Gå til innhold

hardware dot no linuxdistro ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Arch er en nyskapende distro jah. Synes selv at fisk bør bruke Pacman som pakkehåndterer. Sett opp en mailingliste så kan vi jo diskutere litt skikkelig. :)

pm er en klone av pacman, men med noen add-on. ;)

skal du lage en klon med noen add-ons, saa for all del ikke skriv den fra scratch.

baser den enten paa pacman-koden (om du liker C)

eller paa xerxes2 sin implementasjon av baade pacman og abs. (i python)

 

eller enda bedre.. vent litt...

 

pacman blir for tiden skrevet om til et bibliotek, saa da skulle det ikke være saa mye arbeid med aa kunne hive dine "add-ons" paa toppen, og i samme slengen spare noen uker med programmering. bruk heller de ukene paa en annen del av fisk.. antar at det er mer enn bare en pakkehaandterer som gjenstaar... Ved aa bygge dine add-ons paa toppen av pacman biblioteket naar det er ferdig, saa kan du lage noe som kan brukes av arch brukere, samtidig som fisk kan bruke siste og beste versjon av pacman, men med dine add-ons paa toppen som default...

resultat: bedre pakkehaandterer for fisk, og mulighet for flere features i pacman for archbrukere..

 

blir artig aa se hva som skjer med dette prosjektet fremover.. dere faar ha lykke til...

Lenke til kommentar

Verden er alltid klar for enda en Linux-distribusjon, så jeg vil ikke legge noen dempere når jeg nå spør om hvilket fokus prosjektet skal ha.

 

Det finnes allerede noen utmerkede lister/klassifikasjoner, bl.a. hos

- Linux Weekly News (LWN) - Distributions (446 forskjellige i listen)

- Distrowatch (386 Linuxdistribusjoner)

 

Når prosjektet er klart med noe å laste ned, er det en god ide å kontakte disse for å komme med på listene.

 

For å komme raskt igang, er det adskillig lettere å ta utgangspunkt i en eksisterende distribusjon, Debian og Redhat er populære til det.

 

Først og fremst er jeg interessert i å høre mer om målet, kikket igjennom tråden, men fant ikke noe om det.

Lenke til kommentar

Det er vel fordi de ikke har et klart mål, men bare vil lage en distribusjon fordi det er kult.

Det er i alle fall min oppfatning, om det ikke stemmer så motbevis det.

 

Forøvrig er jeg ikke helt enig i at vi trenger flere distribusjoner, i alle fall ikke en klone av noe eksisterende.

Hvis man skal lage en ny distribusjon så bør man ha noe nyskapende. Hvis man bare vil forbedre noe så kan man like gjerne bidra til en eksisterende distribusjon.

Lenke til kommentar

hei. jeg bare lurer på en ting. nå skal jeg ikke strø noe salt i sår eller noen ting, men dette høres ganske så komplisert ut gutter. etter mitt syn tror jeg ikke dette blir virkelighet. denne distroen vil nok bare bli drømmer som dere drømmer om at skal bli virkelighet. hvorfor ikke holde seg til en distro som allerede finnes?

en annen ting: hvilke program skal være ferdigkompilert i distroen? hvilken kjerne skal distroen bygge på?

hvilken språk skal distroen være på? dvs. snakkespråk. kanskje like greit å kjøre den på Engelsk. da skjønner iallefall alle folk distroen, dvs. da kan alle bruke den.

som flere her sier at det kan bli dyrt å ordne med domene å greier.

Nei folkens, dere har virkelig tatt på dere storarbeid.

Ser ikke vitsen i å lage en distro heller jeg.

men du verden da gitt. å kalle en distro FISK? det hørtes både veldig norsk ut og veldig bonsk ut, dvs. bondeaktig.

 

Jeg har forresten et navn til dere. hvis dere absolutt skal lage distro:

 

Blomstix.

 

Good Luck Peoples.

Lenke til kommentar
hei. jeg bare lurer på en ting. nå skal jeg ikke strø noe salt i sår eller noen ting, men dette høres ganske så komplisert ut gutter. etter mitt syn tror jeg ikke dette blir virkelighet. denne distroen vil nok bare bli drømmer som dere drømmer om at skal bli virkelighet. hvorfor ikke holde seg til en distro som allerede finnes?

en annen ting: hvilke program skal være ferdigkompilert i distroen? hvilken kjerne skal distroen bygge på?

hvilken språk skal distroen være på? dvs. snakkespråk. kanskje like greit å kjøre den på Engelsk. da skjønner iallefall alle folk distroen, dvs. da kan alle bruke den.

som flere her sier at det kan bli dyrt å ordne med domene å greier.

Ikke for å pirke, men kun én stor bokstav, og den var feil?

Nei folkens, dere har virkelig tatt på dere storarbeid.

Ser ikke vitsen i å lage en distro heller jeg.

men du verden da gitt. å kalle en distro FISK? det hørtes både veldig norsk ut og veldig bonsk ut, dvs. bondeaktig.

 

Jeg har forresten et navn til dere. hvis dere absolutt skal lage distro:

 

Blomstix.

 

Good Luck Peoples.

Storarbeid, ja... Er ikke det bare kult, da? Den blir nok ikke noe populær, men de kommer til å lære en hel del fra arbeidet.

Lenke til kommentar

mye å tenke på serru når man skal lage Linux distro og OS gennerelt. kanskje ikke alle som er involvert helt vet hva de begir seg ut på? vet ikke helt jeg. og holde distroen oppdatert er da en ting, men drivere skal jo kompileres og støtte for diverse hardware skal jo kompileres og sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
men drivere skal jo kompileres og støtte for diverse hardware skal jo kompileres og sånn.

Driverne som følger med OS'et ligger jo i kjernen (rett meg om jeg tar feil), og de som ikke følger med kompilerer man jo selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å lage en splitter ny distro er vanskelig, spesielt er vel rc.d/ krevende å få til å spille sammen med hver pakke en installerer.

 

Jeg foreslo tidligere å ta utgangspunkt i en eksisterende distribusjon, men tenkte at det som ville være enda bedre er om en faktisk deltar i arbediet i en distribusjon, f.eks. Debian.

 

Selv er jeg med på et Internet-prosjekt som har med Linux å gjøre, og selv om det krever endel tid, er det både morsomt og lærerikt. Anbefales.

Lenke til kommentar

At ingen gjør noe er ikke rart siden dere ikke har noen prosjektleder som fordeler oppgaver. Alle sitter på gjerdet og venter på at noen skal gjøre noe. Jeg kan heller ikke se noen målsetninger, eller delmål om hva som skal være ferdig når osv. Første innlegg inneholder jo omentrent ingenting nyttig.

 

Det som trengs er prosjektstyring... Jeg nevnte det tidligere, men det ble raskt avblåst og dere ser hvordan det går.

Lenke til kommentar
Kanskje du burde vise initiativ og få prosjektet til å gå fremover i stedet.

At dere ikke kommer noen vei er ikke så rart når ingen gjør noe.

vi har jo prøvd da, men jeg får vel komme med noen ider da:

chroot pakker i pakke systemet,

SELinux muligheter,

gentoo portage/arch portage in 1 med USE flage og det hele,

YaST klone,

fluxbox som prioriert WM

rc-update,

make pkg og make pkg install,

SMS term,

stort kernel utvalg (ck-source, hardened-source, fisk-source, win4lin),

problem rapport som i debian,

stable(server) og unstabe(nyeste pakker, desktop) versjoner.

 

her er noenav idene mine

 

P.S ferie

:cool:

 

EDIT: noen andre må ta maillista :blush:

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...