Gå til innhold

De albumene som endret ditt syn på musikk

Jan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Daft Punk - Discovery

Air - Moon Safari

Fikk meg til å like musikk uten ekte instrumenter.

Big Bang - Clouds Rolling By

Ga meg troen på norsk musikk igjen.

Jethro Tull - Songs from the wood

Gjorde meg vel interessert i musikk, og den musikken jeg hører på i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok bare en plate som virkelig har endret mitt syn på musikk.

Liquid Tension Experiment - 2

Jeg ble helt satt ut av at det gikk an å lage musikk på denne måten. Melodiøst, teknisk, vakkert, hardt, og fullstendig instrumentalt. Spesielt låta "When the water breaks".

Etter "åpenbaringen" for fem år siden har det kommet ganske mange cd'er i hylla, ja.

Skrevet

Musikksmaken min modnet med "Rubber Soul" av Beatles. Fra da av ble jeg også interessert i hele album, ikke bare enkeltlåter. Dessuten innså jeg at gammel musikk også kunne være bra. :p Men dette "vendepunktet" ville vel kommet uansett før eller siden med en eller annen bra plate.

Skrevet (endret)

Tidy Trax vs Frantic - Paul Maddox & Tom Harding

Thunderdome 14 - Death Becomes You

Endret av Zyztem
Skrevet
Det er nok bare en plate som virkelig har endret mitt syn på musikk.

Liquid Tension Experiment - 2

Jeg ble helt satt ut av at det gikk an å lage musikk på denne måten. Melodiøst, teknisk, vakkert, hardt, og fullstendig instrumentalt. Spesielt låta "When the water breaks".

Etter "åpenbaringen" for fem år siden har det kommet ganske mange cd'er i hylla, ja.

Fantastisk plate. :love:

Skrevet

Metallica - Load

The Mars Volta - De-Loused In The Comatorium

Feeder - Polythene

Iron Maiden - Rock In Rio

Kent - Vapen Och Ammunition

Rammstein - Herzeleid

:love:

Skrevet

Før jeg oppdaget Daft Punk - Discovery hørte jeg ikke spesielt mye på musikk (regner ikke "Smurfehits" og "McMusic/Absolute Music" som ordentilig musikk...). Daft Punk åpenbarte den elektroniske musikkverdenen for meg og siden jeg hørte dem for første gang er det elektronisk musikk som har ligget mitt hjerte nærmest. Men jeg har en svært åpen musikksmak og liker derfor det meste andre også...

Er fortsatt en ihugga Daft Punk-fan og har alt de har gitt ut!

Skrevet (endret)

Emerson, Lake & Palmer - Brain Salad Sugery

Et genialt og provoserende album, med Karn Evil 9 som absolutt høydepunkt, den markerer også et absolutt høydepunkt for elektronisk musikk - mer enn hva de bruker eller i andre former, og det blir bare dumt.

Never Mind The Bollocks Here's The Sex Pistols

Dette albumet er punk, og punken er dette albumet. All annen punk er ingenting mot dette, selve midtpunktet i en hver punk elskers samling.

Nirvana - Nevermind

Kanskje det mest komplette albumet noen sinne, fra en av de mest geniale musikerene (Cobain) noen sinne.

Led Zeppelin IV

Ingen kommentar nødvendig.

Guns'n Roses - Appetite for destruction

For meg er dette ett av rockens absolutte høydepunkt

Golden Palominos - Dead Inside

Kanskje ett av de mest provoserende og perverse album noensinne som passende åpner med en musikalsk tolkning av Blackmans dikt Victim, som handler om en kidnappet, mishandlet, m.m. jente fra hennes synspunkt når det skjer og hennes tanker om dette. Sinnsykt og enormt krevende å høre på, Nicole Blackman er genial!

Trash Palace - Positions

Etter Serge Gainsbourg er disse fransk-britene det beste av sexuell musikk noensinne, åpnet øynene (evt. ørene) mine for denne sjangeren.

Endret av Glortelion
Skrevet

Dette albumet er punk, og punken er dette albumet. All annen punk er ingenting mot dette, selve midtpunktet i en hver punk elskers samling.

The Clash - London Calling >>>>>> Never Mind the Bollocks

At dette kan en gang diskuteres.

Skrevet

The Clash - London Calling >>>>>> Never Mind the Bollocks

At dette kan en gang diskuteres.

Off topic:

Selvsagt.

Men Bollocks - 1977, London Calling 1979.

Det kan IKKE diskuteres.

On topic:

Når det gjelder The Clash hadde jeg en helt spesiell periode i mitt (da) unge liv, cafeen vi hang på hadde en jukeboks med bl.a. The Clash - Straight to hell (A-siden var Should I stay....men den ble sjelden spilt) Mange gode og merkelig minner når jeg høre den sangen....

T'Weed

Skrevet
Eneste jeg kan si som virkelig har endret mitt syn må være Magma sitt album "Mekanik Destruktiw Kommandoh".

Genialt

..og Immortal med "At the Heart of Winter"

Skrevet

Kings Of Convenience - Quiet Is The New Loud:

Skaffet meg et lidenskapelig forhold til musikk.

Tool - Ænima:

Hadde aldri hørt på metal før denne plata, men det viste seg å være en åpenbaring av et album.

Sigur Rós - ():

Må være noe av det vakreste som noengang er laget.

The Avalanches - Since I Left You:

Første albumet som overbeviste meg at det faktisk kan lages fantastisk musikk uten et gitar-bass-tromme oppsett.

Skrevet
Emerson, Lake & Palmer - Brain Salad Sugery

Et genialt og provoserende album, med Karn Evil 9 som absolutt høydepunkt, den markerer også et absolutt høydepunkt for elektronisk musikk - mer enn hva de bruker eller i andre former, og det blir bare dumt.

Utrolig enig! Dette er en utrolig bra plate! Karn evil all the way!

Men den plata som vendte meg helt om fra metal til klassisk og prog, var Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway!

Herregud for et bra konseptalbum! (som ble utgitt leeenge før The wall ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...