det var en del dyktige programmerere med på dette prosjektet.

Lenke til kommentar

Litt off-topic men..

 

Olear: Hvordan bytter du avatar så ofte? Har du ett automatisk ftp-script som oppdaterer kilden med jevne mellomrom eller? Eller har du en sabla stor GIF :!:

Eller er du bare innom profilen din særdeles mange ganger og bytter avatar? :hmm:

 

Edit: skriveleif..

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...