Gå til innhold

Hvilke språk blir brukt til å lage spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe C++. Eksempler: Half-Life-serien er skrevet i C++. Quake-serien er skrevet i C++. Doom-serien er skrevet i C (og C++?). Det er rimelig mange andre større titler som også er skrevet i C++.

 

C++ egner seg kort sagt veldig godt til spill, og det er det mange som har forstått ;)

Lenke til kommentar
Siden du sporr om dette saa vill du sikkert selv lage spill, saa her har du en liten link http://www.pygame.org/ . Dette er ikke C/C++ men det vill faa deg i gang MYE raskere!

 

Beklager vist du ikke var ute etter dette..

Nei jeg er ikke interessert i å lage spill, (ikke enda ivertfall) bare er nyskjerrig på hvilke språk som blir benyttet til å lage dagens spill.

 

edit: Er python et språk som blir benyttet i spillbransjen idag?

Endret av Kjeksen
Lenke til kommentar
Det er jo mange forskjellige typer spill da. De spillene du kjøper på CD/DVD i butikken er nok for det meste skrevet i C/C++, men noen er lagd i Delphi, Java etc. Småspill man finner rundt på nettet stort sett er lagd med Flash eller Java.

Er nok de store spillene jeg tenker på, de man får kjøpt på CD / DVD..

Lenke til kommentar
Python brukes nok noe for skripting, f.eks har utviklerne av Civilization IV, hvis jeg husker riktig, opplyst at de bruker Boost.Python for å skripte C++-kode.

Boost, Python og C++ -- samtidig. Tre gode ting på én gang, det er jo ikke mulig, det!

 

Python er ikke et dumt valg når det gjelder (små)spill. Jeg personlig er svært glad i PySol, som er en utrolig forseggjort kortspillsamling skrevet i Python.

Lenke til kommentar
Python brukes nok noe for skripting, f.eks har utviklerne av Civilization IV, hvis jeg husker riktig, opplyst at de bruker Boost.Python for å skripte C++-kode.

Øh..noobspørsmål her: Hva i all verden vil det si? Hva er egentlig forskjellen med å skripte og programmere? :blush:

Lenke til kommentar

Grensen mellom de to er egentlig ganske flytende, men med skripting her tenkte jeg på at kjernen i spillet er skrevet i C++ og at Python brukes for å styre disse komponentene. Etter å ha lest uttalelsen fra Firaxis ser det ut som Python spiller en mer utstrakt rolle i selve spillet enn jeg kunne huske.

Lenke til kommentar

Chrome er skrevet i C++, men har script funksjonalitet som bruker Java, noe i likhet med Unreal Engine som har Unreal Script(Ligner litt på Java, men det er ikke Java), men tar jeg ikke helt feil, er det mulig Unreal Script blir kompilert.

 

Spill blir skrevet i C++ og Assembly, nettopp fordi alt må til enhver tid være effektivt, siden ting som Skeletal Animation, AI, Fysikk og slikt skal kjøre på en frame til frame basis, og da nytter det rett og slett ikke å bruke språk som ikke lager native code.

 

i småspill er det jo genialt, siden det tar lang tid å skrive noe fornuftig i C++

 

Jeg og noen kamerater lager et spill i dette øyeblikk, og vi bruker C++ (jeg er den eneste som bruker assembly da...)

 

Siste jeg skrev var Mesh Pipeline, som er en stack av funksjoner som skal utføres på en modell før den kan presenteres for skjermkortet (som Skeletal Animation, bølgende vann, vertex shader etc.), dette tar seriøse mengeder med CPU (avhengig av hva den gjør, bruker man bare shadere, går det ganske radig) og da er det nytteløst med Java, Python, C#, Delphi eller Visual Basic.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Jeg vil tippe C++. Eksempler: Half-Life-serien er skrevet i C++. Quake-serien er skrevet i C++. Doom-serien er skrevet i C (og C++?). Det er rimelig mange andre større titler som også er skrevet i C++.

 

C++ egner seg kort sagt veldig godt til spill, og det er det mange som har forstått ;)

Nja, tror faktisk du tar halveis feil. Skal ikke påstå at jeg har rett, men jeg har nå hørt at selve motoren i de spillene er skrevet i C++ mens resten er skrevet i et eget spesiallspråk. De fleste spill man ser på markedet er egentlig bygd opp av en motor i C/C++ og resten er i egene script- og programmeringsspråk. Som sagt, påstår ikke dette er faktum, men det er iallfall hva jeg har hørt.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Nja, tror faktisk du tar halveis feil. Skal ikke påstå at jeg har rett, men jeg har nå hørt at selve motoren i de spillene er skrevet i C++ mens resten er skrevet i et eget spesiallspråk. De fleste spill man ser på markedet er egentlig bygd opp av en motor i C/C++ og resten er i egene script- og programmeringsspråk. Som sagt, påstår ikke dette er faktum, men det er iallfall hva jeg har hørt.

Ja, det er vanlig å bruke skriptspråk som et grensesnitt til selve motoren. Allikevel vil jeg tro at motoren utgjør en såpass størrelsesmessig betydelig del at det ikke blir så veldig galt å unnlate å nevne skriptingen.

 

Så vidt jeg vet er Quake 1-3 skrevet i C, i likhet med Doom opptil versjon 3 (C++). Carmack sier at de standardiserte på C++ relativt sent fordi at det tok tid før språket var tilstrekkelig modent.

 

Veldig godt mulig, har egentlig ikke vært borti Quake noe særlig. Apropos Doom: Bruker ikke Doom I og II samme spillmotor, men med forskjellige datafiler? Jeg mener å huske å ha sett noe om det en gang jeg kikket gjennom koden til en eller annen utgave.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er Quake 1-3 skrevet i C, i likhet med Doom opptil versjon 3 (C++). Carmack sier at de standardiserte på C++ relativt sent fordi at det tok tid før språket var tilstrekkelig modent.

 

Veldig godt mulig, har egentlig ikke vært borti Quake noe særlig. Apropos Doom: Bruker ikke Doom I og II samme spillmotor, men med forskjellige datafiler? Jeg mener å huske å ha sett noe om det en gang jeg kikket gjennom koden til en eller annen utgave.

Har ikke sett på koden til Doom (1-2 er vel under GPL?), Quake3 har jeg liggende men ikke sett så alt for nærme på det foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...