Gå til innhold

Våre liv verdt mer enn 1000fattiges?


Anbefalte innlegg

Det skal brukes 400mill på å bygge om en veg til 4felt. Dette for å øke sikkerhet, og unngå kø...

 

Irriterer vettet av meg. Uansett: De få livene dette vil redde får en høy pris. Hva med å sette opp fartsgrensen for å unngå kø. Den lille promillen øning av dødsulykker blir minuset. Og istede bruke pengene på å redde fattige barn, da vi redder mye mye mer liv for pengene.

 

Hvorfor bruker vi ikke pengene så fornuftig istede?

 

Dette er ikke et spørsmål i den forstand, men noe jeg tenker litt på ang verdier i samfunnet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kan aldri sende nok penger til mennesker som har det vondt.

Feil. Man kan ikke betale folk for å være fattige, hvis ens langsiktige mål er å få dem ut av fattigdommen.

Riktig det, men tatt ut av sammenheng. Snakket om å redde liv ikke hjelpe økonomisk.

Lenke til kommentar
Vi kan aldri sende nok penger til mennesker som har det vondt.

Feil. Man kan ikke betale folk for å være fattige, hvis ens langsiktige mål er å få dem ut av fattigdommen.

Startkapital må på plass, og når den er på plass vil samfunnet utvikle seg (og ikke bare gå i stange og leve dag for dag som nå) og menneskene vil ikke ha det vindt lengre.

 

Ergo kan vi da slutte å sende dem penger.

Lenke til kommentar

Russiske grensevakter har dritt dårlige brakker. og fryser seg ihjel(bokstavlig talt av og til). Norge skulle hjelpe med dette da de ikke kunne sitte å se på noen på andre siden ha det så jævelig. For å hjelpe måtte norge over dit og bygge og sette opp selv. Dette fordi hadde de gitt penger ville det istedet gått til en ring til kona til en russisk oberst...

Lenke til kommentar
Skjønner hva du mener, men hadde vi tenkt sånn hele tiden, hadde ingenting blitt gjort for å forbedre noe som helst. Vi sender da bistand hvert eneste år for å redde disse barna som lider rundt om i verden.  :)

Vi kan aldri sende nok penger til mennesker som har det vondt.

Både jo og nei.

 

Nei; Vi kan aldri sende nok penger fordi det er så mange av dem.

 

Jo; Vi kan sende nok penger, når konsekvensen av å sende alt vi har (hvilket heller ikke er nok til å hjelpe alle fattige) er at det går ut over oss selv.

Lenke til kommentar
Hjelp til selvhjelp.

 

 

400mill er lite det, Operaen koster vel mellom 4-10 mrd.....  :ermm:

Joda enig der... Men dro det som et eksempel da intesjonen var å redusere antall dødsfall..

Er så og si helt enig med deg. Men å få bedre veier er en fordel, også for miljøet. Men det er nok av vås vi bruker penger på her i landet. Problemet er at det må komme frivillig, ikke via tvang. Men gjør som du gjør, prøv å sett fokus på det så kanskje vi får en holdningsendring, for det er det som trengs :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp holdninger er stikkordet ikke penger... Vi vil ikke ha et klassefordelt samfunn og er en skammer oss over fattigdom i landet.. Men at folk dør som fluer i andre land hører vi ikke en gang. Ta feks tsunamien; vi hjalp og stod på, Hvorfor? jo fordi det omkom noen av våre egne og var et turrist sted vi likte.

 

Fatter ikke hvordan folk kan gå forbi narkomane som nedverdiger seg selv ved å tigge om penger til ivets opphold. Vi ser hvor jævelig de har det men styrer blikket unna og går med hevet rygg vekk. Selv gir jeg alltid småpenger til de om jeg har. Om det går til dop driter jeg i det er det livet dems dreier seg om og gleden de har(ja vet de synes det er et helvette og vil ut, men det er ikke poenget her). Altså som du sier holdninger. Fatter det ikke, liker folk å se det for å få bektreftet hvor godt de selv har det, eller er det kun ren egoistisk ignorans?

Lenke til kommentar

Det er ikke for lav fartsgrense som skaper kø. Det er alle kryss hvor det blir glidlåskjøring. Argumentet for å sette opp fartsgrensen istedenfor å bygge vei holder ca. ikke mål i det hele tatt.

 

Å gi penger er selvfølgelig bra og noe Norge gjør nok. Å hjelpe de respektive landene på beina er derimot noe annet som jeg synes det blir satt for lite lys på. Å få bygget opp et samfunn hvor de kan klare seg selv. Det er mange steder dette har blitt gjort veldig bra, og skoler, sykehus og mye mer har blitt bygd, men det er fortsatt alt for mange igjen. F.eks å stryke gjelda til en del u-land hadde vært et fint sted å starte.

Lenke til kommentar
Skjønner hva du mener, men hadde vi tenkt sånn hele tiden, hadde ingenting blitt gjort for å forbedre noe som helst. Vi sender da bistand hvert eneste år for å redde disse barna som lider rundt om i verden.  :)

Vi kan aldri sende nok penger til mennesker som har det vondt.

Det er kanskje en dråpe i havet, men uten dråpen ville havet vært mindre.
Lenke til kommentar
Jadda... så fornuftig du er Bogan.

 

Tenk kortsiktig og drep verdiskapningen, jo det var en smart plan. Et lite lykkelig øyeblikk i afrika mot evig irritasjon i Norge... Tenk langsiktig folkens, vi må ikke gi de fattige mat, vi må gi dem muligheter for verdiskaping.

Er overhodet ikke hva jeg mener eller sikter til! For det første var det redde liv ikke økonomisk liv jeg snakket om.

 

Tanken bak dette er å endre holdninger! Ikke en strategi for hjelp. Er holdningene som skremmer meg, at vi klarer å leve som vi gjør og ikke en gang sende en tanke til de som har det umennskelig... Er fullstendig klar over at å gjøre noe med dette er en ekstremt vanskelig oppgave som er ekstremt tidkrevende og vil få konsekvenser uansett strategi. Men igjen er holdninger jeg snakker om. Vi synes det er så fælt når et norskt barn blir drept og voldtatt, men vi gir faen i at det skjer konstant i andre land.. Skylapper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...