Gå til innhold

LO og AP sitt tette samarbeid.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle blir nok påvirket av penger, men er det egentlig riktig?

Norsk politikk er ikke x antall bedrifter som konkurrerer om markedsandeler, men fordeling av goder og ulemper så nasjonen som helhet klarer seg best mulig. Dessverre ser det enkelte ganger ut til å være mer et pengespill enn et politisk spill med nasjonens beste fremtid som eneste mål.

Lenke til kommentar
AP har jo drastisk endret kurs etter en stor éngangsoverføring. Dette mener jeg er ligger nærmere "å kjøpe seg politisk innflytelse" enn når man får inn penger fra velgere som støtter politikken til et parti, om enn ikke grensa er stor.

Denne DRASTISKE kursendringen du beskriver har jeg ikke fått med meg, fint om du kunne komme med flere /noen konkrete eksempler der du viser til at AP har endret kurs ETTER å ha motatt penger fra LO :hmm:

Lenke til kommentar

 

Akkurat, skrike opp om å komme med harde fakta fra lukkede møter  :) Selvfølgelig, for du som jeg vet at INGEN utenom dem som var invitert på de møtene har de harde fakta  :whistle: Men greit å bruke  :innocent:

Det som imidlertid er et faktum er at nettop de personene som vanker i slike møter er de samme som de som bidrar med pengesekken  :whistle:  :whistle: Tilfeldig???

Neppe  :hmm:

Vet jeg det? Såvvidt meg bekjent så er dette vanlige møter og ingeting indikerer noe som helst om at penger blir overført "under bordet". Liker du å leve på spekulasjoner, rykter, sladder, paranoia og konspirasjonsteorier så får du gjøre det. Kanskje Hagen er et romvesen som vil ta over jorden? :roll:

 

Det som imidlertid er et faktum er at nettop de personene som vanker i slike møter er de samme som de som bidrar med pengesekken  :whistle:  :whistle: Tilfeldig???

Neppe  :hmm:

Hehe, kan ikke være mange på slike møter, for listen av pengegivere er ikke akkurat lang. Der kan AP vise til en langt lengre liste ;)

Hmmm, Valla og Stoltenberg går turer sammen, og det er jo Valla som er leder for LO som gir titals millioner til AP. Tilfeldig???

 

Nei, spar meg for slik meningsløs spekulasjon. Man gir penger til de som fører en poltikk man støtter. Du har jo ingenting å fare med i dine beskyldninger.

 

Og de som tror slikt er tilfeldig er mer BLÅøyd enn jeg trodde var mulig, men fargen passer jo da  :D  :D

Det har med intelligens å gjøre... :innocent: Trenger ikke mange fungerende hjerneceller til å skjønne at det ikke er tilfellet at Høyre er kjøpt og betalt og styrt av pengegiverne. For faktum er at det er tusenvis av Høyre medlemmer som bestemmer Høyre sin politikk. Ikke f.eks en finansminister alene. Men enkelte har vel sett litt for mye på X-Files og Michael Moore o blitt bitt av konspirasjonsbasillen.

 

Joda å diskutere politisk stratergi i lukkede møter er helt normalt, men det vi snakker om her er pengeoverføringer, noe AP/LO har vært åpne om men som Høyre har hemmeligholdt helt til det siste og helst ikke vil snakke om nå heller

 

Neivel.Deg om det. Rart da at det har vært hovednyhet på H sin egen forside på hjemmesiden. Og så har de også stilt opp i alle debatter om emnet. Så det der minner ikke om noe annet enn uvitenhet som du kommer med.

http://www.hoyre.no/Saker/Artikkel/2005/1115535139.52

http://www.hoyre.no/Saker/Artikkel/2005/1114589912.81

 

Det blir en vesentlig forskjell.

Ja selvfølgelig, LO har fått direkte inflytelse på AP gjennom at Valla og en til er kommet inn i sentralstyret. Hagen støtter partier som har en politisk profil han støtter. En veldig vesentlig forskjell.

 

Enda tydeligere blir det når Høyre prøver å slå mynt på dette og gjøre en stor sak utav hvor ille det AP/LO gjør er selv om det er i full offentlighet, samtidig som Høyre selv nærmest kryper til køys med sine finansmenn/pengegivere

Sludder. Høyre er åpne om sine bidrag og har et klart skille fra bidragsyter kontra innflytelse i partiet. noe AP ikke har.

 

Tja, hvorfor ikke. Hadde jo vært greit at han var der offisielt også , for inndirekte er han jo der. Så hadde jo Høyretoppene sluppet å overnatte hos han

Jaja, nok en fordomsull og latterlig uttalelse. Det er en fordel å ha noe man kan underbygge slike påstander med.

Lenke til kommentar

Er det fortsatt noen som tror at de må sitte i styret for å ha innflytelse :-)

 

Høyres «rike onkler» vil ha Frp med på laget

 

Kjente næringslivstopper som har gitt penger til Høyre, ber nå Erna Solberg om å samarbeide tettere med Carl I. Hagen.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104660

 

Vel,vel , hva er "verst", et åpent sammarbeid mellom AP/LO eller et tilslørt sammarbeid mellom Høyre og bedriftsledelsen,der de i det "skjulte" lusker i korridorene for å få gjennom sine syn :hmm::hmm:

Lenke til kommentar

-- Moderator slettet en uendelig lang quote. Originalen står 3 poster lenger opp på siden. --

Vel den STORE forskjellen er at det som skjer mellom AP/LO er åpent og allment kjent, menst Høyre foretrekker hemmelighold og lukkede møter. Det er en STOR og VIKTIG forskjell .

 

Det har med intelligens å gjøre...  Trenger ikke mange fungerende hjerneceller til å skjønne at det ikke er tilfellet at Høyre er kjøpt og betalt og styrt av pengegiverne. For faktum er at det er tusenvis av Høyre medlemmer som bestemmer Høyre sin politikk. Ikke f.eks en finansminister alene. Men enkelte har vel sett litt for mye på X-Files og Michael Moore o blitt bitt av konspirasjonsbasillen.

 

Nei jeg ser verken på X-Files eller MM, men greit å hevde slikt om andre når saklig argumentasjon begynner å skrante :D:D

Når det gjelder anntalet som "styrer" et parti så er det vel langt flere som styrer i ap enn i Høyre om en legger dine "beregninger" til grunn.

Men det er en kjent sak at i alle partier er det til syvende og sist TOPPLEDELSEN som tar de viktige beslutningene, dermed blir det for dumt av deg å fremstille det som om at Høyre går ut og spør alle sine medlemmer menst AP ikke gjør det.

Mulig du kan få noen i en barnehage eller noe til å tro på slikt, men ikke her :D

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Er det fortsatt noen som tror at de må sitte i styret for å ha innflytelse :-)

 

Høyres «rike onkler» vil ha Frp med på laget

 

Kjente næringslivstopper som har gitt penger til Høyre, ber nå Erna Solberg om å samarbeide tettere med Carl I. Hagen.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104660

 

Vel,vel , hva er "verst", et åpent sammarbeid mellom AP/LO eller et tilslørt sammarbeid mellom Høyre og bedriftsledelsen,der de i det "skjulte" lusker i korridorene for å få gjennom sine syn :hmm::hmm:

Kjære vene :roll: . Man kommer med sine synspunkter slik alle mennesker kan komme med sine synspunkter. Er jo ikke en gang skjult, man er åpen om hva man sier på en lunsj. Skal si man er desperat etter å finne noe snusk....

 

Hagen kan kommemed et innspill utenifra, LO lederen sitter jo der beslutninger blir tatt i AP. Snakker om hva som er værst.

 

Vel den STORE forskjellen er at det som skjer mellom AP/LO er åpent og allment kjent, menst Høyre foretrekker hemmelighold og lukkede møter. Det er en STOR og VIKTIG forskjell .

 

Er ikke noe mer hemmelig enn spaserturen til Valla og Stoltenberg. Eller vent litt, er det ikke slik at det som ble sagt på lukkede foredrag blir lagt ut på nett? Ser ikke at Valla og Stoltenberg sine samtaler fra spaserturer blir lagt ut noe steder. Og ikke ønsker jeg å se de samtalene heller. Det må være måte på hva man skal kreve å vite om alt en politiker sier. Men kanskje det er like greit å gjøre det, slik at meningsløse spekulasjoner bygget på så mye som.... ingenting finner sted :whistle:

 

Nei jeg ser verken på X-Files eller MM, men greit å hevde slikt om andre når saklig argumentasjon begynner å skrante

Den var jo da heller ikke direkte myntet på deg heller da, eller ser du at jeg skriver "du" i avsnittet? Det står vitterlig "enkelte" ;)

Det er lett å falle for å bruke sarkasme når man skal svare på usakligheter og tomme påstander. Spesielt når den man diskuterer med nekter å se på fakta.

 

Når det gjelder anntalet som "styrer" et parti så er det vel langt flere som styrer i ap enn i Høyre om en legger dine "beregninger" til grunn.

Helt klart, så vidt meg bekjent så er det flere medlemmer i AP enn Høyre. Og så er også LO lederen med i sentralstyret i AP. En i sentralstyre sin mening veier langt mer enn en vanlig medlem. Uten tvil.

 

Men det er en kjent sak at i alle partier er det til syvende og sist TOPPLEDELSEN som tar de viktige beslutningene,

Selvfølgelig. Poenget er hva de legger til grunn når de tar beslutningene ;)

Partiprogrammet blir vedtatt på et landsstyre.

 

dermed blir det for dumt av deg å fremstille det som om at Høyre går ut og spør alle sine medlemmer menst AP ikke gjør det.

Noe jeg da heller ikke har uttalt heller. Skal si du leser mer mellom linjene enn det som står der, eller liker du bare å tilegge meg meninger jeg ikke har?

 

Mulig du kan få noen i en barnehage eller noe til å tro på slikt, men ikke her 

Og kanskje du i den samme barnehagen klarer å få noen til å tro at jeg mener det du sier (som jeg faktisk ikke mener). Men å gjøre slikt er ufint, så de ansatte i barnehagen ville nok si "fy skam" og bedt deg tørke vekk fliret ;)

Lenke til kommentar
Kjære vene  . Man kommer med sine synspunkter slik alle mennesker kan komme med sine synspunkter. Er jo ikke en gang skjult, man er åpen om hva man sier på en lunsj. Skal si man er desperat etter å finne noe snusk....

 

Hagen kan kommemed et innspill utenifra, LO lederen sitter jo der beslutninger blir tatt i AP. Snakker om hva som er værst.

 

Nei,jeg er ikke desperat etter å finne snusk, men om vi husker rett så var det jo Høyre som blåste opp denne saken om hvor forferdelig et slik sammarbeid var, så viser det seg at de driver lignende ting selv bare med en vesentlig forskjell,nemmelig at de driver i det skjulte :hmm:

Hagen kan komme med innspill,men blir jo ikke hørt,Høyre har jo bastandt avvist ett hvert sammarbeid med FRP.Dette ønsker "Kapitalfolket" som støtter Høyre en forandring på og da skal du se det ordner seg :) Dette viser bare nok en gang at en IKKE trenger sitte i sentralstyret i visse partier for å ha "styring" :hmm:

Personelig har jeg vært og er mot slike sammenblandinger uansett om det gjelder AP/LO eller Høyre/bedriftsledelsen, det jeg prøver å vise til er at de som her har ropt "ULV" ser ut til å ha mange slike selv, bare med den forskjellen at de ikke har dem "Registrert" offentlig :hmm:

 

 

 

Den var jo da heller ikke direkte myntet på deg heller da, eller ser du at jeg skriver "du" i avsnittet? Det står vitterlig "enkelte"

 

Riktig, men om en direkte QUOTER fra en person, så er det som regel denne en siterer :hmm:

 

Noe jeg da heller ikke har uttalt heller. Skal si du leser mer mellom linjene enn det som står der, eller liker du bare å tilegge meg meninger jeg ikke har?

 

Joda mulig jeg leste mellom linjene, men er temmelig sikker på at jeg traff ganske godt :) I mange tillfeller ligger folks meninger skjult netop mellom linjene :whistle:

 

Og kanskje du i den samme barnehagen klarer å få noen til å tro at jeg mener det du sier (som jeg faktisk ikke mener). Men å gjøre slikt er ufint, så de ansatte i barnehagen ville nok si "fy skam" og bedt deg tørke vekk fliret

 

Vel nå lo jeg ikke akkurat, var faktisk mer fortvilt over at noen prøver å glatte over den ene part feiltrinn og kun fokusere på den andre part. Det er jo faktisk det samme som Høyre selv gjør :hmm:

Lenke til kommentar
Nei,jeg er ikke desperat etter å finne snusk, men om vi husker rett så var det jo Høyre som blåste opp denne saken om hvor forferdelig et slik sammarbeid var,

Nei, det var media. Høyre var et av partiene som uttalte seg kritsk til dette. Ved siden av mange andre. Når man samlet alle til debatt rundt dette var det kritikk fra mange hold. Når programleder prøvde å sette spørsmålstegn ved Høyre og den "låste" middagen så ble det taust fra samtlige parter, var nesten komisk å se hvordan bl.a. Carl I. Hagen og Stoltenberg nærmest forsvarte det hele. Kunne nesten tro at man var redd for å hive stein i glasshus.

 

så viser det seg at de driver lignende ting selv bare med en vesentlig forskjell,nemmelig at de driver i det skjulte

Og igjen gjentar jeg, hvor har du det fra at slikt samarbeid drives i det skjulte? Når man inviterte finansministeren så gjorde man faktisk det helt åpent og offentlig. Skulle det vært noe skjult så hadde han vel bare kommet uanmeldt. Og så er jo det ikke akkurat noen hemmelighet at Hagen har meninger og ytrer de overfor Høyre. Og Hagen og finansministeren er venner og det er naturlig at venner utveksler meningen. Hvor er egentlig det "skjulte" du refererer til?

 

 

Riktig, men om en direkte QUOTER fra en person, så er det som regel denne en siterer  :hmm:

Hehe, må jeg minne deg om hvem som startet det hele....:

Og de som tror slikt er tilfeldig er mer BLÅøyd enn jeg trodde var mulig, men fargen passer jo da   

snakker om "skrantende" argumentasjon.... :whistle:

 

Joda mulig jeg leste mellom linjene, men er temmelig sikker på at jeg traff ganske godt  :)

Bengt Sæternes på Brann Stadion mot LSK traff godt. Det du gjorde var som å se på alle bommertene til VIF mot Fredrikstad ;)

 

I mange tillfeller ligger folks meninger skjult netop mellom linjene

Og i enda flere tilfeller er de ikke skjult. Forsiktig med antagelser.

 

Vel nå lo jeg ikke akkurat, var faktisk mer fortvilt over at noen prøver å glatte over den ene part feiltrinn og kun fokusere på den andre part

Hehe, ja du. Her har vi en diskusjon rundt LO/AP samarbeidet og jeg vet ikke hvem som hele tiden vrir det over på Høyre/Hagen med påståtte "skjulte møter" og "penger under bordet" fjas.

Lenke til kommentar
Og igjen gjentar jeg, hvor har du det fra at slikt samarbeid drives i det skjulte

 

Vel hva med "lukede" møter hjemme på enkelte bidragsyteres gods,med dertil tilhørende overnatting. Alt lukket for offentligheten selv om Foss var der som partimann, noe han selv bekreftet, Det var vel neppe den siste filmen med Snurre Sprett de skulle se :whistle::whistle:

 

Hehe, ja du. Her har vi en diskusjon rundt LO/AP samarbeidet og jeg vet ikke hvem som hele tiden vrir det over på Høyre/Hagen med påståtte "skjulte møter" og "penger under bordet" fjas.

 

Joda det er en diskusjon om AP/LO, men saken er den at Høyre selv har kritisert dette til tross for at de selv driver i det skjulte og det er jo først de siste årene de har vært villig til å tillate innsyn i regnskapene sine.

Når du så påstår jeg vrir det over blir ikke det riktig, det jeg prøver å poengtere her er at det er flere med "svin på skogen" og min holdning til dette har jeg klarlagt flere ganger i denne diskusjonen uansett hvem det gjelder.

 

Bare så det er klart for alle så er dette en ren diskusjon jeg og Dotten har, og den har overhode ingenting med oss som personer å gjøre :)

Vi er her KUN uenige i en spesiell sak,men det er andre der vi er fullstendig enige.

Så bare så det er klart vi er uenige i sak og dette er ikke noen "personforfølgelse" fra noen av oss :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Vel hva med "lukede" møter hjemme på enkelte bidragsyteres gods,med dertil tilhørende overnatting. Alt lukket for offentligheten selv om Foss var der som partimann, noe han selv bekreftet, Det var vel neppe den siste filmen med Snurre Sprett de skulle se :whistle::whistle:

Her er det vel "møter" som skal i anførselstegn, ikke "lukkede", som jeg antar du prøvde å skrive :p

Lenke til kommentar
Vel hva med "lukede" møter hjemme på enkelte bidragsyteres gods,med dertil tilhørende overnatting. Alt lukket for offentligheten selv om Foss var der som partimann, noe han selv bekreftet, Det var vel neppe den siste filmen med Snurre Sprett de skulle se  :whistle:  :whistle:

 

 

SKal ikke en politiker kunne dra i besøk uten pressen på slep? Om de virkelig ville drive med noe "snusk", tror du ikke da at de vil gjøre dette litt mer "diskret"?

 

Joda det er en diskusjon om AP/LO, men saken er den at Høyre selv har kritisert dette til tross for at de selv driver i det skjulte og det er jo først de siste årene de har vært villig til å tillate innsyn i regnskapene sine.

Tja, saken er vel at ikke alle vil gi støtte hvis alle vet om det. Enkelte verdsetter å kunne holde for seg selv hvilken parti de stemmer for. Men det er helt klart riktig å ha slik informasjon offentlig. Noe Høyre faktisk har. Eller skal det være riktig å kritisere de for en praksis de hadde for år tilbake siden? Man stemmer på partiet slik det er i dag, ikke slik partiet var for 4 år siden.

 

Når du så påstår jeg vrir det over blir ikke det riktig, det jeg prøver å poengtere her er at det er flere med "svin på skogen" og min holdning til dette har jeg klarlagt flere ganger i denne diskusjonen uansett hvem det gjelder.

Og jeg poengterer at de "svinene" du snakker om ikke er annet enn spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Joda de skal kunne dra på besøk,men her pressiserte Foss at han dro i embedts medfør, dermed har offentligheten også rett til å vite .

Selvfølgelig kan det gjøres mer "diskret", men hva om det blir oppdaget.

Nå kan de jo bare si at dette var jo ikke hemmelig alle visste jo jeg var der. Men poenget er at INGEN får da vite hva de diskuterte.

Tja, saken er vel at ikke alle vil gi støtte hvis alle vet om det. Enkelte verdsetter å kunne holde for seg selv hvilken parti de stemmer for. Men det er helt klart riktig å ha slik informasjon offentlig. Noe Høyre faktisk har. Eller skal det være riktig å kritisere de for en praksis de hadde for år tilbake siden? Man stemmer på partiet slik det er i dag, ikke slik partiet var for 4 år siden.

Joda men Høyre har kritisert AP for slikt gjenntatte ganger, selv da de hemmeligholdt beløpene de selv mottok fra bla NHO :hmm:

Og jeg poengterer at de "svinene" du snakker om ikke er annet enn spekulasjoner.

Riktig og det vil de være nettop fordi slike sammenkomster er hemmelig eller stengt ute fra offentligheten. Var der intet å være redd for så var det heller ingen grunn til å hemmeligholde, men tiden vil nok vise dette også :D

Lenke til kommentar
Vel hva med "lukede" møter hjemme på enkelte bidragsyteres gods,med dertil tilhørende overnatting. Alt lukket for offentligheten selv om Foss var der som partimann, noe han selv bekreftet, Det var vel neppe den siste filmen med Snurre Sprett de skulle se  :whistle:  :whistle:

Her er det vel "møter" som skal i anførselstegn, ikke "lukkede", som jeg antar du prøvde å skrive :p

Neida det var Lukkede som skulle være i "".

Takk for presisering av skrivefeil :whistle:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
LO brukte transportarbeiderne for å mele sin egen kake. LO skjøv transportarbeiderne foran seg i kampen om mer penger til fagorganisasjonene, og ikke for økte rettigheter eller goder til transportarbeiderne selv.

 

Hvordan kan du vite det? Hvordan kan du vite at fagforbundet tenker på å mele sin egen kake, og ikke gjør det som er best for medlemmene sine eller samfunnet som helhet?

Lenke til kommentar
LO brukte transportarbeiderne for å mele sin egen kake. LO skjøv transportarbeiderne foran seg i kampen om mer penger til fagorganisasjonene, og ikke for økte rettigheter eller goder til transportarbeiderne selv.

 

Hvordan kan du vite det? Hvordan kan du vite at fagforbundet tenker på å mele sin egen kake, og ikke gjør det som er best for medlemmene sine eller samfunnet som helhet?

Fordi resultatet var ingen økte rettigheter til transportarbeiderne. Derimot ble arbedisgiverne nødt til å betale en avgift til fagforbundet også for ikke-medlemenne. Dette helt i tråd med Vallas utsagn om at det burde være obligatorisk å være medlem av fagforbund.

Lenke til kommentar
Dette helt i tråd med Vallas utsagn om at det burde være obligatorisk å være medlem av fagforbund.

Det er beklagelig å mene noe slikt. Om man vil være uorganisert så må man få lov til det uten å bli hetset av sine kollegaer.

 

Dessverre så driver LO og co. en forhandlingtaktikk som medfører at man i liten grad kan forhandle frem egne avtaler. Man blir "presset" til medlemskap.

 

Leste at LO måtte selge et firma de eide for et par dager siden. Det var ikke lønnsomt. Trodde de hadde peiling på slikt... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...