Gå til innhold

hardware dot no linuxdistro ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er generellt imot forks, men det finnes såklart untak som f.eks Ubuntu.

Det er bare teit, det er bedre å basere seg på allerede gjort arbeid en å gjennopfinne hjulet. Skal jeg jobbe med en ny distro er jeg også veldig glad om den er basert på en distro jeg allerede har kjennskap til, slik det blir mindre arbeid for meg å sette meg inn i den.

Lenke til kommentar
Er generellt imot forks, men det finnes såklart untak som f.eks Ubuntu.

Det er bare teit, det er bedre å basere seg på allerede gjort arbeid en å gjennopfinne hjulet. Skal jeg jobbe med en ny distro er jeg også veldig glad om den er basert på en distro jeg allerede har kjennskap til, slik det blir mindre arbeid for meg å sette meg inn i den.

Verden trenger ikke flere forks. Skal man lage en ny distro så skal den ha noe nytt., ikke basere seg på allerede eksiterende løsninger.

Lenke til kommentar
Verden trenger ikke flere forks. Skal man lage en ny distro så skal den ha noe nytt., ikke basere seg på allerede eksiterende løsninger.

Unyttige forks er langt ifra usunt, nye ideer dukker opp ved behov. Hobby er hobby. Når så en fork dør har de som lekt seg med den fått seg nyttig kunnskap og erfaring. Den kunnskapen kan så eventuelt nyttes til å hjelpe til med andre eksisterende og populære løsninger.

Lenke til kommentar
Unyttige forks er langt ifra usunt, nye ideer dukker opp ved behov. Hobby er hobby. Når så en fork dør har de som lekt seg med den fått seg nyttig kunnskap og erfaring. Den kunnskapen kan så eventuelt nyttes til å hjelpe til med andre eksisterende og populære løsninger.

Det er alt for mange distroer (forks) i omløp. Man bør heller komme med bidrag til de etablerte distroene.

 

Fedora/Redhat

SUSE

Mandriva

Gentoo

Slackware

Arch

Debian

Lenke til kommentar
Det er alt for mange distroer (forks) i omløp.

Hvorfor er dette negativt?

 

Man bør heller komme med bidrag til de etablerte distroene.

Eller man kan komme med bidrag og nye ideer til sin egen, hvis det er vellykket kan det så bli kopiert over til de etablerte distroene. Er din distro en fork (veldig lik), så burde dette ikke vært noe problem.

 

Dessuten, hvis du ønsker å legge til noe nytt/forandre noe i offisielle Debian distroen, så må du nok kranglet med ganske mange som er uenige med deg. Mye mer gøy å bare sette i gang med kodingen.

 

Fedora/Redhat

SUSE

Mandriva

Gentoo

Slackware

Arch

Debian

Hva er dette? Eksempler på etablerte distroene? Jeg ser hvertfall to som er forker -- Mandriva av Redhat og Arch av gentoo. Distroene kopierer også av heverandre i hytt og pine, SuSe bruker pakkesystem som redhat utviklet.

 

Hva med de andre tyvetallsdistroene som eksister, skader deres eksistens utviklingen av noen av de store?

 

Eneste jeg ser negativt med mangen fork er at det kanskje er forvirrende for nye som skal sette seg inn i GNU/Linux. Men lever den ene distroene ikke opp til forventningene, så har de mulighet til å velge en annen.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette negativt?

Dette svarer du egentlig på selv, folk vet ike hva de skal velge. Også et viktig poeng er sikkerhetoppdateringer. Hvis en fork bryter for mye med originalen så må de også gi ut egne oppdateringer, noen kanskje ikke alle er like flink till?

Mandriva av Redhat og Arch av gentoo. Distroene kopierer også av heverandre i hytt og pine, SuSe bruker pakkesystem som redhat utviklet.

At SUSE bruker pakkesystemet til Redhat gjør den ikke til en fork. Arch er _ikke_ en fork, den er en nyskapende distro og som de fleste distroer baserer seg på LFS.

Lenke til kommentar
Dette svarer du egentlig på selv, folk vet ike hva de skal velge.

Derfor har de forum som dette slik at vi kan bli plaget med distrospørsmål to ganger til dagen :) -- og sider som linuxguiden.no

Også et viktig poeng er sikkerhetoppdateringer. Hvis en fork bryter for mye med originalen så må de også gi ut egne oppdateringer, noen kanskje ikke alle er like flink till?

Stemmer nok det, men så velger de fleste mer seriøse distroer med mindre de er spesielt intereserte.

At SUSE bruker pakkesystemet til Redhat gjør den ikke til en fork.

Det var eksempel på at distroer kopierer fra hverandre :)

Arch er _ikke_ en fork, den er en nyskapende distro og som de fleste distroer baserer seg på LFS

Jeg tok feil der ja. Var feilinformert om at Arch baserte seg på Gentoo, bare med prekompilerte pakker. Tror du tar litt feil også, fra Arch sin wiki:

Arch Linux is an i686-optimized linux distribution that was originally based on ideas from CRUX, a great distribution developed by Per Lidén.

Men det er utenfor det jeg ville frem til.

Lenke til kommentar
Tror du tar litt feil også, fra Arch sin wiki:

Arch Linux is an i686-optimized linux distribution that was originally based on ideas from CRUX, a great distribution developed by Per Lidén.

Arch bruker LFS som sin base som mange andre. LFS er et verktøy/guide for å lage sin egen distro. At den baserer seg på ideer fra CRUX betyr ikke at den bruker den som base.

Lenke til kommentar
Jeg er allerede involvert i et distroprosjekt, så hadde ikke hatt muligheten for å bidra særlig mye. Men høres ut som en god ide. Sikkert mange her på forumet som er kapable til å bidra i et distroprosjekt.

Fortell fortell!

 

Hvilken distro? :)

Exigo Linux. Har ikke noen hjemmeside (ennå). Er et prosjekt blant moderatorene på Linuxforumet DistroTalk.net. Jeg holder på med en installer i PyGTK og konstruksjonen av LiveCD'en.

Den live cdn må jeg ha :dribble:

Fullversjonen å da!!

Lenke til kommentar
Arch er en nyskapende distro jah. Synes selv at fisk bør bruke Pacman som pakkehåndterer. Sett opp en mailingliste så kan vi jo diskutere litt skikkelig. :)

noen som har forslag til ferdig maillist som bruker IMAP?

 

EDIT: ops skulle trykk edit :p

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...