Gå til innhold

Rygge på speil


buskmann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

speil , bruker altid speil , er vant til og kjøre store biler der jeg ikke kan snu meg

 

og for presisjons rygging er speil bedre , man ser hvor mye klaring det er på hver side , det eneste som er vansklig er dybdemåling dvs hvor langt det er fra bak bilen til vegg eller lignende

Lenke til kommentar

Har egentlig alltid brukt speil, bortsett fra når jeg var på kjøreskole og på oppkjøringen. Ble opplært av fattern til å bruke speil også. Jeg foretrekker speil fordi det går kjappere. Her jeg bor, er det smal veg med mye rygging. De aller fleste her bruker speil, rett og slett fordi kjøringen blir mye mer effektiv.

Lenke til kommentar
En stund siden jeg har tatt lappen nå, men er det ikke slik at du stryker med glans dersom du rygger uten å faktisk se deg bak når du rygger?(Dvs. speil er ikke godkjent)

riktig det ;)

 

faktisk når jeg kjørte oppp til vogntog måtte jeg sende sensoren ut for og så og se at jeg ikke rygget på noen :D bare syn at det ikke regnet

Lenke til kommentar
En stund siden jeg har tatt lappen nå, men er det ikke slik at du stryker med glans dersom du rygger uten å faktisk se deg bak når du rygger?(Dvs. speil er ikke godkjent)

tja.. er vel forskjellig.. hadde oppkjøring for 2 uker siden.. skulle rygge ca 50 meter.. begynte med å kun bruke speil... kom veldig skeivt ut då.. så kjørte eg litt fram og så snudde eg meg og rygga...

 

når eg kom tilbake så sa sensoren at eg burde snu meg når eg rygga.. men han hadde ikke så mye annet å sette fingen på så eg fikk bestått :)

Lenke til kommentar

"sladrespeilet" (indre speil) duger like godt til å få med seg hva som skjer bak som om at du skal snu deg og se bakover. Bruker aldri å snu meg når jeg rygger.. speilet fungerer fint det.

 

Ftz: jupp, når man rygger med vogntog så skal man ha en person bak for å følge med, da man ikke har noen kontroll over dødsonen bak. (så fremst man ikke har ryggekamera)

Lenke til kommentar
"sladrespeilet" (indre speil) duger like godt til å få med seg hva som skjer bak som om at du skal snu deg og se bakover. Bruker aldri å snu meg når jeg rygger.. speilet fungerer fint det.

 

Ftz: jupp, når man rygger med vogntog så skal man ha en person bak for å følge med, da man ikke har noen kontroll over dødsonen bak. (så fremst man ikke har ryggekamera)

ja men man kan bruke såkalt selv syn , dvs sjekke bak og så rygge , for det er ikke altid man kan ha noen bak der

Lenke til kommentar
sladrespeilet har like mange dødsoner som om du ser bak.

Synsfeltet ditt er ca. 180 grader (hvorav sidesynet er VELDIG bra til å oppfatte bevegelser). Du ser ikke så bredt med sladrespeilet. Det er også lettere å vri på hodet enn å vri på speilet.

nå ja , jeg ser det som er nødvendig og se bak bilen i speilene , midspeilet bruker jeg rett og slett ikke av vane .

 

og det er ikke noe jeg har rygget på enda , og jeg må av og til rygge mye på jobben , nå skal det jo sies at speilene på bussene er noe større en di på personbilen min :D

men hjemme og bruker jeg utelokkende bare speil og med rette instilte speil er det ikke mye som forsvinner i blidsoner ;)

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere så er det ikke alle biler(lastebiler busser) det går å bruke bakvinduet.

I en varebil er også bakruta hjelpeløs ettersom den sitter høyt og at bagasjerommet er fylt opp av grieier og ting.

Bruker kun sidespeilene når jeg rygger.

Hva annet skal man gjøre når man er alene og skal rygge?

Kan jo i tvilstilfeller gå ut og sjekke først før man rygger så man vet hva som er rett bak bilen men å snu seg for å rygge er ikke lurt.

Lenke til kommentar
Snur meg alltid; litt unødvendig å ta livet av 4-åringen til naboen fordi man ikke gidder å sjekke hva som er bak bilen synes jeg.

Lite sannsynlig at det løper en 4-åring midt i bilveien. Men selvsagt, dersom jeg rygger i et boligområde/parkeringsplass/annet sted der man treffer annet enn biler, snur jeg meg selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...